14 september 2018

Carter Sampson - Lucky

Queen Of Oklahoma houdt het hoge niveau van haar vorige plaat moeiteloos vast
Carter Sampson maakte ruim twee jaar geleden een onuitwisbare indruk met het in Nederland uitgebreid bejubelde Wilder Side. Ik pikte de plaat pas veel later op en ook haar nieuwe plaat Lucky heb ik lang over het hoofd gezien. Ook dit keer was ik echter na één keer horen verkocht. Carter Sampson maakt gloedvolle rootsmuziek met zowel invloeden uit de folk en de country. Het is muziek die wordt gedragen door haar geweldige stem, maar ook de topmuzikanten op de plaat tillen Lucky een flink stuk omhoog. Wilder Side was uiteindelijk een van de betere rootsplaten van 2016. Lucky is wat mij betreft niet minder.


De uit Oklahoma City, Oklahoma, afkomstige singer-songwriter Carter Sampson trok ruim twee jaar geleden flink wat aandacht in Nederland met haar vierde plaat Wilder Side. De plaat scoorde hoog in de maandelijkse EuroAmericanaChart (http://euroamericanachart.eu) en haalde uiteindelijk zelfs de top 3 van de jaarlijst. 

Ik pikte Wilder Side zelf pas op na de publicatie van deze jaarlijst en was direct overtuigd van de kwaliteiten van Carter Sampson. Op Wilder Side overtuigde de “Queen of Oklahoma” met Amerikaanse rootsmuziek met zowel invloeden uit de folk als uit de country en met zowel uptempo als meer ingetogen songs. Wilder Side viel op door een gloedvolle en zeer trefzekere instrumentatie, maar maakte vooral indruk met een voor dit genre gemaakte stem. 

Op het vorig jaar verschenen Queen Of Oklahoma liet Carter Sampson horen dat ze ook voor Wilder Side al prima songs schreef en nu is er dan Lucky. Het is voor mij een nieuwe release, maar ik heb in de lente kennelijk zitten slapen, want de plaat verscheen al maanden geleden en dook ook al even op in de EuroAmericanaChart. 

Ik had, zeker gezien mijn liefde voor Wilder Side, natuurlijk beter op moeten letten, al is het duidelijk dat Carter Sampson met haar nieuwe plaat veel minder aandacht heeft getrokken dan met de zo bejubelde voorganger. Ik kan niet verklaren waarom dat zo is. Nu Carter Sampson haar naam heeft gevestigd zou het makkelijker moeten zijn om aandacht te trekken met een nieuwe release, maar kennelijk is dat niet het geval. Aan de kwaliteit van Lucky ligt het in ieder geval niet, want ook de nieuwe plaat van Carter Sampson is van een bijzonder hoog niveau. 

Lucky ligt voor een belangrijk deel in het verlengde van de zo geprezen voorganger. Ook dit keer zorgen een aantal gelouterde muzikanten uit de muziekscene van Oklahoma City voor een fraai geluid waarin met name het gitaarwerk opvalt. Het is een geluid dat nauw aansluit bij de tradities van de Amerikaanse rootsmuziek in het algemeen en de folk en de country in het bijzonder, maar voor mij klinkt de muziek van Carter Sampson ook fris en eigentijds.

Lucky bevat een aantal uptempo songs die makkelijk overtuigen en een aantal meer ingetogen songs die met succes de gevoelige snaar proberen te raken. Zeker in de wat stevigere tracks kruipt Carter Sampson voorzichtig tegen Lucinda Williams aan, maar ze schaamt zich ook niet voor meer traditionele tranentrekkers.

Het belangrijkste wapen van Carter Sampson is ook dit keer haar stem. Het is een stem die zich soepel beweegt door de door folk en country gedomineerde songs en die zowel krachtig als gevoelig kan klinken. Het zorgt er samen met de prima songs op de plaat voor dat ook Lucky zich weer makkelijk opdringt, maar net als voorganger Wilder Side groeit ook de nieuwe plaat van Carter Sampson nog een tijd door. Natuurlijk ben ik veel te laat met deze plaat, maar uiteindelijk gaat het om de kwaliteit en die is ook dit keer hoog. Verplichte kost voor liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek lijkt me. Erwin Zijleman

Lucky van Carter Sampson is ook verkrijgbaar via bandcamp: https://continentalrecordservices.bandcamp.com/album/lucky.