11 december 2018

Soup - Live Cuts

Live albums zijn tegenwoordig maar zelden relevant of interessant, maar de muziek van Soup lijkt er voor gemaakt
Soup betoverde me met haar vorige twee platen waarop progrock, psychedelica en post-rock op even mooie als bijzondere wijze samenvloeiden en waarop de Noorse band indruk maakte met een hoeveelheid dynamiek om bang van te worden. Op Live Cuts doen de Noren er nog een schepje bovenop; zeg maar gerust een flinke schep. Het ene moment droom je weg bij wonderschone klanken, het volgende moment word je ruw wakker geschud door duizelingwekkend hoge gitaarmuren. Soup lijkt live nog beter dan in de studio. Iedereen die de vorige platen van de band kent weet wat dit betekent.


Live albums zijn voor mij inmiddels vooral relikwieën uit een ver verleden, waardoor ik nu uitgebrachte live albums over het algemeen niet interessant vind. 

Gelukkig zijn er uitzonderingen. Het live album zoals dat in de jaren 70 furore maakte (er zijn flink wat rockbands van wie ik het live-album uit de jaren 70 ook meteen het beste album vind) is bijvoorbeeld gemaakt voor een band als Soup. 

Dat heeft de band nu zelf ook door, want na een zestal albums en heel veel uren op het podium brengt de Noorse band haar eerste live-album uit. 

Ik ken Soup zelfs pas een paar jaar en was na een tip van een lezer van deze BLOG eerst diep onder de indruk van The Beauty Of Our Youth uit 2013 en later misschien nog wel meer onder de indruk van Remedies uit 2017. 

Soup maakt muziek die ik tot twee keer heb vergeleken met een overtrekkende onweersbui. Heftige uitbarstingen in de muziek van de Noorse band worden afgewisseld met wonderschone meer ingetogen passages, waarin je hoort dat een uitbarsting nooit ver weg is. 

Ik heb Soup zelf nog nooit op het podium aan het werk gezien, maar na beluistering van Live Cuts weet ik dat de band live misschien nog wel beter is dan op de plaat. Live Cuts bevat tracks van de twee platen die ik ken en put hiernaast uit de beginjaren van de band. De studioplaten van Soup vallen op door een hele bijzondere dynamiek en door een groot aantal invloeden en beiden hoor je ook op het podium terug. 

Live Cuts laat een band horen die put uit de archieven van de progrock, de psychedelica en de post-rock, maar ook van andere genres binnen de rockmuziek is Soup niet vies. Zeker de meer ingetogen passages op de plaat herinneren aan de hoogtijdagen van de symfonische rock, maar wanneer Soup het tempo langzaam opschroeft winnen invloeden uit de postrock langzaam maar zeker aan terrein. Wonderschone gitaarlijnen transformeren langzaam maar zeker in hoge en gruizige gitaarmuren, maar de tracks van Soup zijn over het algemeen lang genoeg om ook de weg terug weer te kunnen maken. 

Vergeleken met de meeste bands uit de progrock en post-rock klinkt de muziek van Soup behoorlijk zweverig of psychedelisch, wat de muziek van de band uit Trondheim voorziet van nog wat meer extra toverkracht en bezwering. 

Live komt het allemaal prachtig uit de verf. Live Cuts bevat 5 tracks en in totaal ruim drie kwartier muziek. Gitaarwerk en keyboards vloeien het ene moment hemeltergend mooi samen, maar het volgende moment kan de muziek van Soup ruw uit elkaar klappen. Het ene moment ben ik terug bij de bombastische klanken van de grote bands uit de symfonische rock van de jaren 70, het volgende moment zit ik weer midden in de tegen de haren instrijkende post-rock scene van de jaren 90. De wat oudere tracks van de band laten horen dat Soup in het verleden nog veel steviger klonk en grossierde in allerverwoestende drones, wat de dynamiek in de muziek van de band nog wat verder aanscherpte. 

Als ik naar Live Cuts luister weet ik allereerst dat het een genoegen moet zijn om Soup live aan het werk te zien, maar ik weet ook dat de eerste live-plaat van de band een minstens even interessante luistertrip biedt als de laatste twee studioplaten. Het komt allemaal het best tot zijn recht bij hoog volume of beluistering met de koptelefoon, waarbij de band uit Trondheim je drie kwartier gevangen houdt in muziek die bedwelmt of uitbarst en continu betovert en intrigeert. De meeste live platen van het moment vind ik zoals gezegd overbodig, maar die van Soup is er een die je maar beter niet kunt missen, zeker niet wanneer je net zo onder de indruk was van Remedies en The Beauty Of Our Youth als ik. Erwin Zijleman

Het Noorse label van Soup heeft nog wat fraai gekleurd vinyl op voorraad: https://www.stickman-records.com/shop/soup-live-cuts/.