06 november 2013

Anoushka Shankar - Traces Of You

Anoushka Shankar is de dochter van de vorig jaar overleden sitar virtuoos Ravi Shankar en de jongere halfzus van Norah Jones. Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog niet eerder van deze Shankar telg had gehoord en ging er van uit dat Traces Of You het debuut van Anoushka Shankar was. Dat blijkt niet het geval, want Anoushka Shankar debuteerde al in 1998 als solomuzikant en brak een paar jaar geleden al door in de VS. Dat ik nog niet eerder van de halfzus van Norah Jones (haar laatste plaat Little Broken Hearts blijft als je het mij vraagt overigens een van de grootste verrassingen van de afgelopen jaren) had gehoord heeft waarschijnlijk alles te maken met de muziek die Anoushka Shankar maakt. Waar Norah Jones zich in muzikaal opzicht niet of nauwelijks spiegelt aan haar vader, heeft Anoushka Shankar niet alleen de sitar, maar ook de Indiase muziek omarmd. Dat betekent overigens niet dat je je bij beluistering van Traces Of You op de set van een Bollywood film waant, want Anoushka Shankar heeft niet alleen de Indiase maar ook de westerse popmuziek met de paplepel ingegoten gekregen en is bovendien goed thuis in de klassieke muziek. Anoushka Shankar is een groot bewonderaar van George Harrison, die haar vader ooit bij The Beatles introduceerde, en heeft ook absoluut geluisterd naar de cross-over platen van Nitin Sawhney, maar Traces Of You laat ook een klassiek geschoold muzikante horen. Traces Of You staat vol met rustgevende muziek die mooie beelden op het netvlies tovert. De sitar van Anoushka Shankar staat centraal in het geluid op Traces Of You, maar ook alle andere instrumenten die een rol van betekenis spelen in de Indiase muziek zijn op de plaat te horen. Ondanks het feit dat Traces Of You een behoorlijk ingetogen plaat is die nergens helemaal los gaat, is het een spanende en avontuurlijke plaat vol dynamiek, die je steeds weer op het verkeerde been zet. Enige bekendheid en affiniteit met de Indiase muziek is waarschijnlijk een pre om echt te kunnen genieten van Traces Of You, maar als aan deze voorwaarden is voldaan, is beluistering van de plaat een inspirerende en rustgevende ervaring. Of Anoushka Shankar zich met deze plaat weet te onderscheiden van een enorm leger Indiase topmuzikanten weet ik niet, maar onderscheiden doet ze zich zeker in de drie tracks waarin de fraaie westerse, klassieke en Indiase klanken worden gecombineerd met vocalen. Voor deze vocalen is Anoushka Shankar in de familie gebleven, want het is Norah Jones die act de présance geeft. In een van de tracks blijft haar bijdrage beperkt toch wat achtergrondzang, maar de opener en de afsluiter van de plaat laten een Norah Jones horen die je nog niet kent. Bij deze opener en afsluiter zit ik op het puntje van mijn stoel en overheerst het kippenvel, de rest van de plaat zak ik lekker onderuit en waan ik me in oorden hier heel ver vandaan. Bijzondere plaat, dat is zeker. Erwin Zijleman