17 oktober 2013

Bart van der Lee - Ballads For The Heathens Or Dying

Vooroordelen. Wat zijn ze toch vervelend. Wanneer ik een plaat van ene Bart van der Lee krijg toegestuurd, ga ik er, zonder eerst eens te luisteren, direct van uit dat het gaat om een plaat met Nederlandstalige luisterliedjes, waarschijnlijk nog met een vleugje kleinkunst ook. De plaat komt hierdoor terecht op een stapel die meestal niet zal leiden tot een plekje op mijn BLOG, maar zeer waarschijnlijk wel tot een roemloze doos ergens op zolder. Nu heeft Bart van der Lee één geluk: Ballads For The Heathens Or Dying (de titel had mijn vooroordelen toch aan de kant moeten schuiven) verschijnt op Snowstar Records en dat is een label dat inmiddels een aantal jaren garant staat voor hoge kwaliteit. Die kwaliteit hoor je ook op Ballads For The Heathens Or Dying van Bart van der Lee. Van der Lee deed mee aan de eerste editie van Giel Beelen’s De beste singer-songwriter van Nederland (waar ik door mijn aversie tegen talentenjachten niet naar heb gekeken) en zal daarom voor menig muziekliefhebber geen onbekende zijn. Op Ballad For The Heathens Or Dying is Bart van der Lee veel meer dan een rechttoe rechtaan singer-songwriter. Ballad For The Heathens Or Dying, overigens zijn tweede plaat, is een veelkleurige plaat die ook de wat rauwere uitbarstingen niet schuwt en steeds weer indruk maakt met een veelkleurig instrumentarium, waarin naast prachtige gitaren net zo makkelijk strijkers als blazers opduiken. De tweede plaat van Bart van der Lee is inmiddels vergeleken met de muziek van onder andere Nick Cave en Leonard Cohen. De tweede naam streep ik meteen weg, deels omdat ik het (buiten een deel van de instrumentatie en de achtergrondvocalen) niet hoor en deels omdat de vergelijking met de oude meester een kansloze vergelijking is. Nick Cave duikt wel zo nu en dan op, bijvoorbeeld vanwege de donkere ondertoon van de muziek van Bart van der Lee, maar met alleen de naam van Nick Cave ben je er nog lang niet. Zelf hoor ik vooral veel van de prachtige platen van met name Smog en Songs:Ohia; deels vanwege de aardedonkere ondertoon en deels vanwege de grote dynamiek en pure emotie. Bart van der Lee heeft op zijn tweede plaat zowel in muzikaal als tekstueel opzicht veel te melden. In zijn teksten verwerkt hij zijn verleden als zoon van missionarissen (die bij Snowstar Records kennelijk warm worden onthaald), in muzikaal opzicht verrast hij met songs die geen concessies doen en imponeren door de prachtige instrumentatie en de vele stemmingswisselingen. Ballads For The Heathens Or Dying is een ongelooflijk knappe plaat met internationale allure. Zeer warm aanbevolen voor de liefhebbers van de eerder genoemde bands Smog en Songs:Ohia, maar ook een ieder die Nick Cave wat te eenzijdig vindt of wil weten hoe een plaat van Pearl Jam met de band van Leonard Cohen klinkt, is bij Ballads For The Heathens Or Dying aan het juiste adres. Wederom een voltreffer van Snowstar Records en de winter moet nog komen. Erwin Zijleman

De tweede plaat van Bart van der Lee staat vreemd genoeg nog niet in het systeem van mijn favoriete platenzaak, maar het prachtig verpakte Ballads For The Heathens Or Dying kan uiteraard wel worden besteld via de website van Snowstar Records: http://www.snowstar.nl/store/cds/ballads-for-the-heathens-or-dying/