Within And Without van Washed Out kan tot dusver rekenen op uitermate positieve recensies. Dat is op zich verwonderlijk, want het debuut van het alter ego van Ernest Greene klinkt op het eerste gehoor juist vrij gewoontjes. Hoewel het debuut van Washed Out is voorzien van het gloednieuwe etiket “chillwave”, hoor ik op Within And Without toch vooral dromerige synthpop zoals die ook in de jaren 80 en 90 werd gemaakt. Within And Without moet het hebben van atmosferische geluidstapijten, ijle vocalen en behoorlijk onweerstaanbare melodieën. Als er al iets nieuw is aan de muziek van Washed Out is het het feit dat Ernest Greene zijn zo uit de jaren 80 en 90 weggelopen klanken hier en daar heeft voorzien van moderne ritmes uit de dansmuziek. Of dit voldoende innovatief is om er een heel nieuw genre voor uit de grond te stampen betwijfel ik, maar van de kwaliteit van het debuut van Washed Out ben ik inmiddels overtuigd. Ernest Greene heeft goed geluisterd naar de muziek van William Orbit (vooral bekend als producer van Madonna’s Ray Of Light) maar uiteindelijk schuilt de grootste kracht van Within And Without in de kwaliteit van de songs. Het debuut van Washed Out staat vol met lome songs waarin de zon die we momenteel zo missen krachtig schijnt. Within And Without had er niet zo gek lang voor nodig om uit te groeien tot één van mijn favoriete soundtracks van de zomer die tot dusver niet is gekomen, maar het is ook een plaat vol geheimen die langzaam maar zeker naar de oppervlakte borrelen. De muziek van Washed Out is veel meer dan de betoverende synthpop die het op het eerste gehoor lijkt. Het is een plaat vol perfecte popsongs die keer op keer blijven voorzien van verrassende elementen. De ene keer is dit de multidimensionale instrumentatie of de inzet van zwoele vrouwenstemmen, de volgende keer het verrassende gebruik van samples of de opvallende ritmes, maar meestal ontleent Within And Without de meeste toverkracht aan de vele verrassende wendingen in de muziek van Washed Out. In een aantal gevallen schuift de muziek van Washed Out op richting de dansvloer, maar ook hypnotiserende luistertrips die de grenzen van zowel de ambient als de psychedelica verkennen worden niet geschuwd. Wanneer je mij een paar weken geleden had gevraagd wat ik van de muziek van Washed Out vond had ik waarschijnlijk geantwoord dat ik Within And Without een aangename zomerplaat vond met geweldige songs maar niet zo opzienbarende muziek, maar inmiddels hoor ik het meesterwerk dat de meeste recensenten er in horen. Noem het synthpop, noem het chillwave, noem het zomerpop. Wat het ook is, het is muziek van een hier en daar bijna onwerkelijke schoonheid en een hoeveelheid toverkracht waar Harry Potter jaloers op zal zijn. Briljante plaat voor de zomer en ver hierna. Erwin Zijleman