15 juli 2013

Leagues - You Belong Here

Het Amerikaanse muziektijdschrift Paste Magazine zaagt inmiddels al een aantal jaren aan de poten van de grote Amerikaanse tijdschriften als Rolling Stone en Billboard. Met succes volgens mij, want Paste weet in tegenstelling tot de grote broers steeds vaker de aandacht te trekken. Ik was onlangs bijzonder gecharmeerd van de lijst met de beste platen van de eerste helft van 2013 (waarom niet?). In deze lijst trof ik persoonlijke favorieten als Phosphorescent, Mikal Cronin, Cayucas en Kurt Vile, maar ook platen die ik nog niet heb besproken (Josh Ritter, Thao, Foxygen, Deerhunter en Frightened Rabbit; een aantal keren zeker nog terug op deze BLOG) en zelfs een plaat waarvan ik nog nooit gehoord had. Die laatste plaat, You Belong Here van Leagues, heb ik inmiddels stevig omarmd en reken ik tot de grote verrassingen van 2013. Leagues heeft een voorman die ik goed ken. Thad Cockrell leek een jaar of tien geleden uit te groeien tot de smaakmakers van de singer-songwriters in het alt-country segment en werd direct gezien als grote concurrent van de op dat moment nog vrijwel onaantastbare Ryan Adams. Thad Cockrell brak ondanks een geweldige plaat echter niet door naar een groot publiek en keert pas vele jaren later terug met Leagues. Alt-country liefhebbers die nu enthousiast opveren moet ik direct teleurstellen, want Leagues heeft helemaal niets te maken met het solowerk van Thad Cockrell. De eerste songs op You Belong Here vallen op door heerlijke funky gitaarloopjes en nogal hoge vocalen. Het zijn songs die me eerst aan Talking Heads deden denken en vervolgens aan Franz Ferdinand; namen waarvoor je je als band niet hoeft te schamen. Het uit Nashville afkomstige Leagues houdt niet de hele tijd vast aan funky gitaren en songs die nauwelijks te weerstaan zijn. Na een aantal tracks worden de gitaren wat steviger, winnen de keyboards aan terrein en begeeft Leagues zich op het terrein van de indie-rock. Ook dat gaat het trio uit Nashville, dat opvallend genoeg zelfs geen vleugje country in haar muziek verwerkt, behoorlijk goed af. Leagues maakt op You Belong Here muziek die bijzonder lekker in het gehoor ligt, maar het is muziek die op één of andere manier ook alternatief en interessant blijft. Leagues schuift in een aantal tracks bijna op richting de mainstream van een band als Maroon 5 (en in 1 of 2 tracks zelfs Electric Light Orchestra), maar net als het mis lijkt te gaan volgt een onverwachte wending, waardoor You Belong Here blijft overtuigen. You Belong Here van Leagues is een plaat die lastig is te plaatsen. Het is dan ook niet zo gek dat tot dusver zo ongeveer alleen Paste Magazine de plaat de hemel in heeft geprezen, maar ze hebben wel gelijk. You Belong Here is een heerlijke plaat voor de zomer, maar het is ook een plaat die genoeg te bieden heeft wanneer het buiten koud en donker is en je net wat minder vatbaar bent voor genadeloos funky gitaren.  Dan pas hoor je immers hoe knap de plaat is geproduceerd, hoe goed Cockrell zingt en hoe fraai het gitaarwerk is. Leagues is absoluut een band voor de grote festivals, maar You Belong Here is zeker ook een plaat die tot in de kleinste details moet worden beluisterd. Mijn conclusie na vele luisterbeurten? Wereldplaat. Uit dank neem ik onmiddellijk een abonnement op Paste Magazine. Erwin Zijleman

Het is nauwelijks te geloven, maar You Belong Here van Leagues is niet eenvoudig te krijgen in de Nederlandse platenzaak, waardoor je vooralsnog bent aangewezen op aanbieders als Amazon (http://www.amazon.com/music/dp/B00AKYCUWC).