dinsdag 16 maart 2010

Laura Marling - I Speak Because I Can

Toen Laura Marling een jaar of twee geleden voor het eerst opdook, achtte ik haar kans op een bloeiende carrière in de muziekindustrie eerlijk gezegd niet zo heel groot. Laura Marling leek het zoveelste meisje met gitaar en moest het qua uitstraling op het eerste gezicht afleggen tegen de meeste van haar soort- en tijdgenoten. Met haar debuut Alas I Cannot Swim leverde de piepjonge Britse singer-songwriter echter een buitengewoon fraai en krachtig visitekaartje af. Alas I Cannot Swim bleek een pure en goudeerlijke plaat met vooral uiterst sobere folksongs. Het bleken al snel folksongs die zich, met name vanwege de expressieve vocalen van Laura Marling, met gemak wisten te onderscheiden van die van de concurrentie en die ook nog eens steeds nadrukkelijker bleven hangen. Het was dan ook niet meer dan terecht dat Alas I Cannot Swim door een breed publiek werd omarmd en Laura Marling werd toegelaten tot de eredivisie van de vrouwelijke singer-songwriters. Het heeft de druk op haar tweede plaat waarschijnlijk flink opgevoerd, maar daar is op I Speak Because I Can eigenlijk niet zoveel van te merken. I Speak Because I Can is een zelfverzekerde plaat van een meisje met gitaar dat inmiddels een volwassen vrouw met gitaar is geworden. Op haar tweede plaat borduurt Laura Marling aan de ene kant voort op haar zo succesvolle debuut, maar slaat ze aan de andere kant nieuwe wegen in. Naast sobere en bijna minimalistische folksongs staan er op I Speak Because I Can immers ook flink wat songs die meer zijn aangekleed dan we van Laura Marling gewend zijn. Wanneer Laura Marling kiest voor een rijkere instrumentatie en een vollere productie en bovendien wat krachtiger aanzet, kan haar stem de teugels laten vieren, wat de plaat als geheel zeker ten goede komt. Waar ik Alas I Cannot Swim vooral gedoseerd tot me nam, is I Speak Because I Can een plaat die je makkelijk in één keer kunt beluisteren of als het moet zelfs meerdere keren achter elkaar. Het zijn de sober uitgevoerde folksongs die wat mij betreft de meeste indruk maken, maar ook de veel voller klinkende songs zijn inmiddels begonnen aan een nauwelijks te stuiten opmars. Omdat we Laura Marling inmiddels kennen, maakt I Speak Because I Can misschien niet zoveel indruk als haar debuut, maar als je de plaat vaker hoort wordt hij beter en beter. Laura Marling blijkt op haar tweede plaat uitgegroeid tot een bijzonder getalenteerd en veelzijdig singer-songwriter, die meerdere typen songs naar haar hand kan zetten en de luisteraar onderweg ook nog eens diep kan raken. Van een op zijn minst bijzonder eendje is Laura Marling in nauwelijks twee jaar tijd uitgegroeid tot een prachtige zwaan, waar we nog heel veel plezier van gaan hebben. Erwin Zijleman