De naam Natalie Hemby zal niet bij iedereen een belletje doen rinkelen, maar de afgelopen tien jaar was ze in Nashville een veelgevraagd en buitengewoon succesvol songwriter.
Ze schreef de afgelopen jaren onder andere songs voor Miranda Lambert, Maren Morris, Jana Kramer en Kacey Musgraves en dat zijn countryzangeressen die ik stuk voor stuk reken tot mijn favorieten van het moment.
Na tien jaar in de schaduw te hebben gestaan van anderen vindt Natalie Hemby het tijd om zelf in de spotlights te staan en levert ze met Puxico een van de eerste interessante releases van 2017 af.
Gezien de staat van dienst van Natalie Hemby ging ik er van uit dat het met de songwriting wel goed zit op haar debuut en dat blijkt te kloppen. Op Puxico eert de singer-songwriter uit Nashville de geboortegrond van haar grootvader in Puxico, Missouri. Het levert een plaat op vol mooie verhalen en deze verhalen zijn verpakt in bijzonder lekker in het gehoor liggende songs.
Folk en country staan centraal op Puxico en net als bij de zangeressen voor wie Natalie Hemby de afgelopen jaren songs schreef zijn deze invloeden verpakt in songs die een mooi evenwicht hebben gevonden tussen traditionele en moderne invloeden en waarin bovendien lekker in het gehoor liggende klanken en in artistiek opzicht wat interessantere klanken in balans zijn.
Omdat Natalie Hemby in Nashville al flink wat jaren een gerespecteerd songwriter was, was het geen probleem om voor haar debuut gelouterde muzikanten te vinden en deze zorgen voor een mooi en afwisselend geluid, waarin de ene keer de traditionele folk en country doorklinkt en de andere keer wordt gekozen voor een lichtvoetiger geluid.
Liefhebbers van traditionele rootsmuziek horen misschien teveel Nashville pop terug in de muziek van Natalie Hemby, maar wat mij betreft blijft de Amerikaanse in alle negen songs op de plaat aan de goede kant van de streep.
Goede songs en goede muzikanten zijn natuurlijk nog geen garantie voor een goede plaat, maar ook de stem van Natalie Hemby bevalt me zeer. Het is een stem die het moet doen zonder de in Nashville zo geliefde snik, maar net als bijvoorbeeld Kacey Musgraves heeft Natalie Hemby een stem die warmte uitstraalt en die niet snel gaat vervelen. Het is bovendien een stem met meerdere klankkleuren, want waar ik in de openingstrack vooral iets van Gillian Welch hoorde, kwam ik via de andere succesvolle Nashville countryzangeressen van het moment zelfs uit bij Alison Krauss.
De tweede week van januari levert traditiegetrouw een flinke stapel interessante nieuwe releases af, waaronder releases waar al een tijd naar wordt uitgekeken. Na eerste beluistering springt Puxico van Natalie Hemby er echter voor mij uit en dat is best verrassend. Erwin Zijleman