zaterdag 11 april 2015

Liz Longley - Liz Longley

Hoewel ook ik mijn portie countrymuziek bij voorkeur volgens de alternatieve receptuur bereid zie, wijs ik country die wat dichter tegen de traditionele Nashville country aan schuurt zeker niet bij voorbaat af. 

De titelloze plaat van de Amerikaanse singer-songwriter Liz Longley kon daarom op mijn onverdeelde aandacht rekenen en daar heb ik zeker geen spijt van gekregen. 

De plaat van Liz Longley wordt misschien in het hokje ‘contemporary country’ geduwd, maar de Amerikaanse maakt op haar titelloze plaat muziek die ook liefhebbers van de wat meer alternatieve countrymuziek of alternatieve rootsmuziek in bredere zin zal aanspreken. 

Omdat de onlangs op het roemruchte Sugar Hill label verschenen plaat van Liz Longley geen titel heeft meegekregen, ging ik er in eerste instantie van  uit dat het hier gaat om een debuut, maar een debutant is Liz Longley zeker niet. De singer-songwriter uit Pennsylvania bracht na het afronden van haar opleiding aan het hoog aangeschreven Berklee College of Music in Boston in eigen beheer al een vijftal platen uit en heeft inmiddels in vele uithoeken van de Verenigde Staten op het podium gestaan. 

Het zijn platen die ik inmiddels deels heb beluisterd en die absoluut potentie laten horen. Het is potentie die er overigens definitief uit komt op haar eerste niet zelf uitgebrachte plaat (waarvoor overigens ook een crowdfunding campagne noodzakelijk was). 

Voor het opnemen van haar ‘officiële debuut’ trok Liz Longley naar country hoofdstad Nashville, alwaar ze een beroep kon doen op een aantal gelouterde muzikanten. Het levert een geïnspireerd klinkende plaat op die zich niet beperkt tot de Nashville country, maar ook uitstapjes maakt richting folk en pop. 

De nieuwe plaat van Liz Longley is een plaat vol lekker in het gehoor liggende popliedjes. Dat is deels de verdienste van de ervaren muzikanten die Liz Longley om zich heen heeft verzameld. Deze muzikanten zorgen voor een warmbloedig geluid vol bijzonder fraai gitaarwerk en voldoende variatie om een plaat lang te blijven boeien. 

Minstens even belangrijk is echter de stem van Liz Longley. Het is een mooie en krachtige stem die gemaakt lijkt voor het vertolken van muziek met flink wat invloeden uit de country, maar de vocalen van Liz Longley hebben ook iets eigenzinnigs. Dat hoor je bijvoorbeeld wanneer haar stem de hoogte in gaat en de muziek van Liz Longley iets krijgt van die van Sara McLachlan, maar Liz Longley kan ook ontroeren met een mooie countrysnik. 

Liz Longley vertolkt op haar nieuwe plaat vooral songs die je onmiddellijk kunt en wilt omarmen, maar in tegenstelling tot de meeste van haar Nashville collega’s zijn de songs van de Amerikaanse singer-songwriter zeker geen songs waarvan er dertien in een dozijn passen. Net als bijvoorbeeld Kacey Musgraves, Ashley Monroe en Brandy Clark, maakt ook Liz Longley countrymuziek die zowel liefhebbers van Nashville country als liefhebbers van alternatieve country zal plezieren. 

Ik ben in ieder geval zeer onder de indruk van een plaat die me sinds de eerste beluistering steeds iets dierbaarder is geworden en ik inmiddels dan ook koester als een al dan niet 'guilty' pleasure. Erwin Zijleman