zondag 17 maart 2013

Ethan Johns - If Not Now Then When?

Ethan Johns is tot dusver vooral bekend als producer (van onder andere Ryan Adams, Kings of Leon, Ray LaMontagne, Tift Merritt, Crowded House, The Vaccines, The Jayhawks en Laura Marling), maar hij is de afgelopen 15 jaar ook actief geweest als podiummuzikant (onder andere bij Emmylou Harris, Ray LaMontagne en Ryan Adams) en als platenbaas van twee indie labels. Op een van deze labels verschijnt nu de eerste soloplaat van Ethan Johns, If Not Now Then When?. Ethan Johns staat zeker niet bekend als een producer die van veel opsmuk houdt. Zijn producties zijn tot dusver organisch, stemmig en trefzeker. Ik had daarom niet gerekend op een soloplaat vol productionele tierelantijntjes, maar  If Not Now Then When? is nog een stuk soberder dan ik had verwacht. De plaat, die overigens werd gemixt door Ethan’s vader Glyn (die ook zijn sporen als producer verdiende met zijn werk voor onder andere The Rolling Stones, The Beatles, Led Zeppelin, The Who en The Eagles), bevat vooral sobere singer-songwriter songs met voornamelijk invloeden uit de folk en de blues. Het is een genre waarin de concurrentie moordend is, maar Ethan Johns blijft met If Not Now Then When? verrassend makkelijk overeind. Het siert hem dat hij zijn productionele vaardigheden vooral achterwege laat, waardoor zijn solodebuut een minder duidelijk Ethan Johns stempel bevat dan de meeste platen die hij produceerde (waaronder inmiddels een respectabel aantal klassiekers). Op If Not Now Then When? horen we niet de producer Ethan Johns, maar de muzikant Ethan Johns en ook als muzikant heeft Johns heel wat te bieden. Johns heeft If Not Now Then When? vooral in zijn uppie gemaakt. Op de plaat zijn weliswaar gastbijdragen te horen van Ryan Adams, Laura Marling en Danny Thompson, maar meestal staat Ethan Johns er alleen voor.  Met name in de tracks waarin Ethan Johns het moet doen met zijn stem en zijn akoestische gitaar en hij aansluit bij de legendarische Britse folk uit de vroege jaren 70 maakt hij diepe indruk, maar ook een net wat steviger aangezette blues-stamper imponeert nadrukkelijk. Johns beschikt over een aangenaam en eigenzinnig stemgeluid, weet natuurlijk nog steeds hoe een goede singer-songwriter plaat moet klinken en weet ook als songwriter te overtuigen. Ik was eerlijk gezegd bang dat If Not Now Then When? vooral vanwege de naam en faam van de producer Ethan Johns zou opvallen, maar het is uiteindelijk alleen de muzikant Ethan Johns die respect afdwingt. Met het nauwelijks geproduceerde If Not Now Then When? maakt Ethan Johns geen goede reclame voor zijn bestaan als producer, maar na beluistering van If Not Now Then When? heb ik het idee dat hij zich geen zorgen hoeft te maken over zijn boterham. Erwin Zijleman