03 augustus 2012

Lianne La Havas - Is Your Love Big Enough?

De BBC schaarde Lianne La Havas eind vorig jaar al onder de grote beloften voor 2012. Het heeft even geduurd voor de uit Londen afkomstige singer-songwriter met een Griekse vader en een Jamaicaanse moeder inderdaad van zich deed spreken, maar de laatste weken is er geen houden aan. Lianne La Havas beweegt zich in de inmiddels overvolle vijver waarin folk, pop, jazz en soul met elkaar worden vermengd, maar door haar bijzondere stem, haar gloedvolle songs en de fraaie productie en instrumentatie van haar debuut Is Your Love Big Enough?, weet ze zich moeiteloos te onderscheiden van de andere bewoners van de vijver. Lianne La Havas is de twintig nog maar net gepasseerd, maar klinkt op haar debuut verrassend doorleefd. Mislukte liefdes vormen de basis van de meeste songs op Is Your Love Big Enough? en zo te horen hadden ze meer impact dan de gemiddelde kalverliefde. De meeste opzien baart Lianne La Havas echter met haar bijzondere stem. De Grieks/Jamaicaanse singer-songwriter zingt over het algemeen zacht, maar haar wat hoge stem kan ook flink uithalen. Hier en daar moest ik denken aan Nina Simone, maar over het algemeen beschikt Lianne La Havas toch over een vriendelijker en aangenamer stemgeluid en kruipt ze aan tegen de stem van Corinne Bailey-Rae. Ook in muzikaal opzicht doet Lianne La Havas vooral denken aan de muziek van Corinne Bailey-Rae, die door flink wat persoonlijke ellende ook doorleefder klinkt dan de meeste van haar leeftijdgenoten en ook een voorliefde heeft voor pop, folk, jazz en soul. Lianne La Havas zingt niet alleen zeer verdienstelijk, maar speelt ook aardig gitaar. Haar gitaarspel vormt de basis van haar muziek, die verder betrekkelijk spaarzaam maar bijzonder smaakvol wordt aangevuld met hier en daar wat piano en een gedegen ritmesectie. Ook de productie van Is Your Love Big Enough? valt in positieve zin op en hier verdient Matt Hales alle krediet voor. Hales maakte als Aqualung een aantal aardige platen, maar lijkt zich inmiddels te hebben toegelegd op het produceren, wat hem op deze plaat goed af gaat. Liefhebbers van vrouwelijke singer-songwriters in het pop, folk, jazz en soulsegment zullen moeiteloos worden verleid door Lianne La Havas en krijgen uiteindelijk niet alleen een aangenaam zomerplaatje, maar ook een plaat die bol staat van de belofte en de potentie. Heel even dacht ik dat Lianne La Havas te kort kwam voor de aansluiting bij de echte top, maar inmiddels acht ik haar ook daar kansrijk. Het zou me niet verbazen als dit fraaie debuut de voorbode is van een aantal fantastische platen, al lieten minstens even veelbelovende voorgangers als Corinne Bailey-Rae en met een beetje fantasie ook Amel Larrieux en Lauryn Hill het in het verleden nogal afweten na een succesvolle start. Laten we hopen dat het Lianne La Havas beter af gaat. Erwin Zijleman