zaterdag 20 juli 2019

Karen Jonas - Lucky, Revisited

Karen Jonas vindt een aantal van de songs van haar eerste drie albums opnieuw uit en doet dit op grootse wijze
Het opnieuw uitvinden van oude songs is meestal een zwaktebod, maar in het geval van Karen Jonas gaat deze vlieger zeker niet op. De songs op Lucky, Revisited klinken mooier, maar zijn ook in muzikaal en vocaal opzicht beter dan de originelen. In muzikaal opzicht schittert met name gitarist Tim Bray, terwijl Karen Jonas indruk maakt met soepele en gepassioneerde vocalen, die nog makkelijker indruk maken dan die op haar eerste drie soloalbums. Het is negen bekende songs en twee opvallende covers lang genieten van een singer-songwriter die de originele songs van haar albums op het podium verder heeft laten groeien en ze nu op gloedvolle wijze uit de speakers laat komen. Geen tussendoortje dus, maar het beste Karen Jonas album tot dusver.


Mijn eerste kennismaking met Karen Jonas dateert uit de eerste weken van 2012, toen de Amerikaanse singer-songwriter opdook op het fenomenale debuut en helaas direct ook de zwanenzang van The Parlor Soldiers. 

Dat er leven is na het duo dat ze samen vormde met Alex Culbreth bewees Karen Jonas al op de drie uitstekende soloalbums die ze de afgelopen jaren uitbracht en dat album krijgt nu een vervolg. 

Karen Jonas stond na de release van Butter, iets meer dan een jaar geleden, vooral op het podium en had kennelijk niet veel tijd voor het schrijven van nieuwe songs. Op Lucky, Revisited horen we daarom vooral songs van de vorige albums van de singer-songwriter uit Fredericksburg, Virginia, en twee covers. 

Ik ben normaal gesproken niet zo gek op nieuwe bewerkingen van oude songs, om de simpele reden dat de nieuwe versies bijna altijd minder goed zijn dan de originelen of geforceerd of ongemakkelijk klinken. Dat het ook anders kan laat Karen Jonas horen op Lucky, Revisited. 

Het album opent met de honky tonk knaller Ophelia van het album Country Songs. De nieuwe versie wijkt niet eens zo veel af van het origineel, maar de band klinkt wel wat hechter en wat vooral opvalt is dat Karen Jonas beter en zelfverzekerder is gaan zingen. Dat laatste hoor je ook in de eerste cover op het album, een gedreven versie van Lovesick Blues van Hank Williams. 

De titeltrack van het debuutalbum van Karen Jonas, Oklahoma Lottery, krijgt vervolgens een wat meer ingetogen, maar ook intensere versie. Ook in de nieuwe versie van de titelsong van haar debuut hoor je dat Karen Jonas beter is gaan zingen, maar ook in muzikaal opzicht spreekt de nieuwe versie me meer aan, al is het maar vanwege het prachtige gitaarwerk van de vaste gitarist van Karen Jonas, Tim Bray. 

Het mooie van Lucky, Revisited is dat Karen Jonas niet heeft geprobeerd om totaal andere versies van haar songs te maken. De verschillen tussen de originele versies en de nieuwe versies zijn vaak subtiel en klinken vaak meer als opgefriste versies dan als nieuwe versies, al voegt Karen Jonas absoluut een nieuwe dimensie toe aan veel van de songs.

Het opfrissen van de oude songs werkt fantastisch. Karen Jonas grijpt in alle songs bij de strot met gepassioneerde zang, terwijl in de vaak net wat soberdere instrumentatie de details beter tot hun recht komen en er vrijwel continu een glansrol is weggelegd voor gitarist Tim Bray. Ook de ritmesectie op het album verdient overigens een groot compliment en hetzelfde geldt voor de heldere productie, die ervoor zorgt dat de songs veel meer urgentie uitstralen en ook gewoon beter klinken. 

Na een heerlijk jazzy uitvoering van Lucky, ook van het debuut van Karen Jonas, volgt een heerlijke versie van Bob Dylan’s It Takes A Lot To Laugh, It Takes A Train To Cry, dat wordt omgetoverd tot een intense en broeierige Karen Jonas song. Het is voor mij een van de hoogtepunten van het album, al is het maar omdat ook deze track overloopt van prachtig gitaarwerk van Tim Bray. 

Het vorig jaar zeer rijk georkestreerde Butter blijkt krachtiger in een subtiele en jazzy versie en zo overtuigt iedere song op Lucky, Revisited me net wat meer dan de originelen, die overigens afkomstig zijn van albums die mijn jaarlijstje haalden of dicht naderden. Geen eenvoudige opgave dus om de originelen te overtreffen.

Het uitbrengen van een album met nieuwe bewerkingen van oude songs lijkt een zwaktebod, zeker voor een singer-songwriter die nog niet zo heel lang meegaat, maar Lucky, Revisited is zeker geen overbodig tussendoortje. Integendeel. Het is wat mij betreft het meest overtuigende album van Karen Jonas tot dusver en dat is vanwege het torenhoge niveau van de drie albums die de singer-songwriter uit Fredericksburg, Virginia, de afgelopen jaren uitbracht een zeer indrukwekkende prestatie. Erwin Zijleman

Lucky, Revisited is verkrijgbaar via de bandcamp pagina van Karen Jonas: https://karenjonasmusic.bandcamp.com.