13 oktober 2010

Belle And Sebastian - Write About Love

Het was de afgelopen jaren zo stil rond Belle And Sebastian dat ik er eerlijk gezegd van uit ging dat het uit 2006 stammende The Life Pursuit de boeken in zou kunnen als de zwanenzang van de band. De Schotten blijken echter nog springlevend, wat wordt geïllustreerd door het onlangs verschenen Write About Love. Belle & Sebastian behoorde jarenlang tot de lievelingen van de critici en kon bij deze critici eigenlijk niets fout doen. Dat was vier jaar geleden bij het (overigens zeer terecht) de hemel in geprezen The Life Pursuit nog altijd het geval, maar de afgelopen jaren is er kennelijk iets veranderd. Write About Love roept tot dusver nogal wisselende reacties op en eigenlijk is alleen Pitchfork met een voor Pitchfork begrippen bijzonder hoge score van 8.2 echt enthousiast. Ik heb Write About Love inmiddels een aantal malen gehoord en begrijp eerlijk gezegd niet zoveel van het negatieve sfeertje dat hier en daar rond de nieuwe plaat van Belle And Sebastian wordt gecreëerd. Write About Love sluit wat mij betreft goed aan op The Life Pursuit en is in vrijwel alle opzichten een typische Belle And Sebastian plaat. Natuurlijk is de band sinds prachtplaten als Tigermilk, If You're Feeling Sinister en The Boy With The Arab Strap wat opgeschoven in de richting van de lichtvoetige en honingzoete pop en is het eigenzinnige er wat af gesleten, maar in het genre waarin de band opereert is Belle And Sebastian als je het mij vraagt nog altijd een klasse apart. Write About Love ligt grotendeels in het verlengde van voorganger The Life Pursuit en bevat voornamelijk rijk georkestreerde popliedjes met flink wat invloeden uit de jaren 60 en 70. Met name de gastbijdrage van Norah Jones moet het tot dusver flink ontgelden. Het is ook niet mijn favoriete track op Write About Love, maar de kritiek op deze bijdrage is als je het mij vraagt buiten proporties en heeft alle schijn van een bij critici wel vaker aanwezige afkeer van een ieder die wat heeft bereikt in de muziekbusiness. Wanneer ik afga op mijn eigen gevoel kan ik alleen maar concluderen dat Belle And Sebastian ook met Write About Love weer een prima plaat heeft gemaakt. Het is zeker geen plaat geworden waarop de band nieuwe wegen in slaat. Het recept is inmiddels beproefd, maar zolang dat goede platen als deze oplevert kan ik daar echt niet mee zitten. Laat de critici hun agressie maar botvieren op deze plaat, maar zelf zie ik Write About Love toch vooral als een onverwacht cadeautje dat ruimschoots voldoet aan de verwachtingen. Erwin Zijleman