14 maart 2011

Selah Sue - Selah Sue

De Nederlandse en Vlaamse pers komt momenteel superlatieven te kort om het debuut van Selah Sue de hemel in te prijzen. De Vlaamse, die overigens de naam Sanne Putseys in haar paspoort heeft staan, timmert naar verluid al minstens twee jaar stevig aan de weg en is met haar langverwachte debuut klaar voor een internationale doorbraak. Ik kijk weinig tv en luister nog minder naar de radio en ik had daarom tot voor kort nog geen noot van de muziek van Selah Sue bewust gehoord (onbewust kende ik haar natuurlijk wel via het duet met Cee Lo Green). Haar titelloze debuut zit inmiddels echter een aantal dagen in de cd-speler en ik kan eigenlijk alleen maar concluderen dat ik me volledig kan vinden in de buitengewoon lovende woorden die tot dusver aan het debuut van de Vlaamse zangeres zijn gewijd. De pas 21-jarige Selah Sue heeft een debuut afgeleverd dat vermaakt en sprankelt, maar zoals zoveel Vlaamse artiesten slaagt ze er ook in om een plaat te maken die anders is dan de platen die er al zijn. Wanneer het debuut van Selah Sue in de cd-speler is verdwenen denk je heel even dat je te maken hebt met de zoveelste Amy Winehouse kloon, maar al heel snel wordt duidelijk dat Selah Sue veel meer is dan dat. Het debuut van Selah Sue valt om meerdere redenen op. Allereerst is er de veelheid aan invloeden. Selah Sue is niet vies van een portie dampende soul, maar kan minstens net zo goed overweg met invloeden uit de hiphop, reggae, jazz, Caribische muziek, funk of pure pop. Het klinkt allemaal heerlijk zomers en sprankelend, maar op hetzelfde moment maakt Selah Sue ook muziek die er in artistiek opzicht toe doet. De instrumentatie op het debuut van Selah Sue is even veelkleurig als de invloeden die ze in haar muziek verwerkt. Een aantal songs klinken lekker vol en authentiek, andere songs klinken weer een stuk moderner door het gebruik van elektronica, hier en daar wordt het experiment niet geschuwd en tenslotte is Selah Sue ook niet bang voor songs waarin de instrumentatie tot een minimum beperkt is. Met name in deze laatste songs hoor je hoe mooi de stem van Selah Sue is en hoe eigenzinnig en avontuurlijk haar zang. Omdat Selah Sue ook nog eens songs schrijft die niet alleen lekker blijven hangen, maar je ook nog eens weten te verrassen en te prikkelen, is het debuut van Selah Sue alles bij elkaar genomen zeker een plaat die zich kan meten met die van de internationale concurrentie in het genre. Waar de meeste van haart soortgenoten blind varen op producers of vast houden aan oude tradities, doet Selah Sue precies waar ze zelf zin in heeft. Ze doet dit op dermate knappe en ontwapenende wijze dat ik alleen maar kan spreken van een droomdebuut met internationale allure, maar hiernaast is het natuurlijk ook gewoon één van de leukere lenteplaten van het moment. Erwin Zijleman