10 juni 2015

Canvas Blanco - Call Me Lucky Fat Or Skinny

Niet meer verwacht, toch nog gekomen. Maanden geleden besprak ik Call Me Lucky Fat Or Skinny van de Nederlandse band Canvas Blanco, maar pas vorige week leverde de postbode de LP die maanden geleden al had moeten verschijnen af. Het moet een frustrerend proces zijn geweest voor de band en wat zou het jammer zijn als de plaat van Canvas Blanco door het trage productieproces niet de aandacht heeft gekregen die de plaat zo verdient. 

Toen het vinyl op de draaitafel lag en de mooie klanken van het debuut van de band uit de speakers kwamen, was ik direct weer in de ban van deze bijzondere plaat. Dat verdient navolging. En voor iedereen die er maanden geleden niet in slaagde om de plaat in huis te halen, hij is er nu echt.

Ik ben Jozua Koffeman (1980) taartjesbakker en singer-songwriter afkomstig uit Urk, een voormalig eiland ergens in het epicentrum van Nederland (voor ons Urkers dan). Ik wil graag een avontuurlijk, kleurrijk en speels album maken; “Call Me Lucky, Fat Or Skinny” onder de naam Canvas Blanco. Zonder megahits maar wel met kleine kunstwerkjes. Een album over pionieren, ravotten, hutten bouwen, ongenadige kerkklokken en ongepolijst geloof, fantasie, vette & magere jaren, goudzoeken, verliefd zijn op Tom' Sawyer's Becky, en jaloers op stoere cowboymannen als Lucky Luke, Arendsoog en natuurlijk cowboy Billie Boem van de kleuterschool (door de boeven zeer gevreesd!). Kortom: Americana met een flinke dosis fantasie”. 

Met deze opvallende tekst startte Jozua Koffeman (ook bekend van Lorrainville en Brown Feather Sparrow) een tijd geleden een crowdfunding campagne. Deze leverde snel het gewenste resultaat op zodat Koffeman samen met Robbert Deurloo en Arjan de Wit kon beginnen aan het opnemen van het debuut van Canvas Blanco. Dat debuut is inmiddels verschenen en is een ijzersterke plaat geworden. 

Het is een plaat geworden die inderdaad kan worden omschreven als Americana met een flinke dosis fantasie, al propt de band haar muziek zelf inmiddels in het hokje Europicana. Call Me Lucky, Fat Or Skinny staat vol met intieme songs die mooie verhalen vertellen. Het zijn aansprekende verhalen die wel doen denken aan de muziek van Sparklehorse, maar het debuut van Canvas Blanco valt ook op door zeer knap in elkaar stekende songs, die me meer dan eens doen denken aan het wat stekeligere solowerk van Paul McCartney. 

Call Me Lucky, Fat Or Skinny staat vol met het soort popliedjes dat je al bij eerste beluistering wilt omarmen, maar die na vele luisterbeurten nog steeds niet alle geheimen hebben prijsgegeven. Wereldhits zijn inderdaad niet terug te vinden op het debuut van Canvas Blanco, maar de beloofde kunststukjes hebben we gekregen. En in ruime mate.

Maar liefst 11 kunststukjes zijn er te vinden op het debuut van Canvas Blanco en ze zijn allemaal anders. Het ene moment klinkt Canvas Blanco als Sparklehorse, het volgende moment als McCartney, maar wanneer een klarinet wordt ingezet ligt ook de vergelijking met Calexico op de loer en zo kan ik nog wel wat namen noemen. 

Het zijn allemaal vergelijkingen die maar even mee gaan, want uiteindelijk doet Canvas Blanco nadrukkelijk haar eigen ding en dat is knap. Call Me Lucky, Fat Or Skinny bevat 11 mooie luisterliedjes, maar het zijn ook popliedjes vol dynamiek en avontuur. Het zijn popliedjes die zich genadeloos opdringen, maar het zijn ook popliedjes die je op het verkeerde been durven te zetten. Het rijke instrumentarium en de prima zang op de plaat doen de rest. 

Als een Amerikaanse band op de proppen was gekomen met deze plaat had dit zomaar superlatieven van Pitchfork op kunnen leveren, maar Canvas Blanco moet het vooralsnog doen met bescheiden aandacht. Dat de band veel meer verdient zal na het lezen van het bovenstaande echter meer dan duidelijk zijn. Erwin Zijleman

Call Me Lucky, Fat Or Skinny van Canvas Blanco ligt nog niet in alle platenwinkels, maar is te verkrijgen via de website van de band (http://www.canvasblanco.com/music-archive/call-me-luck-fat-or-skinny/), via bandcamp (https://canvasblanco.bandcamp.com/album/call-me-lucky-fat-or-skinny) en zelfs via good old cdbaby (http://www.cdbaby.com/cd/canvasblanco).