10 december 2009

LIJSTJES: 2. De beste platen van het afgelopen jaar

2009 was volgens velen een mager muziekjaar. Ik was het daar eigenlijk wel mee eens, tot ik de lijst met platen die ik het afgelopen jaar op deze site heb gerecenseerd de revue nog eens liet passeren.

2009 was misschien geen opzienbarend muziekjaar, maar bracht wel een aantal hele mooie platen. Platen van oudgedienden (Bruce Springsteen en Leonard Cohen), platen van jonge honden (White Lies en The XX), platen die ik eerlijk gezegd niet meer had verwacht (Simple Mind, Dave Rawlings Machine), platen waarop we lang hebben moeten wachten (Broadcast, Hope Sandoval en Dinosaur Jr.), platen die niets nieuws brachten maar wel goed waren (Melody Gardot, Alela Diane, Joe Henry, Madeleine Peyroux), platen die juist wel iets nieuws brachten (Norah Jones, Kasabian, Richard Hawley, Lily Allen) en natuurlijk de platen die de boeken in kunnen als de ontdekkingen van 2009 (Fever Ray, Florence + The Machine, Isbells, Mumford & Sons, Ramona Falls, Taken By Trees, The Low Anthem, Soap & Skin.). Stapels platen die voor een deel snel vergeten zullen zijn, maar ook voor een deel zullen blijven hangen als een mooie herinnering aan het muziekjaar 2009.

Hieronder mijn lijstje met de 40 beste platen van 2009. In alfabetische volgorde, maar als ik er 1 moet kiezen, kies ik toch voor Lovetune For Vacuum van Soap & Skin; met afstand de meest donkere en indringende plaat van een zeker niet onaardig muziekjaar.

De complete lijst, inclusief links naar de recensies:


De beste reissues:

Erwin Zijleman