De naam Anneke Konings deed bij mijn geen belletje rinkelen en dat zal voor de meeste lezers van deze recensie niet anders zijn, maar in kleine kring wordt ze gerekend tot de best bewaarde geheimen van de Nederlandse popmuziek. Anne Konings was gedurende de eerste helft van de jaren 70 actief en maakte in deze periode een aantal platen onder haar eigen naam en een paar singles onder de naam Andeane. Ondanks stevige promotie van haar platenmaatschappij, het winnen van de destijds populaire talentenjacht Rodeo en een plekje in de veelbekeken tv-show van Willem Duys, wist Anneke Konings de cultstatus nooit echt te ontgroeien. Heel veel meer informatie kom je op het Internet eigenlijk niet tegen over de zangeres die in de vroege jaren 70 slechts bescheiden successen vierde en aan het begin van de jaren 80 nog even terugkeerde als frontvrouw van de band Dandylion. Wanneer ik luister naar de onlangs verschenen verzamelaar Feelings & Fairytales, verbaast het me eerlijk gezegd dat Anne Konings destijds niet werd omarmd door een breed publiek. Haar mix van folk, rock, psychedelica, nederbeat en pop sluit perfect aan op de muziek die in deze periode de hitlijsten beheerste en is bovendien van een opvallend hoog niveau. Feelings & Fairytales geeft een mooi overzicht van de helaas slechts korte carrière van Anne Konings en laat horen dat ze haar songs zowel in het Nederlands als in het Engels vertolkte. Ik ben niet zo’n liefhebber (understatement) van Nederlandstalige popmuziek en mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de Engelstalige tracks, al vallen de Nederlandstalige songs me alleszins mee. Anneke Konings maakte in de eerste helft van de jaren 70 muziek die lange tijd was vastgeklonken aan de betreffende periode. Het is muziek die in de decennia die volgden waarschijnlijk zou zijn getypeerd als “hippiemuziek”. Dankzij de opkomst van de freakfolk, altfolk, psychfolk of hoe je het ook wilt noemen, is “hippiemuziek” tegenwoordig eerder een aanprijzing dan een scheldwoord en ik sluit dan ook niet uit dat de muziek van Anne Konings bijna 40 jaar na de oorspronkelijke release alsnog op de juiste waarde zal worden geschat. Natuurlijk klinkt de muziek van Anneke Konings hier en daar wat gedateerd (wat voor de Nederlandstalige songs door de intonatie en het taalgebruik meer het geval is dan voor de Engelstalige songs), maar na enige gewenning blijken vrijwel alle songs van Anneke Konings de tand des tijd verrassend goed te hebben doorstaan. De nederbeat gitaarloopjes zijn nog net zo aanstekelijk als 40 jaar leden en Anneke Konings blijkt een zeer getalenteerd zangeres die zowel pastoraal als rauw en doorleefd kan klinken. Het fraai verpakte Feelings & Fairytales geeft hierdoor niet alleen een prachtig tijdsbeeld van een veelbesproken periode, maar bevat ook nog eens muziek die bijna 40 jaar na dato nog maar weinig van zijn kracht heeft verloren. Verplichte kost dus voor oude en nieuwe hippies. Erwin Zijleman