Het kan soms raar lopen in de popmuziek. Toen de Belgische band K’s Choice in 2003 een tijdelijke pauze aankondigde presteerde de band op de toppen van haar kunnen en was het uitgegroeid tot één van de grootste bands van de Lage Landen. Het krediet dat de band rond broer en zus Geert en Sarah Bettens in een aantal jaren had opgebouwd, was echter heel snel verspeeld.
De soloplaten van Sarah en Geert Bettens werden over het algemeen lauwtjes ontvangen en toen K’s Choice in 2010 dan eindelijk terugkeerde met Echo Mountain, bleek dat de sterrenstatus van weleer voor een belangrijk deels was verdampt, zeker bij de critici die de band ooit nog zo liefdevol hadden omarmd. Persoonlijk vond ik er overigens ook niet veel meer aan.
Dat had voor een belangrijk deel te maken met de kwaliteit van Echo Mountain, dat als ik heel eerlijk ben gewoon vies tegen viel. Ik begon dan ook met extreem lage verwachtingen aan beluistering van The Phantom Cowboy, maar was is dit een lekkere plaat.
Op The Phantom Cowboy keert K’s Choice kiest K’s Choice vol overgave voor compacte rocksongs en als ik rocksongs zeg bedoel ik ook rocksongs. The Phantom Cowboy hakt er direct vanaf de eerste noten lekker stevig in en houdt dat vervolgens een half uur vol. In dat half uur komen 11 heerlijke rocksongs voorbij.
De door de van QOTSA bekende Alain Johannes geproduceerde plaat geeft groen licht aan een heerlijk rockgeluid, waarin de gitaren voluit mogen gaan. Het past uitstekend bij de nog altijd uitstekende stem van Sarah Bettens, die een jaar of tien geleden niet voor niets werd gerekend tot de beste rockzangeressen van dat moment.
The Phantom Cowboy herinnert aan de hoogtijdagen van K’s Choice, maar de plaat klinkt ook rauwer en Amerikaanser. Dat laatste is niet zo gek, want Sarah Bettens woont inmiddels geruime tijd in de Verenigde Staten en de producer van de plaat is groot geworden met zompige woestijnrock.
Waar K’s Choice sinds haar comeback een wat uitgebluste indruk maakte, klinkt de band op The Phantom Cowboy weer energiek en gedreven. Energie was altijd een belangrijke component in de muziek van K’s Choice en het is deze energie die The Phantom Cowboy voorziet van extra kracht en urgentie.
Toch is The Phantom Cowboy geen overbodige herhalingsoefening. Waar K’s Choice het in het verleden vooral moest hebben van de dynamiek in haar songs, geeft het op The Phantom Cowboy vooral vol gas.
Alain Johannes weet inmiddels wel hoe een goede gitaarplaat moet klinken en heeft The Phantom Cowboy voorzien van de productie die de plaat nodig heeft. Het gitaarwerk op de plaat klinkt geweldig, de ritmesectie is stevig en solide, maar verder is er veel ruimte open gelaten. Deze ruimte wordt op imponerende wijze ingevuld door Sarah Bettens, die minstens net zo goed zingt als in de beste dagen van K’s Choice.
Of The Phantom Cowboy gaat zorgen voor hits durf ik te betwijfelen, maar dat er een band staat die menig festival plat gaat spelen lijkt me zeker. Het duurt nog even voor het zover is, maar tot die tijd biedt het uit de speakers knallende The Phantom Cowboy een uitstekend alternatief. Iedereen die de band vijf jaar geleden had afgeschreven was te vroeg, dat is wel duidelijk. Erwin Zijleman
cd cd+LP