16 maart 2015

Simple Minds - Sparkle In The Rain, Deluxe Edition

In 1984 rekende ik de Schotse band Simple Minds tot mijn favoriete bands. De band had aan het eind van de jaren 70 en begin van de jaren 80 met Real To Real Cacophony en Empires And Dance twee zwaar onderschatte maar baanbrekende platen afgeleverd en had vervolgens in 1982 met New Gold Dream (81-82-83-84) haar voorlopige meesterwerk afgeleverd. 

New Gold Dream behoort inmiddels tot de erkende klassiekers uit de jaren 80 en was voor de Simple Minds de start van een zeer succesvolle carrière. In artistiek opzicht zou de band slechts een paar jaar na New Gold Dream echter aan grootheidswaanzin ten onder gaan. 

Het in 1985 verschenen Once Upon A Time koos schaamteloos voor de commercie en ondanks het feit dat het zeker geen slechte plaat was, was de magie grotendeels verdwenen. Na Once Upon A Time zou Simple Minds meer dan 20 jaar geen echt goede plaat meer maken en pas op haar laatste twee platen lijkt de band weer iets van haar oude glans te hebben teruggevonden. 

Tussen New Gold Dream en Once Upon A Time verscheen in 1984 echter ook nog Sparkle In The Rain en dat is een plaat die inmiddels wat tussen wal en schip is gevallen. Sparkle In The Rain kreeg zeker niet de cultstatus die New Gold Dream nog wel kreeg en bleef in commercieel opzicht ver achter bij Once Upon A Time, waarmee de band ook in de Verenigde Staten voet aan de grond kreeg. 

Het is echter doodzonde om Sparkle In The Rain te vergeten want het is absoluut één van de betere platen van de Schotse band en wat mij betreft zelfs een plaat die niet zo gek veel onder doet voor New Gold Dream. 

Op Sparkle In The Rain kiest Simple Minds definitief voor het zwaar aangezette geluid dat ook op enkele eerdere platen van de band al dominant aanwezig was. Op Sparkle In The Rain domineren zware baslijnen en inmiddels met de jaren 80 verbonden beukende drums. Hierbij komen de breed uitwaaiende gitaarlijnen van Charlie Burchill en de al even vol klinkende keyboards van Michael MacNeill. De gepassioneerde vocalen van Jim Kerr en de zwaar aangezette productie van Steve Lillywhite doen de rest. 

Sparkle In The Rain is een groots klinkende plaat, maar het zijn nog geen holle frasen waarmee de band probeert te imponeren. Simple Minds klinkt op Sparkle In The Rain buitengewoon energiek en gedreven en zet een geluid neer dat als een stoomtrein over je heen walst. Dat hoor je heel duidelijk in de bekendere songs van de plaat als Up On The Catwalk, Speed Your Love To Me en natuurlijk Waterfront, maar ook de songs van de plaat die niet als singles werden uitgebracht komen aan als de spreekwoordelijke mokerslag. 

Het groots aandoende en zwaar aangezette geluid van Sparkle In The Rain is voor een belangrijk deel verbonden met de muziek uit de jaren 80, maar misschien nog wel meer dan New Gold Dream heeft Sparkle In The Rain de tand des tijd uitstekend doorstaan. Op Sparkle In The Rain steekt de band in een grootse vorm en verrast het met een indrukwekkende serie songs, waartussen de Lou Reed klassieker Street Hassle niet misstaat. 

Waar ik me bij beluistering van New Gold Dreams nu wel eens stoor aan de overdaad aan galm, ben ik verrast door het heldere geluid van Sparkle In The Rain. Op de stevige basis van de ritmesectie zweven de synths van Mick MacNeill prachtig om de soms subtiele en soms zwaar aangezette gitaarlijnen van Charlie Burchill heen en waar ik destijds op het podium nog wel eens moeite had met de zang van Jim Kerr overtuigt hij op deze plaat volop. 

Sparkle In The Rain is de afgelopen decennia zoals gezegd wat uit beeld verdwenen en ook bij mij kreeg de plaat de afgelopen decennia nauwelijks een kans. Inmiddels heb ik Sparkle In The Rain echter volledig herontdekt. Hierbij ben ik natuurlijk geholpen door een buitengewoon fraaie reissue. Deze verschijnt in meerdere versies en bevat in de meest luxe versie ook alternatieve mixen en live-opnamen. Allemaal prachtig, maar zoals zo vaak in mijn geval is het opgepoetste origineel me het meest dierbaar. 

Simple Minds staat met New Gold Dream in de geschiedenisboeken en maakte recent weer twee aardige platen, maar voor het volledige verhaal van de grandeur van de band mag Sparkle In The Rain zeker niet ontbreken. Erwin Zijleman

Koop bij BOL.com