Ciara O’Neill kent de folk klassiekers uit het verleden, maar staat ook met een been in het heden op een plaat die vooral in vocaal opzicht imponeert
Arrow van de Ierse singer-songwriter Ciara O’Neill verscheen al in de lente van 2018, maar is echt veel te mooi om over het hoofd te zien. De plaat verrast met een fraaie, trefzekere en vaak wat donkere instrumentatie, maar het is de stem van Ciara O’Neill die Arrow ruim boven het maaiveld uit laat steken. De songs van de Ierse muzikante kruipen stuk voor stuk diep onder de huid, maar het zijn ook lekker in het gehoor liggende folksongs, die vrij makkelijk blijven hangen en vervolgens nog aan kracht winnen. Zeker voor liefhebbers van het genre een enorme aanrader deze prachtplaat van Ciara O’Neill.
Een lezer van deze BLOG wees me vorige week op de muziek van de Ierse singer-songwriter Ciara O’Neill, waarna ik vrijwel onmiddellijk ben gaan luisteren naar haar vorig jaar verschenen album Arrow. De Ierse singer-songwriter had vervolgens niet veel tijd nodig om me te overtuigen met haar bijzondere muziek.
Het is muziek met vooral invloeden uit de folk, maar Arrow klinkt toch net wat anders dan de meeste andere platen in het genre. Ciara O’Neill verloochent op haar tweede plaat (ze debuteerde in 2015 met The Ebony Trail) haar Ierse wortels zeker niet, maar Arrow put ook uit de archieven van de Britse folk en zeker ook uit de archieven van de Amerikaanse folk, waaronder de folk die aan het eind van de jaren 60 in de heuvels rond Los Angeles werd gemaakt.
Arrow klinkt vaak als een folkplaat die een aantal decennia geleden al is gemaakt en dat is vooral de verdienste van de bijzonder mooie stem van Ciara O’Neill, die een aantal grootheden uit het genre naar de kroon steekt. Het is op hetzelfde moment een stem die een bijzondere lading geeft aan de songs op Arrow.
Die lading wordt verstrekt door in meerdere lagen opgenomen koortjes en vooral door de bijzonder trefzekere instrumentatie op de plaat. Het is een instrumentatie die steeds begint bij ingetogen akkoorden van de akoestische gitaar, maar die vervolgens van een aantal bijzondere accenten is voorzien. Hier en daar zwellen de strijkers flink aan en worden de ingetogen folksongs van Ciara O’Neill overgoten met een flinke dosis melancholie, maar op Arrow worden net zo makkelijk galmende gitaarlijnen ingezet, die de muziek van Ciara O’Neill opschuiven richting de country-noir en folk-noir.
De instrumentatie op Arrow is keer op keer prachtig, maar de heldere stem van Ciara O’Neill blijft voor mij toch het sterkste wapen op de plaat. Zeker in de stemmig ingekleurde songs op de plaat, vult de prachtige stem van de Ierse singer-songwriter op imponerende wijze de ruimte en is kippenvel nooit heel ver weg. Ciara O’Neill beschikt over de heldere stem die het zo goed doet in de folk, maar het is ook een stem met een rauw randje, waardoor de fraaie songs van de muzikante die tegenwoordig vanuit het Noord-Ierse Belfast opereert ook doorleefd en emotievol klinken.
Het zijn zoals gezegd songs vol invloeden uit de Ierse, Britse en Amerikaanse folk, maar veel songs op Arrow hebben ook het aanstekelijke of aantrekkelijke van succesvolle Britse folkies als Amy MacDonald of Kathryn Williams, waarmee Arrow op fascinerende wijze een brug tussen verleden en heden slaat. Heel veel aandacht heeft de tweede plaat van Ciara O’Neill niet gekregen, maar dat het een plaat is die alle aandacht verdient zal inmiddels duidelijk zijn. Erwin Zijleman
De muziek van Ciara O'Neill is verkrijgbaar via haar webshop: https://ciaraoneillmusic.com/shop-2/.