Ik was al een tijd naar het debuutalbum van Babeheaven aan het luisteren en genoot van de lome en zwoele klanken, maar opeens hoorde ik hoe goed het ook allemaal is. Het Londense duo heeft een geweldige zangeres en ook in muzikaal en productioneel opzicht steekt het debuut van Babeheaven knap in elkaar. Soms hoor je wat triphop, soms wat R&B, soms wat lome soulpop en steeds raakt het Londense duo de juiste snaar. En ondertussen breekt ook nog eens de zon door en stijgt de temperatuur met flink wat graden. Home For Now is hierdoor de opkikker die we allemaal wel kunnen gebruiken op het moment.
Babeheaven is een duo uit Londen dat momenteel flink wat aandacht krijgt aan de overzijde van de Noordzee. En dat is niet voor niets. Het duo dat bestaat uit zangeres Nancy Andersen en multi-instrumentalist en producer Jamie Travis heeft met Home For Now immers een bijzonder aangenaam klinkend debuut afgeleverd.
Jamie Travis zorgt op het debuut van Babeheaven voor een warm klinkend geluid waarin elektronica en bijzondere ritmes een voorname rol spelen, maar waarin incidenteel ook bijzonder fraaie gitaarlijnen opduiken, terwijl Nancy Andersen zorgt voor bijzonder aangename vocalen, die absoluut zijn te karakteriseren als loom en soulvol.
De muziek van Babeheaven werd bij de eerste EP’s van de band nog omschreven als “bedroom pop”, maar dit is slechts deels passend wanneer ik het debuutalbum van het Londense duo moet beschrijven. De muziek van Babeheaven is bijna altijd zwoel en dromerig, maar waar “bedroom pop” vaak wordt gemaakt met eenvoudige middelen en ook zo klinkt is het debuut van Babeheaven in instrumentaal en productioneel album een hoogstandje. Ook de soulvolle zang past overigens niet in het genoemde hokje, want Nancy Andersen is zeker niet de zoveelste zacht fluisterende zangeres.
De critici zijn het er nog niet over eens of Home For Now nu in het hokje triphop of R&B moet worden geduwd. Ik hoor zelf invloeden uit beide hokjes en wil geen keuze maken. Met name wanneer de ritmes een belangrijke rol spelen hoor ik meer invloeden uit de triphop, waarbij Babeheaven zich ergens tussen Massive Attack en Portishead positioneert. Het duo uit Londen is echter ook niet vies van soulvolle pop die hier en daar dicht tegen de R&B aan schuurt en ik hoor tenslotte hier en daar ook wel raakvlakken met de muziek van Sade.
Home For Now is een bijzonder lekker klinkend album. Heerlijk voor niet meer bestaande vrijdagmiddagborrels en zomerse feestjes, maar ook heerlijk voor de late avond of vroege ochtend. Het debuut van Babeheaven is echter meer dan alleen aangenaam. De instrumentatie en productie verdienen het echt om gehoord te worden, zeker als de ritmes loom zijn, de elektronica atmosferisch en de gitaarlijnen wonderschoon.
Ook de zang op Home For Now is van een bijzonder hoog niveau. Nancy Andersen klinkt heerlijk soulvol, maar ze doet zeker niet aan vocale krachtpatserij, waardoor alles op het debuut van Babeheaven even loom en dromerig klinkt.
Ik ben al met al best onder de indruk van het debuut van Babeheaven, al is bijna drie kwartier muziek net wat teveel. Babeheaven varieert niet heel veel op haar debuut en had dus best wat selectiever kunnen zijn. Aan de andere kant klinkt het allemaal zo aangenaam dat het na een half uurtje intensief luisteren nog best even een kwartier wat voor mag kabbelen.
Heel aangenaam maar niet heel bijzonder is tot dusver een breed gedragen mening over dit album, maar ik vind het bijzonder hoe Babeheaven wat soul, warmte en lichtvoetigheid de triphop in sleept of hoe soulvolle pop wordt voorzien van een vleugje triphop. In een week waarin de melancholie overheerste in de muziek (en zoals gewoonlijk in het nieuws, al waren er zeker lichtpuntjes) bevalt deze dosis zwoele warmte me uitstekend. Erwin Zijleman
De muziek van Babeheaven is ook verkrijgbaar via bandcamp: https://babeheaven.bandcamp.com/album/home-for-now-2.