Er is geen muziek die zo puur, eerlijk en doorleefd is als de blues. Er is ook geen genre waar uiterlijk vertoon zo’n bescheiden rol speelt als in de blues, wat zo nu en dan prachtige verhalen oplevert. Neem nu het verhaal van Steve Wold. Steve Wold werd ergens in de jaren 30 of 40 geboren (de meningen hierover zijn zeer verdeeld) en leed lange tijd een zwervend bestaan dat werd gevuld met twaalf ambachten, dertien ongelukken en veel muziek. Pas ver na zijn zestigste werd Steve Wold ontdekt als muzikant en maakte hij met zijn zelf gebouwde gitaar als Seasick Steve furore bij onder andere Jools Holland. John Lee Hooker fan Seasick Steve bleek een muzikant die met minimale middelen een maximaal effect weet te sorteren. Zijn zelfgebouwde gitaren hebben genoeg aan drie snaren (maar hij heeft ook een gitaar met slechts één snaar) en werden tot voor kort bespeeld met een buis koper over de vingers, aangevuld met een plank hout als ritmesectie. Het levert buitengewoon rauwe blues op die live tot dusver beter tot zijn recht komt dan op de wel erg rammelende platen die Seasick Steve heeft uitgebracht. Man From Another Time is de vierde Seasick Steve plaat in vijf jaar tijd en het is wat mij betreft ook zijn beste. Man From Another Time laat een wat net wat minder Spartaans geluid horen dan op de vorige platen van de Californische muzikant, maar een ieder die nu fraai geproduceerde blues verwacht komt bedrogen uit. Op Man From Another Time laat Seasick Steve zich begeleiden door een uit twee Zweedse zielsverwanten bestaande ritmesectie en een enkele gastvocalist (geen grote namen dit keer), maar verder doet hij wederom alles zelf. Vergeleken met zijn voorgangers bevat Man From Another Time net wat verder uitgewerkte songs, maar gelukkig is dit nergens ten koste gegaan van de rauwheid, puurheid en doorleefdheid van de muziek van de Amerikaan. Ook op zijn vierde plaat maakt Seasick Steve rauwe, smerige en vaak stampende blues met hier en daar invloeden uit de folk, country en rockabilly. Het is op het eerste oor eenvoudige muziek, maar onder de eenvoud zit vaak geweldig gitaarwerk verstopt, waarbij het niet zoveel uitmaakt of Seasick Steve zijn eensnarige One String Diddly Bo bespeelt of een model dat is uitgerust met meer snaren. Door het gebruik van verschillende gitaren heeft iedere songs zijn eigen kleur en omdat Seasick Steve kiest voor een mix van stampende up-tempo songs en gevoelige meer ingetogen songs, is Man From Another Time een zeer afwisselende en overtuigende bluesplaat. Een plaat die het natuurlijk het best doet wanneer je het leven (tijdelijk) door een iets donkerdere bril bekijkt, al vinden ook de feestneuzen op deze verrassend goede plaat meer dan voldoende van hun gading. Man From Another Time is in alle opzichten blues zoals blues moet klinken. Knap gedaan. Erwin Zijleman