dinsdag 26 februari 2013

Jamie Lidell - Jamie Lidell

Jamie Lidell debuteerde in 2000 met een plaat die vooral elektronische dansmuziek bevatte (Muddlin' Gear), maar schoof op de platen die volgden steeds meer op in de richting van de vintage soul en neo-soul. Op zijn nieuwe plaat, die voor de afwisseling eens geen titel heeft gekregen, maakt Jamie Lidell een nieuwe start en combineert hij de elektronica van zijn eerste platen met de enorme dosis soul van zijn latere platen. Jamie Lidell was op zijn laatste paar platen vooral zanger, maar op de nieuwe plaat is ook de producer in Jamie Lidell weer helemaal wakker geworden. Jamie Lidell is een zwaar geproduceerde plaat met een stevig aangezet elektronisch geluid, maar het is een geluid dat uitstekend past bij de geweldige soulstem van de Brit. Jamie Lidell bleek op zijn laatste platen een meester in het maken van ouderwets klinkende soul, maar duwt deze oude soul nu op indrukwekkende wijze in een nieuwe richting. Ik ben persoonlijk niet zo’n liefhebber van elektronische muziek, maar het experimentele geluid op de nieuwe plaat van Jamie Lidell houdt ook mij op het puntje van mijn stoel. De eerste tracks op de plaat doen me op één of andere manier vooral aan Stevie Wonder denken, maar dan wel Stevie Wonder in een elektronisch landschap waarin deze grootheid zelf nooit vertoefde. Wanneer de vergelijking met Stevie Wonder langzaam wegebt, dringt de vergelijking met Prince zich op, maar wederom slaagt Jamie Lidell er in om deze invloeden op geheel eigen wijze te verwerken. De combinatie van oude soul en funk (denk naast Prince ook zeker aan Funkadelic en de andere projecten van George Clinton) en moderne elektronica is een bijzondere combinatie, maar desondanks hoef je niet lang te wennen aan het nieuwe geluid van Jamie Lidell. De nieuwe plaat van Jamie Lidell is direct een feestje en het is een feestje dat alleen maar leuker en broeieriger wordt. Op het in 2010 verschenen Compass flirtte Jamie Lidell nog erg opzichtig met een mainstream geluid. Dat leverde dankzij de man’s geweldige strot een aardige plaat op, maar de nieuwe plaat van Jamie Lidell is vele malen interessanter en beter. Jamie Lidell begon ooit als innovator, werd vervolgens een groot soulzanger is nu opeens een groot soulzanger en een innovator. De nieuwe plaat van de Brit verdient dan ook aandacht binnen en buiten de genres waarbinnen Jamie Lidell op deze plaat vertoeft. Erwin Zijleman