08 oktober 2013

Revere - My Mirror/Your Target

Revere is een Britse band die al een paar jaar aan de weg timmert, maar My Mirror/Your Target is mijn eerste kennismaking met de band uit Londen. Het is een kennismaking die ik niet snel zal vergeten, want direct bij eerste beluistering was ik zeer onder de indruk van de plaat. My Mirror/Your Target opent ingetogen en op bijna Elbow achtige wijze, maar slaat al snel om in een track die mij vooral aan David Bowie doet denken en niet alleen vanwege de zang. Na de indrukwekkende opener gaat de galm er op en sluit Revere aan bij de grootse muziek van bands als Editors en White Lies, waarbij gezegd moet worden dat de muziek van Revere wel wat eigenwijzer en bovendien nog net wat grootser is. My Mirror/Your Target is een plaat die uitnodigt tot name dropping. Wanneer wordt gekozen voor een bombastisch geluid duiken Muse en The Arcade Fire op, wanneer de nadruk ligt op Britpop denk je aan Pulp en Suede, wanneer de band gas terugneemt en kiest voor atmosferisch gitaarwerk en bezwerende strijkers ben je terug bij Elbow of kom je uit bij The Verve en wanneer de gitaren mogen scheuren komt een band als Placebo binnen bereik. Hiermee ben ik er overigens nog lang niet, maar name dropping is altijd maar even leuk. Wanneer zoveel verschillende namen opduiken bij beluistering van een plaat kan over het algemeen geconcludeerd worden dat het gaat om een bijzondere plaat en dat gaat ook zeker op voor My Mirror/Your Target van Revere. My Mirror/Your Target is een prachtige opgebouwde plaat die op het eerste gehoor op twee gedachten lijkt te hinken. Aan de ene kant is de band al helemaal klaar voor de grote zomerfestivals en lijkt wereldwijd succes een kwestie van tijd, maar aan de andere kant doet Revere ook continu dingen die je niet verwacht en daar houdt het grote publiek meestal niet van. Zelf ben ik diep onder de indruk van de plaat. De grootse en meeslepende songs zijn vrijwel onweerstaanbaar, terwijl de vele verrassende wendingen de muziek van Revere heel veel extra kracht geven. Wanneer ik luister naar My Mirror/Your Target begrijp ik eigenlijk niet dat Revere niet al lang heel groot is. De band grossiert in songs die klaar zijn voor wereldheerschappij en deze songs lopen ook nog eens over van creativiteit en avontuur, waardoor een rechttoe rechtaan gitaarsong kan ontaarden in bijna klassieke muziek vol strijkers en blazers of ouderwetse folk. Laat een willekeurige muziekliefhebber luisteren naar de songs van My Mirror/Your Target en vraag achteraf hoeveel bands hij of zijn heeft gehoord. Ik voorspel dat het er vaak minstens een handvol zullen zijn geweest. Zelf ben ik inmiddels al een tijdje verslaafd aan deze door de fans van de band gefinancierde plaat, maar ik hoor nog steeds nieuwe dingen. Conclusie: Revere is een enorme aanwinst voor de popmuziek, My Mirror/Your Target een grootse en imponerende plaat. Erwin Zijleman