09 augustus 2012

Joss Stone - The Soul Sessions, Vol. 2

Joss Stone was pas net 16 toen ze uit het niets debuteerde met The Soul Sessions. Direct bij de eerste noten had ik kippenvel en dat heb ik nog steeds wanneer ik naar het debuut van de Britse zangeres luister. The Soul Sessions bleek een klassiek aandoende en met veel passie gemaakte soulplaat en Joss Stone zong op haar zestiende als Aretha Franklin in haar beste dagen. The Soul Sessions werd wereldwijd de hemel in geprezen en deed menigeen vol verlangen uitzien naar The Soul Sessions Volume 2. Joss Stone koos op haar tweede plaat, Mind, Body & Soul, echter voor een meer R&B georiƫnteerd geluid en klonk opeens wat minder doorleefd en volwassen dan op haar debuut. De critici slepen onmiddellijk de zwaarden en hielden deze scherp voor alle platen die Joss Stone sindsdien heeft uitgebracht. Terecht was dat zeker niet. Mind, Body & Soul was een hele sterke plaat met vocalen waarvan de meeste zangeressen alleen maar kunnen dromen en ook het in 2011 verschenen LP1 was als je het mij vraagt een hele overtuigende plaat. Negen jaar na haar zo opzienbarende debuut komt Joss Stone dan eindelijk met de plaat die iedereen direct na The Soul Sessions van haar had verwacht: The Soul Sessions, Vol. 2. De plaat is helaas al bij voorbaat bestempeld als een slap aftreksel van het eerste deel. Natuurlijk mist het tweede deel van The Soul Sessions de pure magie van het eerste deel. Waar bij de eerste noten van The Soul Sessions vrijwel iedere mond open viel van verbazing, weten we inmiddels wel welke strot Joss Stone open kan trekken. Desondanks vind ik het tweede deel van The Soul Sessions weer een geweldige plaat. Ook het tweede deel van The Soul Sessions klinkt weer als een heerlijk authentieke soulplaat, die in muzikaal opzicht misschien nog wel meer imponeert dan het eerste deel. Joss Stone vertolkt een aantal soulklassiekers en een aantal songs uit aangrenzende genres en ze doet dit met hart en ziel. Zeker wanneer je de plaat met de koptelefoon beluistert hoor je goed hoe geweldig Joss Stone zingt en is kippenvel nauwelijks te vermijden. Stone is nog altijd pas 25, maar heeft inmiddels ook haar mislukte relaties en teleurstellingen, waardoor haar doorleving wat oprechter klinkt dan negen jaar geleden. Iemand die op haar zestiende doorbreekt heeft misschien de schijn tegen bij de vooringenomen critici, maar als ik naar The Soul Sessions, Vol. 2 luister hoor ik een soulplaat van wereldklasse. Het eerste deel van de The Soul Sessions greep me bij de strot door pure verbazing; het tweede deel doet dit door pure klasse. Negeer de recensies waarin Joss Stone voor de zoveelste keer wordt afgebrand, maar luister onbevangen naar The Soul Sessions, Vol 2. Grote kans dat je, net als ik, genadeloos wordt verleid door de rauwe soul van Joscelyn Eve Stoker. Net als 9 jaar geleden en misschien nog wel net wat genadelozer. Erwin Zijleman