17 oktober 2014

Alt-J - This Is All Yours



Alt-J, vernoemd naar de toetscombinatie op de Mac die het symbool ∆ oplevert, maakte ruim twee jaar geleden één van de meest memorabele debuten van 2012. 

Ik keek daarom reikhalzend uit naar de tweede plaat van de band uit Leeds, maar was er ook wel een beetje bang voor. Na een fascinerend en volstrekt ongrijpbaar debuut van het kaliber van An Awesome Wave kan een tweede plaat immers alleen maar tegenvallen. Het is meer van hetzelfde of het slaat een nieuwe weg in die net wat minder aanspreekt. 

Of deze angst heeft bijgedragen aan het toch behoorlijk lang laten liggen van de nieuwe plaat van Alt-J weet ik niet, het zou ook gewoon toeval kunnen zijn, maar feit is dat ik iets ga zeggen over This Is All Yours nadat er al heel veel en misschien zelfs al wel teveel over is gezegd. 

Ik heb besloten om al deze informatie te negeren, de plaat gewoon op te zetten en hierna direct op te schrijven hoe ik de tweede plaat van Alt-J ervaar. Een voor mij niet heel gangbare procedure en niet geschikt voor platen die moeten rijpen, maar ik neem het risico. 

Wat kan ik zeggen nadat This Is All Yours voor het eerst uit de speakers is genomen. Ik kan zeggen dat Alt-J op haar tweede plaat doet wat ik van de band verwacht had, maar ik kan ook zeggen dat This Is All Yours een bij vlagen totaal andere plaat is dan An Awesome Wave. Ik kan zeggen dat ik direct geraakt ben door een aantal prachtige songs op de plaat, maar ik kan ook zeggen dat ik van een aantal songs op de plaat nog geen chocolade kan maken. Ik kan zeggen dat ik This Is All Yours net zo mooi en bijzonder vind als het debuut van de band, maar sluit niet uit dat de tweede plaat van de band uit Leeds de komende weken ver terugvalt ... of juist naar onwaarschijnlijke hoogten stijgt. 

This Is All Yours is net als zijn voorganger een plaat die alle kanten op schiet. This Is All Yours lijkt toegankelijker dan An Awesome Wave, maar dit is deels schijn. De plaat bevat een aantal redelijk toegankelijke songs en biedt wat minder ruimte aan invloeden uit de avant garde, maar Alt-J springt nog makkelijk van de hak op de tak en bovendien bestaat de muziek van Alt-J nog altijd uit meerdere lagen, waarvan de minst toegankelijke pas opduiken wanneer je de rest er van af hebt gepeld. 

This Is All Yours is wat mij betreft een zowel aangename en avontuurlijke lappendeken waarop plaats is voor toegankelijke folktronica, maar ook voor lange uitgesponnen songs zonder of juist met in het oor springende spanningsbogen. Onverwachte invloeden uit de blues of zelfs een Mylus Cyrus sample onderstrepen het grillige karakter van de muziek van Alt-J, maar het zijn de subtiele accenten in de instrumentatie en de teksten die de muziek van Alt-J zo bijzonder maken. 

This Is All Yours een plaat waar ik afwisselend van zal houden of helemaal niets mee kan. Een plaat zoals Spirit of Eden van Talk Talk, een plaat zoals de minst toegankelijke platen van Peter Gabriel of een plaat zoals An Awesome Wave van Alt-J. Soms is het prachtig, soms is het slaapverwekkend, soms is het loom, soms nerveus, maar het is altijd muziek die iets met je doet. 

Conclusie na één keer horen: mooie en bijzondere plaat die niet onder doet voor zijn voorganger, maar het ware oordeel zal nog wel even op zich laten wachten. Het is bovendien een oordeel dat iedereen zelf maar moet vormen, want de muziek van Alt-J is voor niemand hetzelfde. Erwin Zijleman

Koop bij BOL.com (ook op LP, aanrader)