Dreamland, het debuut van de in Athens, Georgia, geboren Madeleine Peyroux, viert dit jaar al weer zijn twintigste verjaardag.
Na Dreamland volgden nog vijf platen, die allemaal ongeveer hetzelfde recept gebruikten, maar ook allemaal vrij makkelijk overtuigden.
Ook het onlangs verschenen Secular Hymns ligt weer grotendeels in het verlengde van zijn voorgangers en bevat, net als deze voorgangers, (vrijwel) uitsluitend songs van anderen.
Natuurlijk zijn er ook wel wat verschillen met de vorige platen van de Amerikaanse, maar verwacht van Madeleine Peyroux geen grote stappen in andere richtingen.
Als er al iets anders is op Secular Hymns, is het de instrumentatie. Waar Madeleine Peyroux op haar vorige plaat nog koos voor een vol klinkend en redelijk uitbundig instrumentarium, is Secular Hymns een opvallend sobere plaat geworden. Peyroux koos voor de muzikale begeleiding dit keer voor haar vaste combo en dit combo heeft de grotendeels akoestische plaat vrijwel live ingespeeld.
Het past prachtig bij de nog altijd geweldige stem van Madeleine Peyroux, die op jonge leeftijd al werd vergeleken met grootheden als Billie Holiday, Bessie Smith, Edith Piaff en Ella Fitzgerald, maar inmiddels zelf ook een herkenbaar eigen geluid heeft.
Madeleine Peyroux heeft altijd een goede neus gehad voor de songs van anderen en ook dit keer zijn de gekozen songs van onder andere Tom Waits, Allen Toussaint, Townes van Zandt en zelfs reggae dichter Linton Kwesi Johnson zeer trefzeker. Ik ben geen heel groot fan van platen waarop alleen songs van anderen worden vertolkt, maar bij de platen van Madeleine Peyroux is het geen probleem. De Amerikaanse heeft niet alleen een goede neus voor het uitkiezen van de juiste songs, maar slaagt er ook keer op keer in om van de songs van anderen haar eigen songs te maken.
Secular Hymns bevat een fraaie mix van soul, blues, folk en jazz en streelt net als zijn voorganger op indrukwekkende wijze het oor. De instrumentatie is dit keer opvallend fraai, maar het sterkste wapen van Madeleine Peyroux blijft natuurlijk haar geweldige stem. Het is een stem die op Secular Hymns niet alleen imponeert, maar ook zorgt voor kippenvel.
Twintig jaar lang maakt Madeleine Peyroux inmiddels vergelijkbare platen, maar ik kan er nog steeds geen genoeg van krijgen. Erwin Zijleman