Mayra Andrade verraste twee jaar geleden met het uitstekende Navega; een plaat waarop deze jonge zangeres zich een buitengewoon veelzijdig wereldburger toonde. Op haar debuut ging Mayra Andrade net zo makkelijk aan de haal met invloeden uit de Afrikaanse, Kaapverdische, Cubaanse en Braziliaanse muziek als met jazzy popsongs waarvoor Norah Jones een moord zou doen. Het leverde een verleidelijke zomerplaat op, die alleen maar leuker werd en na twee jaar nog altijd leuk is. Op haar tweede plaat Storia, Storia, gaat Mayra Andrade verder waar Navega twee jaar geleden ophield. Ook op haar tweede plaat maakt de van oorsprong van de Kaapverdische Eilanden afkomstige zangeres indruk met een smeltkroes vol invloeden uit de wereldmuziek, de jazz en de popmuziek. Een smeltkroes waarin invloeden uit de Braziliaanse muziek net als op Navega het sterkst vertegenwoordigd lijken. Storia, Storia is een zwoele plaat vol aanstekelijke popsongs. Popsongs die weer op bijzonder verleidelijke wijze worden vertolkt door Mayra Andrade, die beschikt over een buitengewoon lekker in het gehoor liggende stem. Storia, Storia is een plaat die je betovert en meesleept naar witte palmenstranden. Een plaat die de smaak van Margarita’s op de smaakpapillen tovert. Een plaat die de wereld heel even omtovert tot het paradijs dat het al lang niet meer is. Storia, Storia klinkt zo aangenaam en lichtvoetig, dat je bijna vergeet hoe knap de muziek van Mayra Andrade in elkaar steekt en met hoeveel gevoel en passie ze deze muziek vertolkt. Storia, Storia is meer dan zomaar een aangename zomerplaat. Het is een hele knappe plaat van een zangeres die moet worden gerekend tot de smaakmakers van de huidige wereldmuziek. Een zangeres die op fraaie wijze muzikale bruggen bouwt en werelden verenigt. Een plaat die zorgeloos vermaakt, grenzeloos verleidt, maar in muzikaal opzicht ook hopeloos intrigeert. Navega was al prachtig; Storia, Storia is wat mij betreft nog veel beter. Een wereldplaat in alle opzichten. Erwin Zijleman