16 december 2015

Carly Rae Jepsen - E-MO-TION

Ruim drie jaar geleden besteedde ik als zijuitstapje aandacht aan een aantal popprinsessen en was ik best gecharmeerd van Kiss van de Canadese Carly Rae Jepsen. 

Ik voorspelde destijds dat deze Carly Rae Jepsen in de toekomst nog wel eens een interessante plaat zou kunnen maken, waarbij ik haar adviseerde om het hele leger hippe producers en songwriters dat haar op Kiss bijstond overboord te zetten. 


Het zijn woorden die ik eerder dit jaar al lang weer was vergeten toen Carly Rae Jepsen’s nieuwe plaat E-MO-TION verscheen. Nu ik de plaat zie opduiken in een aantal jaarlijstjes ben ik toch nieuwsgierig geworden of mijn voorspelling inderdaad is uitgekomen. 


Dat blijkt ten dele het geval. Carly Rae Jepsen doet ook op E-MO-TION een beroep op een aantal gelouterde songwriters en producers, maar ze heeft ook een plaat gemaakt die er in haar segment met kop en schouders bovenuit steekt. 


E-MO-TION grossiert in nagenoeg perfecte en voor de liefhebber onweerstaanbare popliedjes. Het zijn popliedjes die aansluiten bij die van de andere popprinsessen van het moment, maar Carly Rae Jepsen graaft ook in de muziekhistorie. 


E-MO-TION is naar verluid geïnspireerd door platen van Cindy Lauper en Robyn, maar persoonlijk hoor ik ook heel veel van de muziek die popprinses Madonna in de jaren 80 maakte. E-MO-TION slaat op fraaie wijze en brug tussen aanstekelijke popmuziek uit de jaren 80 (waarin Carly Rae Jepsen zelf de kleuterschool doorliep), Europese elektronische popmuziek uit de late jaren 90 en vroege jaren 00 (Robyn, Annie) en hedendaagse popmuziek. 


Door de bijdrage van gelouterde producers en songwriters klinkt het allemaal perfect en op de zang van Carly Rae Jepsen is  helemaal niets aan te merken. Als liefhebber van goed geproduceerde popmuziek kan ik er zeker mee uit de voeten, al valt E-MO-TION nog wel in de categorie ‘guilty pleasures’. 


Ook na beluistering van E-MO-TION blijf ik benieuwd wat Carly Rae Jepsen zelf kan en hoe ze klinkt als ze het moet doen zonder al die producers en songwriters. Ik heb nog steeds het idee dat dit een plaat op kan leveren die veel beter is dan E-MO-TION. Het talent van Carly Rae Jepsen is overduidelijk; nu nog de persoonlijke songs die je dieper raken dan de smakelijke en absoluut aangename kauwgomballenpop van deze plaat. Erwin Zijleman