Het is een prachtig rijtje albums dat de Amerikaanse muzikante Margo Price inmiddels op haar naam heeft staan. Het zijn albums met countrymuziek uit de jaren 70 als rode draad, maar de muzikante uit Nashville heeft er op haar albums steeds meer invloeden bij gepakt. Op het samen met har band en producer Jonathan Wilson in California opgenomen Strays bewees Margo Price dat het nog eens stuk veelzijdiger kon en ook de extra tracks van Strays II laten horen dat het muzikale universum van Margo Price steeds groter wordt. Strays II is zeker geen verzameling restjes, want de negen extra tracks doen niet onder voor de tien eerdere tracks en maken van Strays een nog wat indrukwekkender album.
Na het verschijnen van haar indrukwekkende autobiografie Maybe We'll Make It een jaar geleden, bracht de Amerikaanse singer-songwriter Margo Price begin dit jaar haar vierde album Strays uit. De bijzonder hobbelige weg naar succes in Nashville, die Margo Price zo indrukwekkend beschrijft in haar autobiografie, ligt inmiddels achter haar, want met Strays bevestigde de Amerikaanse muzikante haar status als een van de groten binnen de Amerikaanse rootsmuziek van het moment.
Een paar weken geleden verscheen Strays II en vanwege het enorme aanbod van dat moment besloot ik dat ik deze verzameling ‘restjes’ wel even kon laten liggen. Strays II kon echter rekenen op zeer positieve recensies, waardoor ik het album er toch bij heb gepakt. Het is een verstandig besluit, want Strays II is veel meer dan een verzameling restjes. Op de streaming media diensten begint Strays II met de tien tracks van het eerder dit jaar verschenen Strays, waarna negen extra tracks volgen.
Strays werd naar verluidt geïnspireerd door een zes dagen durende ‘magic mushroom trip’ van Margo Price en haar echtgenoot en muzikant Jeremy Ivey, waarna ze de studio van producer Jonathan Wilson in de Californische Topanga Canyon in doken. De negen tracks van Strays II komen uit dezelfde opnamesessies en verrijken het album tot een ruim 80 minuten durende luistertrip.
Margo Price maakte met haar debuutalbum Midwest Farmer’s Daughter uit 2016 een van de beste countryalbums van dit millennium, maar sloeg vervolgens haar vleugels uit met een veelzijdiger geluid. Dat geluid kwam tot bloei onder de vleugels van producer Jonathan Wilson, die Strays voorzag van een kosmisch en psychedelisch countrygeluid, waarin ook ruimte was voor invloeden uit de pop en de rock en met name de pop en de rock die in de jaren 70 in en rond Los Angeles werd gemaakt.
Strays II laat vergelijkbare invloeden horen als zijn voorganger en laat horen dat Margo Price op een breed terrein uit de voeten kan. Het ene moment omarmt ze de country uit het verleden, maar het volgende moment verrast ze met een 70s poptrack die niet had misstaan op het inmiddels bijna vergeten Nightout van Ellen Foley of op Rumours van Fleetwood Mac, om er ook een erkende klassieker bij te pakken.
Hoe groot de rol van de ‘magic mushrooms’ was weet ik niet, maar na beluistering van Strays II is duidelijk dat Margo Price, Jeremy Ivey en de rest van haar band over inspiratie niet te klagen hadden in de studio van Jonathan Wilson, die het allemaal prachtig wist vast te leggen. De extra tracks op Strays II doen zeker niet onder voor de tracks die op de eerste versie van het album waren te vinden en zijn ook minstens net zo verslavend.
Strays zorgde in de eerste maand van het jaar al voor drie kwartier tijdloze popmuziek van een hoog niveau en Strays II voegt nog 35 minuten genieten toe. De productie van Jonathan Wilson en het veelzijdige geluid op het album zijn in deze recensie al enkele malen geroemd, maar de zang van Margo Price is misschien nog wel mooier. Iedereen die haar autobiografie heeft gelezen weet dat het zomaar mis had kunnen gaan met de muzikante uit Nashville, maar Strays II laat nog maar eens horen dat we heel blij moeten zijn dat het uiteindelijk allemaal goed kwam. Erwin Zijleman
De muziek van Margo Price is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://margoprice.bandcamp.com/album/strays-ii.