28 juni 2019

Jim Lauderdale - From Another World

Jim Lauderdale heeft een productie om bang van te worden, maar ook kwalitatief weet de Amerikaanse muzikant wederom de juiste snaar te raken
Ieder jaar ligt er weer een nieuw album van Jim Lauderdale. Ik deed er niet zo gek veel mee, tot ik diep onder de indruk raakte van het in 2017 verschenen London Southern. Het was een wat atypisch album in het oeuvre van Jim Lauderdale, maar langzaam maar zeker werd ook zijn andere muziek me dierbaar. Op zijn nieuwe album stapt de Amerikaanse muzikant weer wat af van de traditionele country en bluegrass en kiest hij voor een geluid dat onder andere is geïnjecteerd met countryrock en psychedelica. Het is muziek met oog en oor voor de tradities van de Amerikaanse rootsmuziek, maar Jim Lauderdale kleurt ook altijd buiten de lijntjes.


Jim Lauderdale dook aan het eind van de jaren 80 op als muzikant en is sinds het begin van de jaren 90 een vaste waarde binnen de Amerikaanse rootsmuziek. 

De al tijden in Nashville, Tennessee, woonachtige muzikant is er een van het oude stempel. Jim Lauderdale maakt aan de lopende band nieuwe muziek en brengt deze muziek ook direct uit. De Amerikaanse muzikant heeft daarom inmiddels een enorme stapel albums op zijn naam staan en tot op de dag van vandaag komt er ieder jaar minstens één album bij. 


Ik moet eerlijk toegeven dat ik me pas in de muziek van Jim Lauderdale ben gaan verdiepen na de release van het geweldige London Southern, dat in 2017 terecht kwam in mijn jaarlijstje. Op London Southern werkte Jim Lauderdale samen met de mensen achter Nick Lowe en kleurde hij weer eens op fascinerende wijze buiten zijn lijntjes. Het zijn lijntjes die alle kanten op schieten, want Jim Lauderdale heeft de afgelopen decennia alle uithoeken van de Amerikaanse rootsmuziek bewandeld. 


Het vorig jaar verschenen Time Flies vond ik niet zo goed als het in rhythm & blues gewortelde London Southern, maar het vooral door country en bluegrass geïnspireerde album bleek een groeiplaat. Tijd om op adem te komen hebben we niet, want inmiddels is er alweer een nieuw album van de Amerikaanse muzikant verschenen. 


From Another World toont op de cover wederom de fantastische kop van Jim Lauderdale, maar in muzikaal opzicht legt de muzikant uit Nashville wederom net wat andere accenten. Vergeleken met zijn directe voorganger is From Another World wat steviger. Invloeden uit de country en bluegrass zijn aangevuld met invloeden uit de countryrock en hier en daar is bovendien een psychedelisch accent te horen. 


Jim Lauderdale maakt nog altijd muziek die diep is geworteld in de tradities van de Amerikaanse rootsmuziek, maar oubollig klinkt het nergens. Op hetzelfde moment maakt Jim Lauderdale ook nog altijd muziek die wars is van pretenties. Ook From Another World klinkt weer als een album dat met veel liefde voor de muziek in elkaar is gesmeed en geen hoger doel heeft dan vermaken en ontroeren. 


Waar ik direct enorm onder de indruk was van London Southern, is ook From Another World weer een album waar ik in eerste instantie aan moest wennen. Hier en daar is het net naar mijn smaak net wat te traditioneel, maar wanneer het spelplezier van Jim Lauderdale en zijn band eenmaal is overgesprongen is ook dit weer snel een album dat je vaker terug wilt horen en dat leuker en interessanter wordt. En zeker wanneer Jim Lauderdale heerlijke vrouwenstemmen toevoegt ben ik toch weer snel verkocht. 


Alleen al de ongekende productie van de Amerikaanse muzikant dwingt heel veel respect af, maar sinds ik wat beter naar zijn albums luister, hoor ik dat ook met de kwaliteit van zijn albums niets mis is. Het geldt ook voor From Another World dat na een aantal luisterbeurten beter en beter wordt en stiekem toch dicht in de buurt komt van het door mij onbereikbaar geachte London Southern. Erwin Zijleman


De muziek van Jim Lauderdale is ook verkrijgbaar via zijn bandcamp pagina: https://jimlauderdale.bandcamp.com/album/from-another-world.