24 april 2024

BIG|BRAVE - A Chaos Of Flowers

BIG|BRAVE is niet vies van behoorlijk heftige gitaardrones, maar de Canadese band zet deze op A Chaos Of Flowers veel subtieler in, wat een bijzonder en soms heftig, maar ook meer dan eens prachtig album oplevert
Vorig jaar moest ik nog behoorlijk wennen aan de muziek van de Canadese band BIG|BRAVE, maar zo af en toe viel alles op zijn plek. Dat doet het veel vaker op het deze week verschenen A Chaos Of Flowers. Het nieuwe album van de band uit Montreal bevat een aantal door folk beïnvloede songs, die dit keer zijn voorzien van mooiere vocalen. BIG|BRAVE is ook dit keer niet vies van donkere en duistere gitaardrones, maar deze worden dit keer vooral gebruikt voor het opbouwen van fraaie spanningsbogen. BIG|BRAVE maakt ook op A Chaos Of Flowers heftige muziek, maar stel je open voor de bijzondere klanken van de band en je hoort met grote regelmatig wonderschone muziek.



Net iets meer dan een jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met de muziek van de Canadese band BIG|BRAVE, toen ik hun zesde album nature morte in handen kreeg. Het was naar verluidt het meest toegankelijke album van de band uit Montreal tot dat moment, maar ik vond het, zeker bij eerste beluistering, behoorlijk zware kost. 

Het album van BIG|BRAVE kreeg het etiket post-metal opgeplakt, maar liet ook invloeden uit de post-rock en de folk horen. BIG|BRAVE imponeerde op haar vorige album met loodzware en hier en daar verwoestende gitaardrones, wat werd gecombineerd met expressieve en hier en daar zelfs wat hysterische zang. Naarmate het album vorderde nam de Canadese band echter ook wel wat gas terug en klonk de muziek van BIG|BRAVE hier en daar zelfs subtiel. Alles bij elkaar genomen bleef het echter een behoorlijk donker, dreigend en heftig album. 

Deze week is de opvolger van nature morte verschenen en net als dat album heeft ook A Chaos Of Flowers een boeket bloemen op de cover. A Chaos Of Flowers, dat in het teken staat van vrouwelijke dichters, opent folky met bezwerende klanken en de dit keer redelijk ingehouden zang van frontvrouw Robin Wattie. Het duurt echter niet lang voordat het gitaargeweld zijn intrede doet op het album. Dat resulteert uiteindelijk in loodzware drones, die zich langzaam maar zeker in gang zetten als een verwoestende machine. 

Echt uitbarsten doet de muziek van BIG|BRAVE echter niet in de openingstrack van A Chaos Of Flowers. Zes minuten lang blijft i felt a funeral een folksong, maar het is er wel een met een aardedonkere onderlaag. De muziek van BIG|BRAVE voelt in deze openingstrack aan als een zware onweersbui die langzaam maar zeker steeds dichterbij komt, maar verder dan wat woest gerommel komt het niet. Het zorgt voor prachtige spanningsbogen, die op indrukwekkende wijze contrasteren met de dit keer behoorlijk ingehouden zang van Robin Wattie. 

Ook in de track die volgt bouwt BIG|BRAVE de spanning prachtig op. De zang is iets expressiever en dit keer ontspoort de imposante gitaarmuur wel een enkele keer, maar het klinkt toch een stuk toegankelijker dan een jaar geleden. Liefhebbers van duistere folk die de albums van Lankum en ØXN wat braafjes vinden kunnen op A Chaos Of Flowers hun hart ophalen. 

Ik vind het album het indrukwekkendst wanneer BIG|BRAVE de tijd neemt voor het opbouwen van de spanning en dit geleidelijk doet. Wanneer de muziek van de Canadese band wat eclectischer klinkt, en dat is gelukkig maar een enkele keer het geval, word ik er al snel onrustig van, maar de zich langzaam voortslepende tracks vol aardedonkere tinten en vol dreiging doen wel wat met me, al moet ik ook wel toegeven dat ik lang niet altijd in de stemming ben voor dit soort muziek. 

BIG|BRAVE maakt het me dit keer wel een stuk makkelijker door de veel mooiere zang van Robin Wattie, de prachtige opbouw van de songs en het werkelijk wonderschone gitaarwerk, dat dit keer veel meer is dan meedogenloze drones en dat het mooist is wanneer je het album met de koptelefoon beluistert. Door de etiketten die op de muziek van BIG|BRAVE worden geplakt lijkt het nog altijd vooral muziek voor een enkeling, maar ik weet zeker dat A Chaos Of Flowers bij een veel bredere groep muziekliefhebbers in de smaak kan vallen, maar je moet het wel aandurven. Erwin Zijleman

De muziek van BIG|BRAVE is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Canadese band: https://bigbrave.bandcamp.com/album/a-chaos-of-flowers.


A Chaos Of Flowers van BIG|BRAVE is verkrijgbaar via de Mania webshop:





Chanel Beads - Your Day Will Come

De New Yorkse band Chanel Beads kan op Your Day Will Come niet kiezen tussen dromerige 80s en 90s popsongs en wat zweverigere klanken, wat een wispelturig maar ook mooi en interessant album oplevert
Het debuutalbum van de Amerikaanse band Chanel Beads opent als een album dat mooie herinneringen uit het verleden oproept met een dromerig en wat onderkoeld geluid dat zo lijkt weggelopen uit de jaren 80 en 90. In de wendingen in de openingssong hoor je al dat Chanel Beads niet het zoveelste bandje is dat muziek uit de jaren 80 en 90 nieuw leven inblaast en dat hoor je nog veel duidelijker in de wat experimentelere en vooral sferische tracks op het debuutalbum van de band van de Amerikaanse muzikant Shane Lavers. Chanel Beads kan niet kiezen tussen twee uitersten, maar doet een geslaagde poging om deze toch aan elkaar te verbinden.



Pitchfork schaarde Your Day Will Come van Chanel Beads onder de beste nieuwe albums van deze week en omschreef het album als “a dreamy and druggy pop album”. Het maakte me op zijn minst nieuwsgierig naar het debuutalbum van de band uit New York. De omschrijving van Pitchfork blijkt direct trefzeker, want het eerste album van Chanel Beads opent met dromerige klanken met een jaren 80 en 90 sfeertje, maar eindigt in wat zweverige klanken die verder vrij weinig houvast bieden. Het is een combinatie die met enige regelmaat terugkeert op Your Day Will Come, wat het een interessant album maakt. 

Chanel Beads is een project van de Amerikaanse muzikant en producer Shane Lavers, die deel uit maakt van een wat eigenzinnige muziekscene in New York, waarin vooral experimentele muziek wordt gemaakt. Ook op het debuutalbum van Chanel Beads schuwt Shane Lavers het experiment zeker niet, maar Your Day Will Come is zeker geen ontoegankelijk album. 

Het album opent zoals gezegd met dromerige klanken en een sfeer die herinnert aan popmuziek uit de jaren 80 en 90 en het is door de atmosferische synths, de melodieuze gitaarakkoorden en de wat staccato percussie ook een aanstekelijke popsong, zeker wanneer de wat onderkoelde vocalen van Maya McGrory invallen. Uiteindelijk wordt het echter een wat trippy song, die overigens nog altijd best aangenaam klinkt. 

De bovengenoemde ingrediënten komen vaker terug op het album, maar omdat Chanel Beads varieert met de intensiteit van de gitaarpartijen en de synths, klinken de songs van de Amerikaanse band zeker niet eenvormig. In vocaal opzicht neemt Maya McGrory meestal het voortouw en dat bevalt me wel, want haar zang klinkt niet alleen onderkoeld, maar voorziet de songs van Chanel Beads ook van een nog wat dromerige sfeer, zeker als de onderkoeling plaats maakt voor mooie vocalen. 

Maya McGrory wordt in vocaal opzicht af en toe bijgestaan door Shane Lavers, die ook een stemgeluid heeft dat de jaren 80 en 90 vibe in de muziek van Chanel Beads versterkt. Het is muziek die absoluut invloeden uit de postpunk verwerkt, maar Your Day Will Come is geen moment een postpunk album. 

Ik heb zelf een voorkeur voor de wat toegankelijkere en heerlijk dromerige of zweverige songs op het album, maar Shane Lavers laat zich niet beperken op het debuutalbum van zijn band, die in een aantal songs ook andere invloeden verwerkt en ook kan kiezen voor beeldende klankenpartijen waarin ook de viool van multi-instrumentalist Zachary Paul opduikt. 

Chanel Beads had een onweerstaanbaar lekker album vol flarden uit de jaren 80 en 90 kunnen maken, maar daar hebben we er misschien al weg genoeg van. Your Day Will Come is uiteindelijk net wat minder licht verteerbaar, al heeft het album genoeg dromerige momenten om je te verleiden en je op hetzelfde moment ruw wakker te schudden. 

Of om Pitchfork te citeren: “More than anything else, Your Day Will Come is cool because it’s a good hang. Like you’re sitting shotgun in the car of someone you have a crush on and you’re taking turns being DJ. Like: you are riding your bike and you are a little bit drunk and it is 90 degrees so you’re wearing a rash guard because baby, you burn easily. It seems to say: to give one shit, to care about your art, to maybe even be a little funny about it, is it so uncool?”. Erwin Zijleman

De muziek van Chanel Beads is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse band: https://chanelbeads.bandcamp.com/album/your-day-will-come.


Your Day Will Come van Chanel Beads is verkrijgbaar via de Mania webshop: