08 april 2012

Groundation - Building An Ark

Het lijkt momenteel wel winter en daarom ter compensatie zonnige klanken. Groundation is een band uit California die al een flinke stapel platen op haar naam heeft staan, maar nog niet eerder mijn aandacht wist te trekken. In de openingstrack van Building An Ark doet de band heel even wat je van een band uit California verwacht, maar na een minuutje wordt het vizier gericht op Kingston, Jamaica. Groundation maakt de rest van de plaat onvervalste reggae, die zich slechts hier en daar buiten de gebaande paden begeeft. De reggae purist zal waarschijnlijk zijn neus ophalen voor reggae die niet op Jamaicaanse bodem is gemaakt, maar ik vind Groundation een hele sterke plaat, die zich kan meten met de beste reggae die ik in de kast heb staan (overigens een smal rijtje met vooral Bob Marley, Black Uhuru en Steel Pulse). Building An Ark valt op door lange bijna hypnotiserende tracks die je een klein uur doen denken dat de zomer is begonnen. Het zijn tracks die je niet na een keer horen mee kunt zingen, maar Groundation maakt wel muziek die je onmiddellijk mee weet te slepen. Building An Ark imponeert vooral in vocaal opzicht, de band telt meerdere uitstekende vocalisten, maar ook in muzikaal opzicht bevat Building An Ark het nodige vuurwerk. Met name de blazers, percussie en gitaren dragen flink bij aan het zomerse karakter van de muziek van Groundation, terwijl de piano en het orgeltje je continu proberen te prikkelen met tegendraadse lijnen. In tegenstelling tot de meeste andere niet-Jamaicaanse bands die zich hebben toegelegd op het maken van reggae, kiest Groundation zeker niet voor de makkelijkste weg. Building An Ark bevat geen radiopop met een vleugje reggae, maar lome en betrekkelijk complexe tracks waarin het experiment niet uit de weg wordt gegaan. Het is direct ook de kracht van de plaat. Building An Ark kabbelt op de achtergrond heerlijk voort, maar bevat zoveel onderhuidse spanning dat je op een gegeven moment wel aandachtig moet gaan luisteren, waarna de muziek van Groundation pas echt impact begint te krijgen. Ik heb Building An Ark in eerste instantie vooral gebruikt om de lage gevoelstemperatuur op deze bijna winterdagen wat omhoog te krijgen, maar nadat dat gelukt was ben ik steeds meer onder de indruk gemaakt van de muziek van Groundation. Een zoektocht op Internet leert me dat de nieuwe plaat van de Californische band tot dusver niet al teveel aandacht krijgt en dat is jammer. Groundation maakt op Building An Ark immers hogeschool reggae die ook nog eens heerlijk klinkt. Ik voeg hem met trots toe aan het selectieve rijtje reggae in mijn platenkast. Erwin Zijleman