05 oktober 2023

Hannah Cameron - Holding Pattern

Het is al tijden flink dringen binnen de vrouwelijke indierock, maar de Australische muzikante Hannah Cameron heeft met Holding Pattern een album gemaakt dat mee kan met de beste albums in het genre
Hannah Cameron maakte al twee ingetogen en folky albums, maar geeft op haar nieuwe album Holding Pattern alle ruimte aan haar elektrische gitaar. De mooie en wat donker klinkende gitaarakkoorden staan centraal in de instrumentatie, die hier en daar is verrijkt met subtiele accenten en maar af en toe voller klinkt. De subtiele klanken passen perfect bij de mooie, warme en heldere stem van Hannah Cameron, die een album heeft gemaakt dat beter is dan de meeste andere albums die in dit genre verschijnen. Hier en daar klinkt ze nog als het tweelingzusje van Phoebe Bridgers, maar op het grootste deel van het album laat ze horen dat ze beschikt over een bijzonder eigen geluid.


Holding Pattern van Hannah Cameron liet ik vorige week nog even liggen, omdat ik de laatste tijd toch wat verzadigd ben geraakt wanneer het gaat om vrouwelijke singer-songwriters in het indie segment, waarin het aanbod overigens erg groot blijft. Het bleef echter toch knagen rond dit album, want de Australische muzikante heeft een album gemaakt dat zeker niet doorsnee klinkt en dat ook in kwalitatief opzicht flink boven het maaiveld uitsteekt. 

Holding Pattern blijkt al het derde album van de muzikante uit Melbourne, maar ik was haar naam nog niet eerder tegengekomen. Ook rond Holding Pattern blijft het vooralsnog behoorlijk stil en dat is jammer. Hannah Cameron laat op haar derde album immers horen dat ze beschikt over een geluid dat enerzijds aansluit bij dat van bijvoorbeeld Phoebe Bridgers, de onbetwiste aanvoerder van het genre, maar dat aan de andere kant eigenzinnig genoeg klinkt om een eigen plekje in de spotlights zeker te stellen. 

Ik heb ook nog even naar de eerste twee albums van de Australische muzikante geluisterd en hierop tapt Hannah Cameron uit een ander vaatje dan op haar nieuwe album. Op de albums uit 2015 en 2018 klinkt de muzikante uit Melbourne vooral als een folkie, al zijn de voornamelijk akoestische songs bij vlagen wat voller ingekleurd. Op Holding Pattern laat Hannah Cameron de folk achter zich en kiest ze voor de rock. 

De meeste songs op het derde album worden gedomineerd door de elektrische gitaar, een Gretsch Baritone om precies te zijn, en de stem van Hannah Cameron. Het levert een bijzonder geluid op, dat eigenlijk direct aanspreekt. Dat is deels de verdienste van de stem van de Australische muzikant, die beschikt over een mooi helder geluid, maar ook over een opvallende klankleur. De stem van Hannah Cameron is mooier dan die van de meeste van haar concurrenten en is het eerste ingrediĆ«nt dat Holding Pattern een flink stuk optilt. Hiernaast zijn er de stevig aangezette gitaarakkoorden, die het derde album van Hannah Cameron niet alleen de kant van de rock op duwen, maar die er bovendien voor zorgen dat haar songs anders klinken dan al die andere indierock albums van vrouwelijke muzikanten. 

Producer Matt Redlich heeft er voor gezorgd dat het bij vlagen stevige gitaarwerk en de mooie stem van Hannah Cameron mooi in balans zijn, maar heeft bovendien smaakvolle accenten toegevoegd aan het album. Hannah Cameron wordt het hele album subtiel ondersteund door bas en drums, maar af en toe duiken ook synths, een saxofoon, strijkers en een pedal steel op. Dat kan zomaar een vol of zelfs bijna overdadig ingekleurde song opleveren, maar in de meeste songs zijn het de mooie gitaarakkoorden en de fraaie zang die domineren. 

In muzikaal en vocaal opzicht beschikt de muzikante uit Melbourne wat mij betreft over voldoende onderscheidend vermogen in het overvolle genre, maar ook qua songs springt Holding Pattern er makkelijk uit. Toen ik het album vorige week niet selecteerde voor een plekje op de krenten uit de pop had ik daar vrijwel onmiddellijk spijt van, waarna al snel duidelijk was dat het album een nieuwe kans moest krijgen. Inmiddels ben ik nog een stuk enthousiaster over het album dat absoluut over de potentie beschikt om uit te groeien tot een jaarlijstjesalbum. Hoogste tijd dus dat dit album wereldwijd de aandacht krijgt die het verdient. Erwin Zijleman

De muziek van Hannah Cameron is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://hannahcameron.bandcamp.com/album/holding-pattern.