Probeer momenteel maar eens op te vallen met een nieuw album dat in het hokje Amerikaanse rootsmuziek past. Anya Hinkle doet het dankzij het gerenommeerde muziektijdschrift No Depression, maar imponeren doet ze op eigen kracht. Eden And Her Borderlands maakt indruk met een bijzonder fraai geluid, waarin de nodige snareninstrumenten opduiken, maar ook de vocalen van de Amerikaanse muzikante zijn van een bijzonder hoog niveau. De instrumentatie en de zang op het album komen samen in aansprekende songs die oog hebben voor de rijke muzikale tradities van de Appalachen, maar die ook zeker in het heden staan. Bijzonder fraai album van deze Anya Hinkle.
Ik heb over nieuwe releases binnen de Amerikaanse rootsmuziek sowieso niet te klagen de laatste maanden, maar het Amerikaanse muziektijdschrift No Depression weet er bijna iedere week nog wel een gouden tip aan toe te voegen. Dat is deze week Eden And Her Borderlands van de Amerikaanse singer-songwriter Anya Hinkle.
Het is het solodebuut van de muzikante uit Asheville, North Carolina, maar Anya Hinkle is zeker geen nieuwkomer. Ze speelde de afgelopen jaren in, mij overigens onbekende, rootsbands als Dehlia Low en Tellico en die ervaring hoor je op Eden And Her Borderlands.
Bij beluistering van het album vallen een aantal dingen op. Direct bij eerste beluistering van het album werd ik gegrepen door de uitstekende zang van Anya Hinkle. De Amerikaanse muzikante vertolkt haar songs met veel passie en emotie, maar ook met veel precisie, waardoor de zang direct binnen komt. De muzikante uit Asheville, North Carolina, beschikt over een krachtige maar ook heldere stem, die zowel binnen de country als de folk uitstekend uit de voeten kan en ook nog eens is voorzien van een randje Natalie Merchant. Het is een stem die persoonlijke verhalen vertelt en die uitstekend past bij het vaak wat traditionele geluid op het album.
Asheville is een stad in de Appalachen en dat hoor je op Eden And Her Borderlands, dat met enige regelmaat terug grijpt op de oude folk uit deze regio. In de songs die het dichtst tegen de Appalachen folk aan kruipen doet de muziek van Anya Hinkle wel wat denken aan die van Gillian Welch, maar het is een vergelijking die lang niet voor alle songs op het album op gaat.
Anya Hinkle maakt op haar solodebuut makkelijk indruk met haar zang, maar ook in muzikaal opzicht is Eden And Het Borderlands een uitstekend album. Ik heb geen informatie over de muzikanten op het album, maar het vioolwerk is prachtig. Nog veel indrukwekkender zijn het gitaarwerk en het andere snarenwerk op het album. Het is snarenwerk dat alle ruimte krijgt in de verder redelijk sobere instrumentatie op het album en daar weten de snarenwonders op het album wel raad mee, waarbij het tempo ook nog eens wordt opgevoerd tot duizelingwekkende snelheden.
Het is allemaal prachtig opgenomen en ook de balans tussen de instrumentatie en de zang op het album verdient een pluim. Eden And Her Borderlands zal vooral in de smaak vallen bij liefhebbers van traditioneel aandoende Amerikaanse rootsmuziek, maar die hebben er ook direct een prachtalbum bij. Van mij mag het over het algemeen wel wat moderner, maar ik heb geen enkele moeite met de traditionele country en vooral folk op het solodebuut van Anya Hinkle.
De instrumentatie is keer op keer prachtig en in vocaal opzicht blijft de Amerikaanse muzikante de meest van haar soortgenoten makkelijk voor. Net als bijvoorbeeld Gillian Welch slaagt Anya Hinkle er bovendien in om muziek uit een heel ver verleden eigentijds te laten klinken, wat in het genre van de Appalachen folk ook wel eens anders is.
Anya Hinkle verdiende haar sporen zoals gezegd met twee voor mij onbekende bands, maar met het uitstekende Eden And Her Borderlands zet ze zichzelf wat mij betreft nadrukkelijk op de kaart als solomuzikant. Het is wederom een uitstekende tip van het helaas wat in de marge opererende maar kwalitatief hoogstaande No Depression. Erwin Zijleman
Eden And Her Borderlands van Anya Hinkle is verkrijgbaar via de Mania webshop: