19 juni 2016

Bruce Springsteen - The Christic Shows

Na het geweldige optreden van Bruce Springsteen en zijn E-Street Band op het Haagse Malieveld vorige week, zit ik nog stevig in de Springsteen modus merk ik. 

Ik had begrepen dat opnames van de show verkrijgbaar zouden zijn via de website http://live.brucespringsteen.net, maar voor de set van vorige week moeten we nog een aantal weken geduld hebben (er staat overigens wel een mooie set uit Barcelona, opgenomen in mei). 


Op deze site kwam ik wel ander moois tegen, namelijk opnames van twee solo optredens uit 1990. Op 16 en 17 november 1990 stond Bruce Springsteen ter ondersteuning van The Christic Institute Benefit in The Shrine Auditorium in Los Angeles en deze shows zijn nu eindelijk beschikbaar. 


Het was geen makkelijke tijd voor Springsteen. Dat zijn huwelijk met actrice Julianne Phillips in 1988 op de klippen zou lopen was eigenlijk al duidelijk op het in 1987 verschenen Tunnel Of Love, maar in 1990 leek Springsteen ook te hebben gebroken met zijn tot op dat moment onafscheidelijke E-Street Band. Springsteen maakte in 1990 immers twee platen met een aantal andere muzikanten. Deze platen zouden nog twee jaar op de plank liggen en wat mij betreft waren het uiterst zwakke Human Touch en Lucky Town hier voorgoed blijven liggen. 


Op het moment van de concerten in Los Angeles was Tunnel Of Love de meest recente Springsteen plaat en persoonlijk vind ik het zijn beste (maar daar sta ik redelijk alleen in denk ik). Toch domineert Tunnel Of Love niet tijdens de twee shows in Los Angeles. De shows citeren uit het hele oeuvre van Springsteen van dat moment (en kijken al even vooruit naar de twee zwakke platen die in 1992 zouden verschijnen), maar klinken totaal anders omdat de power van de E-Street Band is vervangen door een uiterst sobere akoestische begeleiding. 


Ik ben zeer verknocht aan het volle en energieke geluid van de E-Street Band, maar ook de sobere solo uitvoeringen van de songs van Bruce Springsteen komen flink aan. Dat wordt nog eens extra versterkt door de zware periode die Springsteen in 1990 doormaakte. De persoonlijke misère had er stevig ingehakt, maar ook het enorme succes van Born In The U.S.A. en de lange tournees die volgden hadden hun tol geëist. Je hoort het in de emotie die Springsteen op de twee avonden in 1990 in zijn stem legt. 


Dat Bonnie Raitt en Jackson Browne aan het eind van de show opduiken is een bonus, maar diepe indruk heeft Springsteen dan al lang gemaakt. The Christic Shows in The Shrine in Los Angeles zijn niet te vergelijken met de show van vorige week in Den Haag, maar de impact en bewondering zijn even groot. 


Over een week of wat haal ik de opnames van de set van vorige week wel op, maar voorlopig geniet ik van de unieke opnamen van ruim 25 jaar geleden, toen Bruce Springsteen ook al The Boss was. Erwin Zijleman


Fragmenten van The Christic Shows kunnen worden beluisterd op http://live.brucespringsteen.net/live-music/0,14250/Bruce-Springsteen-mp3-flac-download-11-16-90-The-Christic-Shows-at-The-Shrine-Los-Angeles-CA.html. De opnames kunnen hier ook worden gekocht in digitale (verschillende formaten) of fysieke vorm (cd).