05 april 2019

Ari & Mia - Sew The City

Ari & Mia hebben met een zeer beperkt aantal instrumenten en met twee stemmen een zeer traditioneel, maar ook spannend en mooi folk album gemaakt
In eerste instantie werd ik nog wat onrustig van de dominante banjoklanken op de nieuwe plaat van Ari & Mia, maar hoe vaker ik Sew The City hoor, hoe meer ik overtuigd raak van het talent van de zussen Ariel en Mia Friedman. Het tweetal uit Boston kiest voor zeer sobere klanken van met name banjo en cello, voegt hier mooie en bijzondere stemmen aan toe en laat zich in muzikaal opzicht vooral beïnvloedden door stokoude Appalachen folk. Het klinkt allemaal erg sober, maar luister net wat beter en je hoort alle mooie en bijzondere details op dit met veel gevoel gemaakte album.


Ariel en Mia Friedman, ook bekend als Ari & Mia, zijn twee zussen uit Boston. De afgelopen jaren brachten ze al een viertal albums uit, maar ik ken het tweetal pas sinds de release van hun vijfde album. Sew The City verscheen een paar weken geleden, maar duikt nu pas op bij de streaming media diensten. 

Het is een album dat me niet direct te pakken had, al is het maar omdat ik vaak wat onrustig wordt van een banjo en dat instrument speelt een zeer voorname rol op het nieuwe album van Ari & Mia. Na enige gewenning vind ik dit album echter mooier en mooier en de rek is er nog niet uit. 

De twee zussen lieten dit keer het mondaine Boston achter zich en sloten zich op in een boerderij op het platteland van Maine, waar in alle rust kon worden gewerkt aan het nieuwe album. Op het Amerikaanse platteland hadden de zussen Friedman niet veel nodig. Mia Friedman speelt banjo, viool en zingt, terwijl Ariel Friedman naast vocalen vooral cello en in twee tracks percussie toevoegt aan het geluid van Ari & Mia. 

Het tweetal maakt op Sew The City traditioneel aandoende folk. Het is folk die je mee terugneemt naar de pioniersdagen van de Appalachen folk, maar ik hoor ook bluegrass invloeden in de muziek van het tweetal waardoor de veel gelezen vergelijking met Gillian Welch wat mij betreft maar ten dele op gaat. 

De instrumentatie op het nieuwe album van Ari & Mia is uiterst sober. In de meeste tracks horen we vooral de banjo van Mia Friedman, waaraan fraaie accenten worden toegevoegd door de cello van Ariel Friedman. Ik hou persoonlijk wel van een wat vollere instrumentatie of productie en moest daarom wel even wennen aan het bijna kale geluid op Sew The City. 

Bij beluistering van het nieuwe album van Ari & Mia blijkt echter maar weer eens dat the devil in the details zit. De zussen Friedman produceren met zeer beperkte middelen een geluid dat weliswaar sober klinkt, maar dat ook opvallend gevarieerd is. Hoewel vrijwel alle tracks worden gedomineerd door de banjo, klinkt geen enkele track precies hetzelfde. Ari & Mia variëren op subtiele wijze in hun geluid en slagen er steeds weer in om te betoveren met bijzondere accenten of variaties. 

Betoveren doet het tweetal ook met de zang op Sew The City. Zowel Ari als Mia is voorzien van een bijzonder en expressief stemgeluid. De stemmen van de twee klinken individueel prachtig, maar wanneer de stemmen van de zussen samensmelten wordt het nog net wat mooier. 

Sew The City is zeker geen makkelijk album en het is er een voor de liefhebbers van nogal traditionele muziek, maar voor de liefhebbers is het een plaat die steeds meer moois laat horen en die bovendien laat horen dat de zussen Friedman zeer getalenteerd zijn. Van mij hoeft het niet altijd zo traditioneel, maar na een paar keer horen was ook ik om. Erwin Zijleman

De muziek van Ari & Mia kan worden verkregen via de Amerikaanse indie platenzaak cdbaby: https://store.cdbaby.com/cd/arimia5.