De muzikale carrière van de Amerikaanse singer-songwriter Lori McKenna heeft tot dusver een bijzonder en opvallend grillig verloop. Haar eerste platen werden nauwelijks opgemerkt en ook het in 2004 verschenen en geweldige Bittertown kreeg in eerste instantie nauwelijks aandacht.
Toen de plaat alsnog werd opgepikt nadat Faith Hill een aantal songs van Lori McKenna had gecoverd, werd de muzikante uit Stoughton, Massachusetts, direct geschaard onder de grote beloften in het genre. Lori McKenna tekende bij een major, maar haar major debuut, Unglamorous uit 2007, maakte de belofte helaas niet waar.
Lori McKenna keerde terug naar haar kleine label en leverde in 2011 met Lorraine een grotendeels genegeerde prachtplaat af. De Amerikaanse singer-songwriter leek vervolgens weer helemaal uit beeld te verdwijnen, maar maakte twee jaar geleden indruk met het bijzonder fraaie The Bird & The Rifle. Onlangs verscheen de opvolger van deze plaat en direct bij eerste beluistering van The Tree hoor je dat Lori McKenna de goede vorm van twee jaar geleden vast heeft weten te houden.
The Bird & The Rifle ontleende een deel van zijn kracht aan de trefzekere productie van Dave Cobb en het is dan ook goed nieuws dat de gewilde producer uit Nashville ook voor The Tree plaats nam achter de knoppen. The Tree ligt in het verlengde van de terecht geprezen voorganger en overtuigt met prima songs.
Het zijn songs die bijzonder fraai zijn ingekleurd door een stel gelouterde muzikanten, die van Dave Cobb allemaal een eigen een plekje hebben gekregen in het smaakvolle geluid op de plaat. Het kleurt fraai bij de voor de country gemaakte stem van Lori McKenna, die steeds nadrukkelijk op de voorgrond treedt. Het is een stem die met de jaren aan gevoel aan doorleving heeft gewonnen en ook op The Tree kan Lori McKenna de strijd met de betere zangeressen in het genre aan.
Lori McKenna is in country kringen al lange tijd een gewild songwriter, heeft een aantal hits van groten op haar naam staan en grossierde de afgelopen jaren in gerenommeerde prijzen binnen de countrymuziek. The Tree laat horen waarom dat zo is. De songs van de Amerikaanse singer-songwriter dringen zich makkelijk op, maar het zijn ook intieme songs vol diepgang en emotie. In muzikaal, productioneel en vocaal opzicht klinkt het allemaal geweldig, maar Lori McKenna schrijft ook nog eens songs die ergens over gaan en die de persoonlijke thema’s niet schuwen.
The Bird & The Rifle ontdekte ik pas helemaal aan het eind van 2016 en was te laat voor mijn jaarlijstje, maar de plaat duikt zeker op tussen mijn favoriete platen in het genre van de afgelopen jaren.
Ook The Tree is weer een plaat die ik na een paar keer horen alleen maar wil koesteren. Lori McKenna heeft misschien niet de flair en de hitgevoeligheid van de populaire countrypop zangeressen van het moment, maar ze schrijft songs waar deze zangeressen een moord voor zouden doen en vertolkt ze met een dosis gevoel waarvan de lichtvoetige countrypop zangeressen (waar ik overigens een groot zwak voor heb) alleen maar kunnen dromen. De carrière van Lori McKenna kent zoals gezegd een grillig verloop, maar met haar laatste twee platen heeft ze een constant en griezelig hoog niveau bereikt. Erwin Zijleman
The Tree van Lori McKenna is ook verkrijgbaar via haar bandcamp pagina: https://lorimckennama.bandcamp.com/releases.