woensdag 22 augustus 2012

Hurray For THe Riff Raff - Look Out Mama

Bij de naam Hurray For The Riff Raff denk ik niet direct aan traditioneel klinkende folk en vooral country, maar dit zijn wel degelijk de belangrijkste bestanddelen van de muziek van de band uit New Orleans. Look Out Mama is niet de eerste plaat van de band, maar is wel de eerste plaat die ook in Nederland wordt uitgebracht. Succes is volgens mij zeker niet uit te sluiten, want Look Out Mama is een uitstekende plaat, die met name liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek zeer zal aanspreken. Blikvanger van de band is zangeres Alynda Lee Segarra, die zich na een bijzonder onstuimige jeugd heeft ontwikkeld tot een frontvrouw met allure. Segarra heeft Puerto Ricaanse roots, maar heeft zich de afgelopen jaren compleet ondergedompeld in de traditionele Amerikaanse muziek, waardoor ze inmiddels klinkt als het beste dat de Country scene van Nashville de afgelopen jaren heeft voortgebracht. Zoals het een band uit New Orleans betaamt, beperkt Hurray For The Riff Raff zich niet tot het vertolken van traditionele folk en country, maar neemt het alle invloeden die in deze culturele smeltkroes van belang zijn mee in haar muziek. Waar de meeste muziek uit New Orleans de laatste jaren in het teken staat van de ellende die de orkaan Katrina daar heeft aangericht (tip: lees het werkelijk prachtige boek Zeitoun van Dave Eggers), keert Hurray For The Riff Raff meerdere malen terug naar de 60s, bijvoorbeeld door op de hoes een foto op te nemen van Segarra’s vader die als militair werd uitgezonden naar Vietnam en hier de nodige trauma’s opliep. Ook in muzikaal opzicht spelen de jaren 60 een belangrijke rol op Look Out Mama. Veel songs op de plaat zijn voorzien van trefzekere psychedelische accenten en hier en daar duiken surfgitaren op. Het zijn accenten die opvallend mooi kleuren bij de traditionele en over het algemeen akoestische rootsmuziek van de band. Hurray For The Riff Raff is hiernaast niet vies van invloeden uit de pop, waardoor de muziek van de band een stuk toegankelijker is dan het bovenstaande wellicht suggereert. Met name in de wat toegankelijkere songs schuift Hurray For The Riff Raff op in de richting van bijvoorbeeld 10,000 Maniacs, maar de band kan ook muziek maken waarvoor Gillian Welch zich niet zou schamen. Look Out Mama werd geproduceerd door Andrija Tokic, die eerder dit jaar het zo bejubelde debuut van Alabama Shakes produceerde. Ondanks het feit dat de twee bands totaal verschillende muziek maken, hoor ik ook wel wat overeenkomsten. Net als Alabama Shakes laat Hurray For The Riff Raff zich inspireren door de muzikale tradities van het Zuiden van de Verenigde Staten en net als Alabama Shakes doet Hurray For The Riff Raff dit op eigenzinnige, eigentijdse en bijzonder energieke en gepassioneerde wijze, waarbij de competenties van de gedreven frontvrouw van groot belang zijn. Liefhebbers van een dampende mix van folk, country, blues, bluegrass, cajun, honky tonk, soul, rock en pop zullen deze plaat ongetwijfeld gaan omarmen, maar buiten muziekliefhebbers met een hardnekkige country allergie, zou eigenlijk iedereen eens moeten luisteren naar deze gloedvolle en fascinerende plaat, die maar beter en beter wordt en de onuitwisbare indruk inmiddels al lang heeft gemaakt. Erwin Zijleman