15 juni 2017

Cigarettes After Sex - Cigarettes After Sex

Cigarettes After Sex doet dit jaar zeker mee om de prijzen voor de meest suffe bandnaam en heeft ook nog eens een plaat gemaakt die vooral tot bloei komt wanneer de zon al een tijdje onder is, wat momenteel slechts een paar uur per dag het geval is. 

Alle reden dus om de plaat van de band uit Texas weg te leggen of te bewaren voor de lange en donkere dagen die later dit jaar weer gaan komen, maar ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Cigarettes After Sex heeft immers een wonderschone plaat gemaakt. 

Voorman Greg Gonzalez vond het geluid van zijn band ooit uit toen hij in een trappenhuis van de University of Texas dromerige muziek vol invloeden uit de ambient maakte. Die muziek maakt Cigarettes After Sex nog steeds, maar het inmiddels tot een band uitgegroeide project heeft haar geluid wel geperfectioneerd. 

Bij beluistering van de titelloze plaat van de band zal direct een naam opduiken en dat is de naam Beach House. Zowel qua tempo, sfeer als instrumentatie doet de muziek van Cigarettes After Sex sterk aan de platen van Beach House denken, maar als je beter naar de plaat luistert hoor je ook de verschillen. 

De muziek van Cigarettes After Sex sleept zich nog wat langzamer voort dan die van Beach House en is ook wat subtieler. Bovendien zingt Greg Gonzalez wat meer ingetogen dan Beach House frontvrouw Victoria Legrand (die overigens niet veel vrouwelijker klinkt), wat het rustgevende karakter van de muziek van Cigarettes After Sex verder versterkt. 

De Texaanse band verdient zeker niet de originaliteitsprijs voor haar muziek en heeft ook geen plaat gemaakt die je constant weet te verrassen of te prikkelen, maar desondanks vind ik het een mooie plaat. Een hele mooie plaat zelfs. 

De instrumentatie is buitengewoon stemmig en door de diepe en zware bassen bijna bezwerend (hier en daar hoor ik wat van Spain), maar het is ook een instrumentatie vol subtiele accenten en vol prachtige atmosferische gitaarlijnen. 

Cigarettes After Sex brengt nauwelijks variatie aan in haar muziek, waardoor de verveling makkelijk toe kan slaan, maar wat de muziek van de band ook een hypnotiserend karakter kan geven. Zeker wanneer de zon onder is, vult de muziek van Cigarettes After Sex op fraaie wijze de ruimte en is het makkelijk wegdromen bij de donkere klanken, de stemmige gitaarlijnen, de lome zang en de bakken vol melancholie die over je heen worden gestort. 

Ik ben absoluut een fan van Beach House, maar na een minuut of 20 ben ik meestal wel toe aan iets anders. Dat had ik eerlijk gezegd bij de eerste beluistering van de plaat van Cigarettes After Sex ook, maar de muziek van de Amerikaanse band wint enorm aan kracht wanneer je de plaat vaker hoort. 

Less is more is hierbij het basisprincipe. Greg Gonzalez heeft niet veel nodig om de muziek van zijn band in te kleuren en heeft ook in vocaal opzicht genoeg aan een paar noten. Met een betrekkelijk sobere instrumentatie creëert Cigarettes After Sex een opvallend ruimtelijk geluid. Het is een geluid dat is beïnvloed door de dreampop, maar dat is niet het hokje waarin de plaat uiteindelijk terecht hoort, al valt het niet mee om een beter hokje te bedenken (op het veelgebruikte predicaat “ambient pop” valt ook wel wat af te dingen). 

Ik kan me goed voorstellen dat er muziekliefhebbers zijn die deze plaat saai zullen noemen, maar als je gevoelig bent voor het soort muziek dat de band van Greg Gonzalez maakt, is wonderschoon meer op zijn plaats. Het zal duidelijk zijn dat ik me meer herken in de laatste beoordeling. Erwin Zijleman