20 juli 2014

Tracey Thorn - Bedsit Disco Queen - How I Grew Up and Tried to be a Pop Star

Op zoek naar en boeiend boek over popmuziek voor bij het zwembad of op strand? Ik moet eerlijk toegeven dat ik het merendeel van de boeken over popmuziek waaraan ik begin, uiteindelijk niet uit lees. Dat geldt voor de meer beschouwende werken over stromingen of trends, maar ook voor de gemiddelde biografie van een muzikant van naam en faam. De opsommingen van feiten gaan me op een gegeven moment tegen staan, zeker wanneer muzikanten de echt interessante jaren van hun carrière hebben gehad en nog tientallen of zelfs honderden pagina’s bezig zijn met de nadagen van hun carrière waarin eigenlijk weinig relevants meer gebeurt. 

Het afgelopen jaar was er echter ook een boek dat ik in één keer heb uitgelezen: Bedsit Disco Queen van Tracey Thorn, bekend als zangeres van Everything But The Girl. 

How I Grew Up and Tried to be a Pop Star luidt de ondertitel van het boek en dat is een mooie omschrijving van een groot deel van de carrière van Tracey Thorn, die haar carrière begon in de cultband Marine Girls en bij toeval werd ontmaskerd als getalenteerd zangeres. 

Tracey Thorn dook uiteindelijk op in de band Everything But The Girl, die na een vliegende start snel in de vergetelheid dreigde te raken, maar werd gered door een niet al te opzienbarende remix die het tot een tweetal uitgedunde band transformeerde tot een populaire band in dance scene. 

Tracey Thorn weet het allemaal prachtig te beschrijven in haar biografie. Bedsit Disco Queen besteedt relatief veel aandacht aan de jonge jaren van Tracey Thorn en geeft hiermee een mooi tijdsbeeld van de late jaren 70 en vroege jaren 80. Bedsit Disco Queen staat vol met tegenslagen, waarna het succes toch nog opeens totaal onverwacht opduikt en uiteindelijk ook geen zegen blijkt. Tracey Thorn beschrijft het allemaal beeldend en doorspekt met veel humor, waardoor ik me bij het lezen van dit boek geen moment verveeld heb. 


De vraag die resteert is welke plaat je op zet bij het lezen van dit boek. Daar hoef ik geen moment over na te denken: Amplified Heart van Everything But The Girl. 

Het is wat mij betreft de beste plaat van Tracey Thorn en Ben Watt en het is uiteindelijk ook de plaat die bij toeval zorgde voor het keerpunt in de carrière van het tweetal. 

Amplified Heart verscheen precies tien jaar na het nog zeer succesvolle Eden en werd in eerste instantie met weinig enthousiasme ontvangen. 

Persoonlijk koesterde ik de prachtige popliedjes op de plaat. De prachtige stem van Tracey Thorn werd op Amplified Heart gecombineerd met een mooie sfeervolle instrumentatie en deze twee onderdelen kwamen samen in de mooiste serie songs van Ben Watt en Tracey Thorn. 

Net toen de plaat volledig leek te floppen maakte ene Todd Terry een remix van de track Missing. Die remix stelde op zich niet veel voor. Wat elektronische drums transformeerden een mooi intiem popliedje in een track voor de dansvloer. 

Het succes was echter onverwacht groot. Tracey Thorn en Ben Watt werden wereldsterren. Niet door de werkelijk prachtige popliedjes op Amplified Heart, maar door een bijna onnozele remix. 

Mijn advies: lees de komende weken in de zon het prachtige boek van Tracey Thorn en luister ondertussen keer op keer naar het minstens prachtige Amplified Heart, dat eerder dit jaar in een blinkende nieuwe versie verscheen.  De remix van Missing is tegenwoordig helemaal aan het eind toegevoegd. Zou ik maar overslaan; het is immers met afstand de zwakste track op de plaat. Tracey Thorn is dat vast met me eens, ook al heeft de veel mindere versie van Missing haar uiteindelijk verzekerd van een zorgeloos bestaan. Erwin Zijleman 

Het boek van Tracey Thorn is onder andere te koop bij Bol.com: http://www.bol.com/nl/p/bedsit-disco-queen/9200000019451959/