Gillian Welch neemt een duik in haar archieven en levert met Dave Rawlings ook nog eens een intiem lockdown album af, wat in één klap twee geweldige Gillian Welch albums oplevert
Ik volg het nieuws rond Gillian Welch kennelijk niet zo goed, want het samen met Dave Rawlings gemaakte All The Good Times is me twee weken geleden ontgaan. Ik kwam het album op het spoor door de release van de verzameling restmateriaal op Boots No. 2, dat weer onderdeel blijkt van een nog dit jaar te completeren trilogie. Het zijn in kwantitatief opzicht goede tijden voor de liefhebbers van de muziek van Gillian Welch en Dave Rawlings en ook in kwalitatief opzicht valt er niets te klagen. Beide albums bevatten vooral sober ingekleurde songs met de zo herkenbare stemmen van het tweetal uit Nashville. Bij elkaar anderhalf uur smullen van de unieke muziek van Gillian Welch en Dave Rawlings en er is nog veel meer op komst.
Er is de afgelopen 15 jaar veel gesproken over de vermeende writer’s block van Gillian Welch, maar deze zou inmiddels wel erg lang duren en bovendien is er nooit bewijs voor aangedragen. Het lijkt er op dat de Amerikaanse singer-songwriter en haar partner Dave Rawlings vooral erg kritisch zijn op hun werk.
We moeten daarom blij zijn met alles dat wel komt en dus werd ik een week of twee geleden aangenaam verrast door de aankondiging van de release van Boots No. 2, The Lost Songs, Vol. 1. Het is de opvolger van Boots No. 1, The Official Revival Bootleg uit 2016 dat restmateriaal bevatte van de sessies die uiteindelijk haar debuut Revival uit 1996 opleverden.
Het voegde vijf kwartier interessante muziek toe aan het oeuvre van Gillian Welch en daar komt met Boots No. 2 nog eens drie kwartier bij. En er zit nog veel meer in het vat, want Boots No. 2 is pas het eerste deel met “lost songs”. De overige twee delen verschijnen als het goed is de komende maanden zodat 2020 zomaar een prachtig jaar voor de liefhebbers van Gillian Welch lijkt te worden.
Het wordt nog mooier, want toen ik het album opzocht op de bandcamp pagina van de singer-songwriter uit Nashville, Tennessee, zag ik daar ook All The Good Times staan. Het is een album van Gillian Welch en Dave Rawlings dat een paar weken geleden uit het niets werd uitgebracht en waar ik nog niets over ben tegengekomen. Het maakte de aangename verrassing nog wat groter.
Goed, eerst Boots No. 2, The Lost Songs, Vol. 1. Het is net als Boots No. 1 een album dat gevuld is met restmateriaal en dit keer gaat het om restmateriaal dat stamt uit de eerste jaren van het huidige millennium, waarin Gillian Welch twee prachtige albums uitbracht, Time (The Revelator) uit 2001 en Soul Journey uit 2003. Boots No. 2, The Lost Songs. Vol. 1 bevat restmateriaal uit deze periode en het is restmateriaal dat varieert van demo’s tot opgenomen songs die uiteindelijk net de albums niet haalden.
De meeste songs op het album zijn sober. Akoestische gitaar en zang vormen de belangrijkste bestanddelen van de meeste songs op het album, hier en daar aangevuld met prachtig ander snarenwerk van Dave Rawlings. Het is sober, maar het is ook vanaf de eerste noten het uit duizenden herkenbare Gillian Welch geluid, die uitstekend uit de voeten kan met sobere klanken.
Time (The Revelator) is mijn favoriete Gillian Welch album en ook het restmateriaal uit de vroege jaren 00 bevalt me uitstekend. Het snarenwerk is sober maar ook warm en de stem van Gillian Welch is er een waarvoor ik nog altijd makkelijk smelt. Boots No. 2 bevalt me nog wat beter dan zijn voorganger en dan is er ook nog het vooruitzicht dat we nog twee delen tegoed hebben. Het is een prachtig vooruitzicht.
En dan is er dus ook nog All The Good Times, dat volgens de cover All The Good Times Are Past And Gone heet. Het is een album dat Gillian Welch en Dave Rawlings opnamen tijdens de corona lockdown. Het met eenvoudige middelen opgenomen album bevat 10 songs en het zijn allemaal covers of bewerkingen van traditionals.
Ook dit keer moeten we het doen met fraai snarenwerk en de stemmen van Gillian Welch en Dave Rawlings, die elkaar afwisselen en bovendien tekenen voor geweldige harmonieën.
De songs van onder andere Bob Dylan en John Prine en de door Dave Rawlings en Gillian Welch bewerkte traditionals worden stuk voor stuk voorzien van het unieke stempel van het tweetal uit Nashville en vormen een wat weemoedige maar bijzonder fraaie soundtrack van het leven in corona tijd.
All The Good Times klinkt meestal nog wat ruwer dan het restmateriaal van Boots No. 2, maar het pakt geweldig uit, al is het maar omdat de stemmen van Gillian Welch en Dave Rawlings in een sobere muzikale setting alleen maar krachtiger worden.
We kunnen het nog lang hebben over de writer’s block van Gillian Welch, maar met vier albums in een jaar tijd hebben we natuurlijk niets te klagen. Ik teer al vele jaren op al het moois dat Gillian Welch in het verleden maakte, maar ben heel blij met al dit nieuwe werk, dat nog maar eens de unieke talenten van Gillian Welch en Dave Rawlings onderstreept. Erwin Zijleman
De muziek van Gillian Welch is ook verkrijgbaar via haar bandcamp pagina: https://gillianwelch.bandcamp.com.