Wat is het aangenaam om de combinatie van de mooie klanken van Malcolm Middleton en de bijzondere teksten van Aidan Moffat weer eens te horen. As Days Get Dark klinkt vanaf de eerste noten vertrouwd, maar het is zeker geen overbodige herhalingsoefening van de twee muzikanten uit Glasgow, die 16 jaar geleden hun laatste album uitbrachten. Arab Strap maakt nog altijd donkere muziek, maar ook donkere tinten gaan prima samen met schoonheid en humor. Als je de Schotse band niet kent zal het even wennen zijn, maar voor de fans van weleer is de terugkeer van Arab Strap 11 songs en 47 minuten lang goed nieuws. Heel goed nieuws zelfs.
Als ik denk aan Arab Strap moet ik twintig jaar terug in de tijd. Terug naar het geweldige The Red Threat, waarmee de Schotse band de kroon op haar werk zette. Na The Red Threat verschenen nog twee albums, maar de afgelopen 16 jaar was het stil rond Arab Strap en moesten we het doen met het solowerk van Aidan Moffat en Malcolm Middleton, dat bij vlagen ook prima was.
Deze week keert de band uit Glasgow terug met een gloednieuw album, As Days Get Dark. Een comeback na lange afwezigheid is niet zonder risico of zelfs gedoemd te mislukken, maar vanaf de eerste noten is duidelijk dat het met de comeback van Arab Strap wel goed zit. De combinatie van multi-instrumentalist Malcolm Middleton en zanger Aidan Moffat werkte in het verleden uitstekend en doet dat nog steeds.
De openingstrack The Turning of Our Bones is direct geweldig. Malcolm Middleton zorgt voor fraaie klanken die variƫren van ingetogen tot dansbaar en die vrijwel onmiddellijk een wat desolate sfeer oproepen. Die duistere sfeer wordt nog wat verder verstrekt door de zang van Aidan Moffat, die zijn teksten vaak meer uitspreekt dan zingt en beschikt over een indrukwekkende Schotse tongval.
De muziek is prachtig, de zang bijna bezwerend. Het is na 16 jaar stilte nog altijd typisch Arab Strap en wat is het goed nieuws dat de band uit Glasgow terug is. De combinatie van bijzonder fraaie klanken van Malcolm Middleton en de zo kenmerkende zang van Aidan Moffat keert terug in alle andere songs op het album, maar bij Arab Strap kan het meerdere kanten op.
Waar in de openingstrack gitaren, zweverige elektronica, strijkers en dansbare beats om de aandacht vechten, vervolgt As Days Get Dark met een behoorlijk ingetogen track met alleen wat gitaren en de afwisselend gesproken en gezongen teksten, tot aan het eind de instrumentatie toch weer een stuk voller wordt met onder andere een dwarse saxofoon. Het klinkt, zoals we ook wel van Arab Strap gewend zijn, behoorlijk donker en melancholisch, maar deprimerend is het zeker niet.
Nadeel van muziek met bijna gesproken teksten is dat het, in ieder geval voor mij, niet heel geschikt is voor beluistering op de achtergrond. Dat geldt ook weer voor As Days Get Dark, hoe mooi de instrumentatie ook is, maar erg is het niet. Malcolm Middleton heeft het album immers prachtig ingekleurd en laat in iedere tracks weer net wat andere kleuren opdoemen.
Van gesproken zang moet je houden, maar Aidan Moffat beheerst het kunstje als geen ander en is ook nog eens een woordkunstenaar, die echt alle aandacht verdient voor zijn donkere maar ook humoristische teksten. Hier en daar klinkt het bijna als Leonard Cohen in zijn latere jaren, maar dan wel Leonard Cohen met een Schotse tongval en hier en daar een voorliefde voor postpunk, zoals in het ijzersterke Here Comes Comus!, dat zo lijkt weggelopen uit de jaren 80.
Arab Strap komt 16 jaar na het laatste album van de band uit Glasgow op de proppen met een nieuw album dat voortborduurt op de albums uit het verleden, maar dat ook nieuwe stappen durft te zetten. Het beviel me eigenlijk direct uitstekend, maar net als alle vorige albums van de Schotse band is ook As Days Get Dark weer een album dat je een paar keer moet horen voordat alles op zijn plek is gevallen. Erwin Zijleman
De muziek van Arab Strap is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Schotse band: https://arabstrapband.bandcamp.com/album/as-days-get-dark.