20 april 2013

James Scott Bullard - The Rise & Fall Of James Scott Bullard & The Late Night Sweethearts

Van alle wat minder bekende rootsplaten die het afgelopen jaar op deze BLOG voorbij kwamen, is Heart Thief van Stephanie Fagan me nog altijd het meest dierbaar. Uit dezelfde stal (Yonder Music) komt ene James Scott Bullard. Samen met zijn band The Late Night Sweethearts bracht deze James Scott Bullard al weer ruim anderhalf jaar geleden The Rise & Fall Of James Scott Bullard & The Late Night Sweethearts uit en ook dit is een plaat die veel meer aandacht verdient dan de plaat tot dusver heeft gekregen. James Scott Bullard komt net als Stephanie Fagan uit South Carolina en is inmiddels in een aantal recensies omschreven als de missing link tussen Gram Parsons en Ryan Adams. Iedereen die de plaat van Stephanie Fagan kent, is zijn stem al tegengekomen in het fraaie You Are The Devil, maar James Scott Bullard draait al heel wat langer mee. The Rise & Fall Of James Scott Bullard & The Late Night Sweethearts is een compilatie van de eerste vier platen van de Amerikaanse singer-songwriter (uitgebracht tussen 2006 en 2010) en laat goed horen wat hij in huis heeft. Ik heb de plaat beluisterd voor ik er ook maar een letter over had gelezen en kwam op eigen kracht ook al met de namen Gram Parsons en Ryan Adams op de proppen. James Scott Bullard en zijn band maken muziek die varieert van traditioneel aandoende countryrock tot wat modernere alt-country, waardoor de namen van Gram Parsons en Ryan Adams de grenzen aardig weergeven. Binnen deze grenzen kan James Scott Bullard op een breed terrein uit de voeten. The Rise & Fall Of James Scott Bullard & The Late Night Sweethearts bevat zowel een aantal stevige als een aantal meer ingetogen tracks en op beide terreinen weet de singer-songwriter uit South Carolina zeer te overtuigen. The Rise & Fall Of James Scott Bullard & The Late Night Sweethearts laat 19 tracks lang horen waartoe Bullard en zijn  band in staat zijn en dat is heel veel. Bullard is een uitstekend songwriter die mooie verhalen kan vertellen. Hij weet deze verhalen vervolgens vol energie en emotie te vertolken. Rauw, energiek, emotievol, het zijn zaken die flink bijdragen aan de impact die een plaat kan hebben en de impact van de muziek van James Scott Bullard en zijn band is wat mij betreft groot. The Rise & Fall Of James Scott Bullard & The Late Night Sweethearts is een compilatie die goed laat horen hoe James Scott Bullard zich heeft ontwikkeld. Je hoort de Amerikaan alleen maar beter worden en hoe vaker ik de plaat hoor, hoe vaker ik me afvraag hoe goed de man nu moet zijn. Daar gaan we binnenkort antwoord op krijgen, want er zit een nieuwe plaat van James Scott Bullard & The Late Night Sweethearts aan te komen. Het zou wat mij betreft zomaar the next big thing kunnen zijn wanneer het gaat om rootsmuziek. Voor het zover is kan ik prima uit de voeten met de mooie verzamelaar die schreeuwt om meer aandacht. Ik zou er maar gehoor aan geven. Erwin Zijleman

The Rise & Fall Of James Scott Bullard & The Late Night Sweethearts ligt niet in Nederland in de winkel, maar is verkrijgbaar via cdbaby (http://www.cdbaby.com/cd/jamesscottbullard2) en bandcamp (http://jamesscottbullard.bandcamp.com/music).