31 maart 2024

The Lotus Eaters - No Sense Of Sin (1984)

No Sense Of Sin van de Britse band The Lotus Eaters flopte in 1984 volledig, maar het uitstekende album met uiterst melodieuze en fraai melancholische jaren 80 pop had een veel beter lot verdiend
No Sense Of Sin van The Lotus Eaters uit Liverpool is een van mijn favoriete albums uit de jaren 80, maar het is helaas een album dat destijds nauwelijks werd opgemerkt. Dat is best bijzonder, want het debuutalbum van de Britse band had eigenlijk alles dat nodig was om in de jaren 80 uit te groeien tot een succesvol album. De typische jaren 80 mix van gitaren en keyboards, de wat dromerige zang, de volle productie en vooral de bitterzoete songs met flink wat melancholie waren goud in de handen van een aantal andere bands uit het decennium, maar No Sense Of Sin deed helemaal niets. Ik heb er destijds eindeloos naar geluisterd, maar ook veertig jaar later heb ik nog wel wat met deze Britse eendagsvliegen.



De maker van het Britse muziektijdschrift Uncut bracht onlangs een drietal speciale edities uit met de beste albums van de jaren 60, 70 en 80. Met name het doorbladeren van de editie met de beste albums van de jaren 80 was een feest van herkenning met al die albums die ik destijds met mijn zuurverdiende geld in huis haalde en koesterde. Het zijn albums waar ik in een beperkt aantal gevallen nog met enige regelmaat naar luister, maar er zitten ook flink wat albums tussen die inmiddels in de categorie jeugdliefdes en jeugdzonden passen of die ik helemaal ben vergeten. 

Er ontbreekt in de genoemde lijst en ook in alle andere lijsten met de beste albums van de jaren 80 overigens ook een album dat ik zelf reken tot de beste albums van de jaren 80 of in ieder geval tot de jaren 80 albums die me het meest dierbaar zijn. Het gaat om No Sense Of Sin van de Britse band The Lotus Eaters. De band uit Liverpool werd, mede dankzij de hippe kapsels van de leden van de band, geschaard onder de New Romantics beweging, waar destijds wel meer bands ten onrechte toe werden gerekend. Ik weet niet meer hoe ik destijds op het spoor kwam van het debuutalbum van The Lotus Eaters, maar ik was onmiddellijk verliefd op het album. 

Het is volgens informatie op het Internet een album dat in Europa compleet flopte en alleen succesvol was in Japan en de Filippijnen. Volgens diezelfde informatie zou de originele versie van het album op vinyl inmiddels voor enorme bedragen over de toonbank gaan. Ik rekende mezelf even rijk, maar na een bezoekje aan Discogs weet ik dat ik in financieel opzicht zeker geen goud in handen heb. In muzikaal opzicht heb ik dat wel, want ik vind No Sense Of Sin nog altijd een bijzonder aangenaam album, dat makkelijk allerlei mooie herinneringen uit de jaren 80 naar boven haalt. 

Het in 1984 verschenen debuutalbum van The Lotus is een typisch jaren 80 albums, dat niet heel ver is verwijderd van de albums van onder andere The Dream Academy, The Pale Fountains, The Blue Nile, Lloyd Cole & The Commotions en China Crisis, om maar eens wat namen te noemen. De band uit Liverpool maakt op No Sense Of Sin uiterst melodieuze muziek die smaakvol is ingekleurd met zowel gitaren als keyboards en hier en daar een orkestraal randje. Het klinkt wat gepolijst, maar alles klinkt ook even mooi met hier en daar een aangenaam riedeltje janglepop.

The Lotus Eaters hoorden misschien niet echt bij de New Romantics beweging, maar ik hoor wel wat van deze beweging terug in de warmbloedige klanken en de dromerige zang op No Sense Of Sin, die het goed doet in de lentezon. Het debuutalbum van The Lotus Eaters is op hetzelfde moment een album dat overloopt van melancholie en strooit met bitterzoete teksten. Ik heb er in de jaren 80 zo vaak naar geluisterd dat ik het hele album nog noot voor noot ken en hoewel de muziek van de Britse band veertig jaar later misschien wel ietwat gedateerd klinkt, heeft No Sense Of Sin de tand des tijds wat mij betreft veel beter doorstaan dan veel andere bands uit het decennium. 

Vooral de aanstekelijke maar ook knappe songs op No Sense Of Sin sprongen er voor mij destijds uit, maar ook de fraaie orkestraties, het uitstekende gitaarwerk en de mooie stemmen op het album doen het ook veertig jaar na de release van het album nog altijd prima. Het is voor mij nog altijd lastig te begrijpen dat het album destijds niet veel deed, want No Sense Of Sin had ook zomaar een van de kroonjuwelen van de jaren 80 pop kunnen zijn. The Lotus Eaters probeerde het twee decennia later nog eens, maar het niveau van hun debuutalbum zouden ze nooit meer benaderen. Erwin Zijleman


No Sense Of Sin (Japanse editie met heel veel bonustracks) van The Lotus Eaters is verkrijgbaar via de Mania webshop:


Niamh Bury - Yellow Roses

Niamh Bury is een jonge Ierse singer-songwriter die met Yellow Roses een fascinerend debuutalbum heeft afgeleverd, dat zowel in muzikaal als in vocaal opzicht van een bijna onwerkelijke schoonheid is
Albums die het etiket ‘traditionele Ierse folk’ opgeplakt krijgen laat ik meestal links liggen, maar gelukkig heb ik het debuutalbum van de Ierse muzikante Niamh Bury wel opgepikt. De jonge Ierse muzikante beschikt immers over een stem die zomaar kan uitgroeien tot een van de mooiste stemmen in het genre. Yellow Roses is bovendien een album dat op prachtige wijze is ingekleurd met flink wat instrumenten, die elkaar nooit in de weg zitten, maar elkaar wel continu versterken. Het komt allemaal samen in songs die zich genadeloos opdringen en die alleen maar mooier worden. Het label van Niamh Bury leverde vorig jaar een jaarlijstjesalbum af met het debuut van ØXN en doet dat nu opnieuw.



Het Ierse label Claddagh Records leverde vorig jaar met CYRM van ØXN een van de meest bijzondere en indrukwekkende albums van 2023 af. Het label dat zich specialiseert in traditionele Ierse volksmuziek komt deze week met een volgend debuutalbum op de proppen en ook Yellow Roses van Niamh Bury is een bijzonder mooi en interessant album. 

Het is een album dat is geworteld in de traditionele Ierse folk en dat is een genre waar ik meestal niet zo heel gek op ben. Het bijzondere van Yellow Roses van Niamh Bury is dat het een album is dat flink wat ingrediënten uit de Ierse folk van weleer bevat, maar desondanks niet klinkt als een heel traditioneel Iers folkalbum. 

De jonge Ierse muzikante heeft een album gemaakt dat in meerdere opzichten indruk maakt. Laat ik eens beginnen bij de muziek op het album. Niamh Bury heeft haar debuutalbum ingekleurd met voornamelijk akoestische klanken en heeft dit op zeer smaakvolle wijze gedaan. De meeste songs op het album hebben een akoestische gitaar of piano als basis, waarna onder andere strijkers, harp en bas zorgen voor extra inkleuring van de songs van de Ierse muzikante, die de muziek thuis met de paplepel kreeg ingegoten. 

Alle instrumenten op het album worden op subtiele wijze ingezet, waardoor Yellow Roses een behoorlijk ingetogen album is, maar geen moment Spartaans klinkt. Door te variëren met de inzet van verschillende instrumenten klinken de songs op Yellow Roses zeker niet eenvormig en word je steeds weer verrast door bijzonder mooie klanken. Het zijn klanken die de muziek van Niamh Bury vooral de kant van de folk op duwen, maar het debuutalbum van de Ierse muzikanten laat ook zeker invloeden uit de jazz horen, terwijl de arrangementen van de strijkers de muziek van de Ierse muzikante een klassiek tintje geven. 

De folky songs van Niamh Bury herinneren aan de ene kant aan folkmuziek uit het verleden, maar ik vind Yellow Roses ook een eigentijds folkalbum. De songs van Niamh Bury vallen niet alleen op door de prachtige klanken en de trefzekere productie van Brían MacGloinn van de mij onbekende band Ye Vagabonds, maar ook door de poëtische teksten van de Ierse muzikante die, zoals het in het genre betaamd, mooie verhalen vertelt. Dat doet Niamh Bury met een bijzonder aansprekende stem. 

De stem van de Ierse muzikante herinnert aan de ene kant aan de heldere stemmen van folkzangeressen uit het verleden, maar de zang van Niamh Bury heeft ook een wat ruwere kant, die de zeggingskracht van haar songs nog wat verder vergroot. Ik hoor iets van Laura Marling en heel af en toe een randje Natalie Merchant, maar de zang op Yellow Roses heeft ook een uniek karakter. 

Folkalbums en zeker wat traditioneel aandoende folkalbums staan bij mij meestal niet vooraan in de playlist, maar Yellow Roses van Niamh Bury is een album van een betoverende schoonheid. Song na song slaagt Niamh Bury er in om prachtige klanken te laten samenvloeien met haar bijzonder mooie zang, die ook opvalt door het gevoel dat ze in haar stem legt en de precisie waarmee ze zingt. Zeker aan de randen van de dag heeft Yellow Roses een ontspannende werking, maar Yellow Roses is nog veel mooier wanneer je alle subtiele accenten op het album op je in laat werken. Erwin Zijleman

Yellow Roses van Niamh Bury is verkrijgbaar via de website van haar label: https://claddaghrecords.com/collections/niamh-bury-yellow-roses.


30 maart 2024

Sarah Shook & The Disarmers - Revelations

Sarah Shook & The Disarmers zijn nog relatief onbekend, maar na een verdienstelijk debuut, twee weergaloze albums en het nu verschenen en nog betere Revelations moet dat maar eens heel snel gaan veranderen
Toen ik in 2018 Years van Sarah Shook & The Disarmers beluisterde was ik direct verkocht. Het was niet anders met Nightroamer uit 2022 en ook het deze week verschenen Revelations had maar heel weinig tijd nodig om me te overtuigen. Op het nieuwe album zetten Sarah Shook & The Revelations indrukwekkende stappen. De zang van Sarah Shook klinkt nog net zo doorleefd, maar wel iets verzorgder en ook het rijke gitaargeluid op het album ademt kwaliteit. De vooral door Amerikaanse rootsmuziek beïnvloede songs op het album zijn al even aansprekend en vertellen ook nog eens indringende persoonlijke verhalen. Sarah Shook heeft het niet makkelijk gehad in haar leven, maar nu is het tijd om te oogsten met dit uitstekende album.



In het voorjaar van 2018 verscheen Years, het tweede album van Sarah Shook & The Disarmers. Het album greep me direct bij eerste beluistering bij de strot en toen ik aan het eind van 2018 de balans op maakte zette ik Years in de top 3 van mijn jaarlijstje. Het was vooral de verdienste van de zang van Sarah Shook, die misschien niet beschikt over de mooiste stem in het genre, maar de teksten van de songs op het album wel met zo veel gevoel vertolkt dat deze songs aan komen als een mokerslag. 

De Amerikaanse muzikant, die zichzelf ziet als non-binair persoon en zichzelf tegenwoordig River noemt, groeide op in een streng religieus gezien waar een rebels karakter en afwijkende opvattingen over onder andere seksualiteit niet werden getolereerd. Sarah Shook greep uiteindelijk naar de fles, waardoor de zang op Years veel ruwer en doorleefder klonk dan de leeftijd van de muzikant uit Chapel Hill, North Carolina, rechtvaardigde. De oorspronkelijk klinkende Amerikaanse rootsmuziek van The Disarmers maakte het aansprekende geluid op Years compleet. 

Na de trieste ondergang van het ooit fameuze Bloodshot Records uit Chicago moesten Sarah Shook & The Disarmers op zoek naar een nieuw label, waarna de coronapandemie de muziekwereld lam legde. In 2022 verscheen het uitstekende Nightroamer, dat in het verlengde lag van Years en niet onder deed voor dit album. Omdat er tijdens de coronapandemie alle tijd was voor het opnemen van muziek, maakte Sarah Shook ook nog een soloalbum onder de naam Mightmare dat opschoof richting pop en rock en dat me destijds niet erg aansprak. Inmiddels kan ik het soloalbum van Sarah Shook meer waarderen, maar ik ben toch heel blij dat er deze week weer een nieuw album van Sarah Shook & The Disarmers is verschenen. 

Sarah Shook laat de drank en drugs inmiddels staan, maar op Revelations klinkt de zang nog altijd aangenaam ruw en doorleefd. Sarah Shook & The Disarmers maken op Revelations nog altijd Amerikaanse rootsmuziek en het is Amerikaanse rootsmuziek die wordt gedomineerd door gitaren. De gitaren buitelen op het album over elkaar heen en dit combineert prachtig met de stem van Sarah Shook, die beter is gaan zingen. 

Vergeleken met Years hebben invloeden uit de wat traditionelere Amerikaanse rootsmuziek iets aan terrein verloren en zijn invloeden uit de rootsrock en incidenteel de indierock iets prominenter aanwezig, maar dit is niet in alle songs op het album het geval en zeker wanneer de pedal steel het voortouw neemt domineert nog altijd de country in de muziek van Sarah Shook & The Disarmers. 

Net als op de vorige albums tekent Sarah Shook voor persoonlijke teksten, die zonder blad voor de mond en met hart en ziel worden vertolkt. Op het soloalbum van Sarah Shook miste ik het heilige vuur van Years en Nightroamer, maar op Revelations brandt dit vuur weer in alle hevigheid. Revelations klinkt net wat verzorgder dan het door mij zo geliefde Years, maar ook het nieuwe album van Sarah Shook & The Disarmers klinkt ruwer en urgenter dan de meeste andere albums in het genre. 

Naast de geweldige zang van Sarah Shook vind ik ook de kwaliteit van de songs net wat hoger dan op de vorige albums en ook het gitaargeluid op het album spreekt net wat meer aan. Sarah Shook lag lang overhoop met zichzelf en met de gevolgen van een zwaar en ruig leven, maar focust nu volledig op de muziek en dat hoor je. Sarah Shook & The Disarmers gaan heel groot worden, let maar op. Erwin Zijleman


Revelations van Sarah Shook & The Disarmers is verkrijgbaar via de Mania webshop:


29 maart 2024

Rosali - Bite Down

De albums van Rosali blijven vooralsnog wat onder de radar, maar ook op Bite Down laat de Amerikaanse muzikante weer horen dat ze met haar muziek, zang en songs met de allerbesten mee kan
Rosali ontdekte ik een paar jaar geleden min of meer per toeval, maar sindsdien kan ieder album van de Amerikaanse muzikante op mijn aandacht rekenen. Het leverde de afgelopen jaren twee uitstekende albums op, maar het deze week verschenen Bite Down vind ik nog net wat beter. Rosali is een prima zangeres en een uitstekend songwriter, wat ook dit keer een serie hoogstaande songs oplevert. Het zijn songs die dankzij wat impulsen uit de countryrock nog wat mooier zijn ingekleurd dan in het verleden, waarbij vooral de gitaren in het oor springen. Bite Down kreeg de afgelopen week zeker niet de meeste aandacht, maar is wel een van de beste albums van de week.



Het is knap hoe Rosali (Middleman) er iedere keer weer in slaagt om haar albums te voorzien van weinig aansprekende covers. Ook de foto op haar nieuwe album Bite Down spreekt, in ieder geval bij mij, niet erg tot de verbeelding en dat was bij haar vorige albums niet anders. Het is nog veel knapper hoe de Amerikaanse muzikante er keer op keer in slaagt om uitstekende albums af te leveren. 

Het zijn albums die er helaas nog niet voor hebben gezorgd dat Rosali in wat bredere kring bekend is, wat ze gezien de kwaliteit van haar albums wel verdient. Of het deze week verschenen Bite Down hier verandering gaat brengen is maar de vraag, want het album is verschenen in een week waarin de concurrentie groot is, zeker ook in het genre waarin Rosali opereert. De Amerikaanse muzikante wist zich de afgelopen week gelukkig wel gesteund door Amerikaanse muziekwebsites als Pitchfork en Paste, maar ook zonder deze steun zou ik het nieuwe album van Rosali absoluut hebben geselecteerd voor een plekje op de krenten uit de pop. 

Ook op Bite Down laat Rosali in eerste instantie vooral horen dat ze een uitstekende songwriter is. De songs van de Amerikaanse muzikante waren op haar debuutalbum nog sober en folky, maar hierna is Rosali opgeschoven richting indiepop en indierock, waarin overigens ook nog altijd flink invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek zijn verwerkt. De laatste invloeden hebben op Bite Down weer wat aan terrein gewonnen en dat pakt wat mij betreft heel goed uit. 

Ook op Bite Down staat de muzikante uit North Carolina weer garant voor songs die vrijwel onmiddellijk memorabel zijn. Het zijn bovendien songs waarvan je alleen maar heel gelukkig kunt worden, zeker als buiten ook de zon nog eens gaat schijnen. De songs van Rosali klinken toegankelijk en blijven makkelijk hangen, maar het is zeker niet zo dat Bite Down altijd kiest voor de makkelijkste weg. In muzikaal opzicht klinken alle songs op het nieuwe album van Rosali even aangenaam, maar er zijn ook volop interessante uitstapjes te horen, waarbij vooral de bijdragen van de gitaren opvallen. 

Zeker wanneer invloeden uit de psychedelica en de countryrock worden toegevoegd en de gitaren de ruimte krijgen klinken de songs van Rosali echt fantastisch. Het combineert prachtig met de mooie maar ook eigenzinnige stem van Rosali, die zich nog steeds ontwikkelt als zangeres. De zang op Bite Down doet me met enige regelmaat denken aan Aimee Mann, een van mijn favoriete zangeressen. Ook in muzikaal opzicht doet Bite Down wel wat denken aan Aimee Mann, al schuurt de muziek van Rosali, met name in de wat stevigere passages, net wat meer en zit ze dichter tegen de Amerikaanse rootsmuziek aan. 

Zeker in de toptracks op het album, zoals het werkelijk wonderschone Hills On Fire, laat Rosali horen dat ze de vergelijking met haar veel bekendere en hoger gewaardeerde collega’s makkelijk aan kan, maar ook over de hele linie is Bite Down een album van een opmerkelijk constante en hoge kwaliteit. Bite Down vind ik weer een stuk beter dan de vorige albums van de Amerikaanse muzikante, wat betekent dat de rek er nog niet uit is bij Rosali. Het gaat daarom vast een keer lukken met haar muziek, maar het echt uitstekende Bite Down verdient onmiddellijk de aandacht van een ieder met een zwak voor vrouwelijke singer-songwriters. Erwin Zijleman

De muziek van Rosali is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://rosali.bandcamp.com/album/bite-down.


Bite Down van Rosali is verkrijgbaar via de Mania webshop:



Francis Of Delirium - Lighthouse

De Luxemburgse muzikante Jana Bahrich levert als Francis Of Delirium een ijzersterk debuutalbum af vol invloeden uit de indierock uit heden en verleden, prachtig gitaarwerk en nog mooiere zang
Francis Of Delirium leverde de afgelopen jaren een aantal goed ontvangen EP’s af, maar Lighthouse is het eerste volwaardige album van de muzikante uit Luxemburg. Het is een album dat in het hokje indierock past, maar denk hierbij eerder aan de indierock uit de jaren 90 dan aan de indierock van het moment. De persoonlijke songs van Jana Bahrich klinken op hetzelfde moment eigentijds en vallen op door hoge spanningsbogen die zowel met strijkers al met gitaargeweld kunnen worden opgebouwd. Het wordt gecombineerd met de bijzonder mooie stem van Jana Bahrich, die de sterke songs op Lighthouse voorziet van nog net wat meer schoonheid en elan.


Ik had mijn selectie voor deze week net zo ongeveer rond toen mijn oog viel op het debuutalbum van Francis Of Delirium. Het is een naam die de aandacht trekt, maar Lighthouse is ook een opvallend album. Het is een album dat ik selecteerde op basis van de achteraf bezien wat atypische openingstrack, waarin Francis Of Delirium zachte klanken en engelachtige zang afwisselt met behoorlijk hoge en gruizige gitaarmuren. Deze gitaarmuren zijn op de rest van het album nergens meer zo hoog als in de openingstrack, maar ook met de zachte klanken en engelachtige zang van Francis Of Delirium is helemaal niets mis. 

Het debuutalbum van Francis Of Delirium, dat volgt op een aantal EP’s, wordt vooral in de Verenigde Staten warm onthaald, waardoor ik er van uit ging dat er een Amerikaanse muzikante schuil gaat achter de bijzondere naam. Dat blijkt niet het geval want Jana Bahrich, de vrouw achter Francis Of Delirium, opereert vanuit Luxemburg. Ik kan me niet herinneren dat ik eerder naar popmuziek uit het overigens opvallend mooie Groothertogdom heb geluisterd, maar met Francis Of Delirium heeft Luxemburg een sterke troef in handen. 

De pas 22 jaar oude Jana Bahrich was de afgelopen jaren vooral te zien als support act van met name Amerikaanse muzikanten, maar met Lighthouse dwingt ze haar eigen plek in de spotlights af. Dat doet de Luxemburgse muzikante met een geluid dat eigenlijk direct vertrouwd klinkt. Het is een geluid met invloeden uit de indierock en indiepop, maar Francis Of Delirium klinkt anders dan de meeste andere vrouwelijke singer-songwriters van het moment. 

Lighthouse leunt vergeleken met deze andere vrouwelijke singer-songwriters wat sterker op de indierock uit de jaren 90 en voegt er wat emo en hier en daar wat gothrock aan toe. Dat laatste hoor je vooral wanneer de gitaren wat steviger klinken en dat is maar incidenteel het geval. Wanneer de muziek van Francis Of Delirium niet gruizig klinkt verleidt de Luxemburgse muzikante makkelijk met meer ingetogen klanken of melodieuze gitaarklanken en met mooi en aangenaam klinkende zang. Het klinkt zoals gezegd direct vertrouwd, maar toch klinkt Lighthouse niet direct als andere albums die ik koester. 

Het debuutalbum van Francis Of Delirium koester ik inmiddels hevig en het album spreekt me steeds meer aan. Ik ben onder de indruk van de sfeervolle instrumentatie, met hier en daar gitaarmuren maar ook stemmige strijkers, en heb een enorm zwak voor de stem van Jana Bahrich, die met veel gevoel zingt, maar Lighthouse is ook een album vol uitstekende songs, waarin de growing pains van de Gen Z centraal staan. Het zijn songs die meerdere kanten op kunnen, maar alle richtingen die Jana Bahrich kiest leveren aansprekende songs op. 

De Luxemburgse muzikante is zoals gezegd pas 22 jaar oud, maar het hoge niveau dat ze weet vast te houden op haar debuutalbum is echt indrukwekkend. Ook Lighthouse van Francis Of Delirium is een album dat makkelijk ondersneeuwt in het releasegeweld van de afgelopen week, maar het is een album dat echt veel te goed is om over het hoofd te zien. De kleine muziekscene van Luxemburg trok tot dusver nooit echt de aandacht, maar met Francis Of Delirium levert het land een uitstekende bijdrage aan de indierock van het moment. Erwin Zijleman

De muziek van Francis Of Delirium is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Luxemburgse muzikante: https://francisofdelirium.bandcamp.com/album/lighthouse.


Lighthouse van Francis Of Delirium is verkrijgbaar via de Mania webshop:



28 maart 2024

Ivy Falls - Sense & Nonsense

De Belgische muzikante Fien Deman levert met Sense & Nonsense van Ivy Falls een wonderschoon album af, dat betovert met bijzondere songs, sfeervolle klanken en een stem waarvoor je onmiddellijk valt
Het is voor liefhebbers van vrouwelijke singer-songwriters een prachtige week, al gaan er waarschijnlijk ook wel wat hele mooie albums tussen wal en schip vallen. Dat mag echt niet gebeuren met Sense & Nonsense van Ivy Falls, want het project van de Vlaamse muzikante Fien Deman levert een bijzonder mooi album af. Het is een album dat in eerste instantie vooral opvalt door de echt prachtige stem van de Vlaamse muzikante, maar ook in muzikaal en productioneel opzicht is het debuutalbum van Ivy Falls een hoogstaand album, terwijl ook de veelzijdige maar zonder uitzondering pure en intieme songs op het album je niet snel zullen teleurstellen. Wat een aangename verrassing.



Unday Records is een Belgisch platenlabel van bescheiden omvang, maar slaagt er in 2024 vooralsnog in om het ene na het andere prachtalbum uit te brengen. Na de zeer fraaie albums van The Bony King Of Nowhere en met name BLUAI en de wat mij betreft op zijn minst interessante albums van Het Zesde Metaal en Porcelain id, komt het label deze week op de proppen met Sense & Nonsense van Ivy Falls. 

Ivy Falls is een project van de Vlaamse muzikante Fien Deman. Het is een naam die ik volgens mij niet eerder ben tegen gekomen, maar ze maakte eerder deel uit van de band I Will, I Swear, die ooit werd gezien als een van de grootste beloften van de Belgische popmuziek. Dat begrijp ik onmiddellijk als ik luister naar de paar prachtige singles die de band maakte, maar op een of andere manier lukte het helaas niet met I Will, I Swear. 

Hopelijk gaat het wel lukken met Ivy Falls, want ook met haar nieuwe project maakt Fien Deman wonderschone muziek. De muzikante uit Gent heeft de pech dat het debuutalbum van Ivy Falls is verschenen in een van de drukste releaseweken van 2024 en ook nog eens in een week met heel veel goede albums van vrouwelijke singer-songwriters, maar ondanks flink wat albums van persoonlijke favorieten selecteerde ik Sense & Nonsense van Ivy Falls als een van de eerste albums deze week. 

Het heeft alles te maken met de stem van Fien Deman, die niet alleen bijzonder mooi is, maar die ook iets met je doet. De zang op het debuutalbum van Ivy Falls klinkt direct bij eerste beluistering van het album bijzonder aangenaam, maar het is ook een stem die de songs van Ivy Falls bijzonder maakt en het is een stem die nieuwsgierig maakt naar alles wat nog komen gaat. 

In vocaal opzicht kan Sense & Nonsense zich absoluut meten met de albums van mijn andere favoriete vrouwelijke singer-songwriters van het moment en dat doet het album ook met de prachtige klanken op het album. Fien Deman heeft haar songs voorzien van warme en zeer sfeervolle klanken, die prachtig kleuren bij haar zo mooie stem. De songs op Sense & Nonsense zijn voor een deel behoorlijk sober en akoestisch ingekleurd, maar de songs van Ivy Falls worden ook steeds verrijkt met wat atmosferische klanken, die de songs op het album voorzien van een wat dromerig karakter, wat ook weer prachtig past bij de prachtstem van Fien Deman. 

Een deel van de instrumentatie werd overigens verzorgd door haar partner Bram Vanparys, beter bekend als The Bony King Of Nowhere, die het album ook produceerde. De combinatie van sfeervolle klanken en bijzonder fraaie zang maken van Sense & Nonsense al een bijzonder verleidelijk album, maar de songs van Ivy Falls zijn ook nog eens verrassend veelzijdig, maar wel van een consistent en bijzonder hoog niveau. De muziek van Ivy Falls schuurt af en toe tegen de indiefolk aan, maar een deel van de songs is ook voorzien van een randje pop of rock. 

Zeker wanneer je het album met de koptelefoon beluistert blijf je je verbazen over alle bijzondere accenten in de muziek op het album, dwingt de fraaie productie van Bram Vanparys respect af en komt de stem van Fien Deman nog wat harder en mooier binnen. Het is zoals gezegd een drukke week in muziekland met veel nieuwe albums van muzikanten van naam en faam, maar het album van Fien Deman uit Gent zou wel eens de mooiste van het stel kunnen zijn. Erwin Zijleman

De muziek van Ivy Falls is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Belgische muzikante: https://ivyfalls.bandcamp.com/album/sense-nonsense.


Sense & Nonsense van Ivy Falls is verkrijgbaar via de Mania webshop:



27 maart 2024

Sierra Ferrell - Trail Of Flowers

Sierra Ferrell eert op Trail Of Flowers de Amerikaanse rootsmuziek uit het verleden, maar zoekt ook op subtiele wijze de grenzen op en verleidt ondertussen meedogenloos met haar fantastische stem
Het officiële debuutalbum van Sierra Ferrell werd een kleine drie jaar geleden terecht geprezen door liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek. Op haar nieuwe album Trail Of Flowers laat de Amerikaanse muzikante horen dat ze sindsdien flink is gegroeid. Het nieuwe album van Sierra Ferrell is in muzikaal opzicht veelzijdiger, bevat avontuurlijkere songs, staat vol muzikaal vuurwerk en dan is er ook nog eens de prachtstem van de muzikante uit Nashville. Op basis van haar vorige album werd Sierra Ferrell een grote toekomst binnen de Amerikaanse rootsmuziek voorspeld en die voorspelling kan na het beluisteren van het geweldige Trail Of Flowers eigenlijk alleen maar uit komen.



Long Time Coming van de Amerikaanse muzikante Sierra Ferrell noemde ik in de zomer van 2021 een droomdebuut. Daar sta ik nog steeds volledig achter, want het officiële debuutalbum van de singer-songwriter uit Nashville, Tennessee, is wat mij betreft een van de betere wat traditionelere countryalbums van de afgelopen jaren. 

Voor haar debuutalbum (dat volgde op twee in eigen beheer uitgebrachte en nauwelijks opgemerkte albums) wist Sierra Ferrell een flink aantal topmuzikanten te strikken, waardoor Long Time Coming fantastisch klonk, maar de Amerikaanse muzikante stal uiteindelijk zelf de show met haar heerlijke stem, die de songs op het album ook nog eens met verrassend veel doorleving vertolkte. 

Sindsdien moesten we het doen met een paar gastoptredens op albums van anderen, maar deze week keert Sierra Ferrell terug met haar tweede album, Trail Of Flowers. Direct vanaf de eerste noten is duidelijk dat Sierra Ferrell sinds haar terecht zo geprezen debuutalbum alleen maar beter is geworden, want Trail Of Flowers is in alle opzichten een topalbum

Openingstrack American Dreaming is direct een van de meest indrukwekkende tracks op het album. Het is een track waarin Sierra Ferrell begint bij de traditionele country van haar debuutalbum, maar vervolgens langzaam opschuift richting een grootser klinkend geluid, dat uiteindelijk klinkt alsof de E-Street Band country maakt. American Dreaming is ook in tekstueel opzicht een interessante track en natuurlijk is er de geweldige stem van Sierra Ferrell, die je alleen in de openingstrack al op allerlei manieren raakt. 

Trail Of Flowers is in muzikaal opzicht nog veelzijdiger dan het debuutalbum van de muzikante die werd geboren in West-Virginia, maar ook op het tweede album van Sierra Ferrell vormt countrymuziek uit het verleden de basis. Het is een basis die op subtiele wijze wordt gemoderniseerd, maar Sierra Ferrell blijft ver weg van de countrypop die in haar huidige thuisbasis Nashville wordt gemaakt. 

Ook op haar tweede album heeft de Amerikaanse muzikante zich omringd met een aantal uitstekende muzikanten en wat muzikale vrienden, onder wie Lukas Nelson en Nikki Lane. Het met flink wat instrumenten gevulde geluid is bovendien fraai geproduceerd door Nashville producers Eddie Spear (Zach Bryan, Brandi Carlile, Chris Stapleton en Gary Paczosa (Alison Krauss, Dwight Yoakam, Gillian Welch), die het album hebben voorzien van een fascinerend geluid. 

Het is razend knap hoe de songs op Trail Of Flowers binnen een paar noten kunnen schakelen tussen ingehouden en uitbundige klanken en het is misschien nog wel knapper hoe het redelijk bonte palet aan stijlen en uitstapjes door de tijd tot een eenheid zijn gesmeed. Het levert op hetzelfde moment een fascinerende roller coaster op. 

Met zoveel muzikaal vuurwerk en de kwaliteit van de songs op Trail Of Flowers is het al een onderscheidend album, maar het wordt een fantastisch album door de zang van Sierra Ferrell, die twaalf songs lang indruk maakt. De Amerikaanse muzikante verleidt meedogenloos in de ingetogen en wat zachter gezongen ballads, maar ook als ze met wat meer power zingt tilt de zang op Trail Of Flowers de toch al zo goede en fraai ingekleurde songs nog een flink stuk op. 

Sierra Ferrell was tot voor kort een countrybelofte met een uitstekend debuutalbum, maar op haar tweede album blijkt ze de belofte heel ver voorbij. In het releasegeweld van deze week is het tweede album van de muzikante uit Nashville helaas niet het album dat de meeste aandacht krijgt, maar ik zou er zeker eens naar luisteren. Erwin Zijleman

De muziek van Sierra Ferrell is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://sierraferrell.bandcamp.com/album/trail-of-flowers.


Trail Of Flowers van Sierra Ferrell is verkrijgbaar via de Mania webshop:



Olivia Chaney - Circus Of Desire

Oliva Chaney maakte al twee prachtige soloalbums en een uitstekend album met Offa Rex, maar zet een fraaie volgende stap op Circus Of Desire, waarop de Britse muzikante diepe indruk maakt met haar stem
Er zijn niet veel zangeressen die genoeg hebben aan wat subtiele piano- of gitaarakkoorden, maar voor Olivia Chaney is het meer dan genoeg. De Britse muzikante heeft haar nieuwe album uiterst sober in laten kleuren door producer en muzikant Thomas Bartlett, die de voornamelijk door Britse folk beïnvloede songs van Olivia Chaney heeft voorzien van stemmige klanken. Het is vervolgens aan de stem van de Britse muzikante om indruk te maken en dat doet de stem van Olivia Chaney elf songs en 45 minuten lang. Circus Of Desire is een behoorlijk sober album, maar alles op Circus Of Desire klopt. Het is druk deze week, maar het zou doodzonde zijn als het album van een van de beste zangeressen van het moment tussen wal en schip valt.


In een week met heel veel nieuwe albums van vrouwelijke singer-songwriters zal het voor de relatief onbekende Olivia Chaney waarschijnlijk niet meevallen om aandacht te trekken met haar nieuwe album Circus Of Desire. De Britse muzikante wist zich dankzij de albums die ze de afgelopen jaren heeft uitgebracht gelukkig wel direct verzekerd van mijn aandacht, want Circus Of Desire is een album dat ik niet graag had gemist. 

Op haar debuutalbum The Longest River uit 2015 liet Olivia Chaney horen dat ze niet voor niets al een tijd werd geschaard onder de grote beloften van de Britse folk. Het album herinnerde aan belangrijke Britse folkalbums uit de jaren 60 en 70, waarbij meer dan eens de naam van Sandy Denny op kwam als vergelijkingsmateriaal. Twee jaar later dook de Britse muzikante op in de gelegenheidsband Offa Rex, die verder bestond uit de leden van de Amerikaanse band The Decemberists, die de Britse folk verrijkten met een vleugje Americana. 

Vervolgens verscheen in 2018 het wat mij betreft nog mooiere Shelter, waarop Olivia Chaney zowel invloeden uit de Britse als de Amerikaanse folk verwerkte en haar stem op prachtige wijze werd gecombineerd met de sobere maar zeer smaakvolle klanken van producer Thomas Bartlett. Ook op haar tweede soloalbum maakte de Britse singer-songwriter indruk met haar stem, die het beste van Sandy Denny, Eva Cassidy, Joni Mitchell en Kate Bush leek te verenigen. 

Alle reden dus om heel nieuwsgierig te zijn naar het deze week verschenen Circus Of Desire. Olivia Chaney heeft ruim vijf jaar gewerkt aan haar derde soloalbum, dat uiteindelijk in New York werd opgenomen. Ook Circus Of Desire is weer geproduceerd door Thomas Bartlett, die ook dit keer zijn best heeft gedaan om de stem van Olivia Chaney centraal te stellen. 

De Britse muzikante kiest ook op haar nieuwe album voor relatief sober en akoestisch ingekleurde songs met een hoofdrol voor de akoestische gitaar en de piano en maar heel af en toe wat strijkers. Het zijn songs die vaak een wat melancholisch karakter hebben, wat terug komt in de stemmige klanken, maar vooral in de stem van Olivia Chaney. 

De muzikante uit het Britse York maakt ook dit keer diepe indruk met haar prachtige stem, die de songs op het album met veel gevoel en precisie vertolkt. Ook de zang op Circus Of Desire roept weer herinneringen op aan een aantal grote zangeressen, maar Olivia Chaney heeft ook een herkenbaar eigen geluid. 

Circus Of Desire verschijnt zoals gezegd in een week waarin het dringen is, zeker wanneer het gaat om nieuwe albums van vrouwelijke singer-songwriters, maar Olivia Chaney is haar concurrenten in vocaal opzicht makkelijk de baas. Ook de sober ingekleurde songs op het album zijn stuk voor stuk van een bijzondere schoonheid en het zijn songs die alleen maar mooier worden wanneer je ze vaker hoort en je nog wat intenser gaat houden van de geweldige stem van Olivia Chaney. 

Het is een stem die me op haar nieuwe album misschien net wat meer aan Eva Cassidy doet denken dan aan de andere bovengenoemde zangeressen. Eva Cassidy vertolkte vooral songs van anderen en dat doet Olivia Chaney ook prachtig wanneer ze aan de haal gaat met Dory Previn’s Lady With The Braid, maar de Britse muzikante schrijft zelf ook fantastische songs, die nooit kiezen voor de makkelijkste weg, genoeg hebben op een uiterst sobere muzikale basis en vertrouwen op een stem die behoort tot de mooiste stemmen van het moment. Erwin Zijleman

De muziek van Olvia Chaney is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Britse muzikante: https://oliviachaney.bandcamp.com/album/circus-of-desire.


Circus Of Desire van Olivia Chaney is verkrijgbaar via de Mania webshop:



26 maart 2024

Elbow - Audio Vertigo

Op het tiende studioalbum slaat de Britse band Elbow weer eens andere wegen in met een opvallend vol, dynamisch of zelfs funky geluid, maar op een of andere manier blijft het toch ook typisch Elbow
Na het verrassend ingetogen Flying Dream 1 vervolgt de Britse band Elbow haar weg met Audio Vertigo. Het is een album dat direct de aandacht trekt met stevig aangezette ritmes en een vaak verrassend vol geluid. Het is een geluid met hier en daar soulvolle en funky accenten, maar bij beluistering van Audio Vertigo is ook direct duidelijk dat het om Elbow gaat, al is het maar vanwege de zo herkenbare zang van voorman Guy Garvey. Het duidelijk andere geluid zorgt er wel voor dat Audio Vertigo een interessante aanvulling is op het prachtige oeuvre van Elbow, dat nu bestaat uit tien uitstekende albums. Audio Vertigo is niet mijn favoriete Elbow album, wel een hele interessante.



Ik volg de Britse band Elbow al sinds het debuutalbum Asleep In The Back uit 2001 en sindsdien kan ieder album van de band uit Manchester op mijn aandacht en sympathie rekenen. Elbow heeft wat mij betreft nog nooit een slecht album gemaakt, maar ik luister zelf het vaakst naar The Seldom Seen Kid uit 2008. Het is met afstand mijn favoriete album van de Britse band en hoewel ik niet denk dat Elbow The Seldom Seen Kid ooit nog gaat overtreffen, ben ik altijd benieuwd naar nieuwe verrichtingen van de Britse band. 

Elbow keert deze week terug met Audio Vertigo, het tiende reguliere studioalbum van de band en de opvolger van het in 2021 verschenen Flying Dream 1. Het laatstgenoemde album was binnen het oeuvre van Elbow een opvallend album. Het in de herfst van 2021 verschenen album kleurde prachtig bij het seizoen en liet een verrassend ingehouden en sfeervol geluid horen. Het is een album dat in een aantal recensies saai werd genoemd, maar hoewel het avontuur en de dynamiek van de voorgaande Elbow albums wat ontbraken, vond ik Flying Dream 1 zeker geen slecht album. 

Audio Vertigo laat direct bij eerste beluistering horen dat Elbow geen Flying Dream 2 heeft gemaakt. Op het tiende album keert Elbow terug naar het wat dynamischere geluid dat we kennen van de band. Stevig aangezette ritmes van bas en drums spelen een opvallende rol in de instrumentatie op het album, die verder behoorlijk vol klinkt en afwisselend ruimte biedt aan broeierige synths en orgels, bij vlagen lekker venijnig gitaarwerk, bijzonder klinkende strijkers en blazers en meerstemmige zang. 

Audio Vertigo klinkt met name door de zo herkenbare zang van Guy Garvey als typisch Elbow, maar de band uit Manchester verwerkt op haar nieuwe album uiteenlopende en ook zeker nieuwe invloeden, waardoor Audio Vertigo toch anders klinkt dan de meeste andere Elbow albums. Zeker wanneer de instrumentatie wat steviger wordt aangezet klinkt Elbow wat soulvoller en funkier dan we van de band gewend zijn, maar Audio Vertigo flirt ook met elektronisch jaren 80 geluid en bouwt ondertussen verder op het indrukwekkende oeuvre van de band. 

Zeker na Flying Dream 1 laat de Britse band op Audio Vertigo een behoorlijk rijk en soms bijna overdadig geluid horen, maar het zit allemaal zo knap in elkaar dat je niets wilt missen. Zelf heb ik overigens een duidelijke voorkeur voor de net wat subtieler ingekleurde songs op het album, die net wat minder heftig uit de speakers komen, maar dat is een kwestie van smaak. 

Over de zang van Guy Garvey zijn de meningen al sinds de beginjaren van Elbow verdeeld, maar vind de stem van de Britse muzikant, die nog altijd doet denken aan Peter Gabriel, een mooi en onmisbaar ingrediënt van de muziek van Elbow. Ook in muzikaal opzicht doet het album overigens wel wat denken aan de muziek die Peter Gabriel in de tweede helft van de jaren 80 maakte. In de wat voller klinkende songs op het album hoor ik overigens ook wel wat van ABC’s Martin Fry, een associatie die ik nog niet eerder had. 

Nu ik Audio Vertigo een paar keer heb gehoord weet ik al zeker dat ik het album niet zo goed ga vinden als The Seldom Seen Kid, maar na het sfeervolle Flying Dream 1 slaagt Elbow er ook op haar tiende album weer in om anders en spannend te klinken. Het is soms wat druk, maar minstens even vaak is Audio Vertigo echt prachtig. Erwin Zijleman


Audio Vertigo van Elbow is verkrijgbaar via de Mania webshop:


25 maart 2024

Adrianne Lenker - Bright Future

Big Thief zangeres Adrianne Lenker kiest ook op haar nieuwe soloalbum voor uiterst sobere en wat ruwe songs met vooral invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek en ze komen stuk voor stuk hard binnen
Naast de albums van Big Thief zijn ook zeker de soloalbums van zangeres Adrianne Lenker de moeite waard. De Amerikaanse muzikante maakte met Songs en Instrumentals twee uiterst sobere lockdown albums, maar ook het deze week uitgebrachte Bright Future is een album zonder enige opsmuk. De instrumentatie, waarvoor dit keer een paar gastmuzikanten werden uitgenodigd, is over het algemeen ingetogen en ruw en put vooral uit de archieven van de Amerikaanse rootsmuziek. Het combineert prachtig met de emotievolle zang van Adrianne Lenker, die nog altijd beschikt over een stem waar je van moet houden, maar die ook hoorbaar beter is gaan zingen.


Dragon New Warm Mountain I Believe In You, het meest recente album van de Amerikaanse band Big Thief is inmiddels ruim twee jaar oud. Vorig jaar bracht Big Thief gitarist Buck Meek een heel aardig soloalbum uit en deze week is het de beurt aan zangeres Adrianne Lenker. Bright Future is de opvolger van de in de herfst van 2020 verschenen albums Songs en Instrumentals. 
Op deze tijdens de coronapandemie opgenomen albums klonk de muziek van Adrianne Lenker uiterst sober, waarmee de Amerikaanse muzikante de sfeer van de verschillende lockdowns goed wist te vangen. 

Adrianne Lenker nam haar vorige albums op in een berghut ergens in de ‘middle of nowhere’, waarbij ze slechts gezelschap had van geluidstechnicus en producer Philip Weinrobe. Ook Bright Future werd opgenomen op een afgelegen plek in een uithoek van de Verenigde Staten, maar dit keer was er naast Philip Weinrobe ook ruimte voor een drietal gastmuzikanten. Bright Future klinkt hierdoor iets voller dan de vorige albums, maar ook het nieuwe soloalbum van Adrianne Lenker klinkt behoorlijk sober. 

Iedereen die op basis van de titel van het album een aantal zonnige songs verwacht van Adrianne Lenker, wordt direct in de openingstrack teleurgesteld. Het alleen uit piano en zang bestaande Real House is een zwaar melancholische of zelfs desolaat klinkende song, waarin het hondje uit de kinderjaren van Adrianne Lenker het loodje legt, maar ook wat andere illusies uit de kindertijd bij het grofvuil kunnen. 

De meeste songs op Bright Future zijn ingekleurd met sober maar mooi gitaarspel en naast de piano duikt hier en daar ook een viool op, maar de songs van Adrianne Lenker zijn in vrijwel alle gevallen zeer ingetogen en zijn niet ver verwijderd op de naar Amerikaanse rootsmuziek neigende songs op Big Thief’s Dragon New Warm Mountain I Believe In You. Het zijn over het algemeen donkere songs, maar het zijn wel songs die makkelijk blijven hangen en die ook qua schoonheid makkelijk aanspreken. 

Ik heb het nog niet gehad over de zang van Adrianne Lenker en dat is voor velen een lastig punt. Ik noemde de zang van de Amerikaanse muzikante in het verleden vaak onvast, maar in mijn omgeving werd de zang van Adrianne Lenker ook meer dan eens als vals omschreven. Het is bovendien zang die als wat zwaar of zelfs deprimerend wordt ervaren, waardoor niet iedereen gecharmeerd is van de zang van de Big Thief zangeres. 

Zelf vond ik de stem van Adrianne Lenker niet per definitie mooi, maar wel bijzonder. Ook de zang op Bright Future is onmiddellijk herkenbaar, maar ik hoor wel dat de zang op het album beter is dan op de vorige albums. Adrianne Lenker beschikt nog altijd over een bijzonder stemgeluid en heeft bovendien een bijzondere manier van zingen, maar in de meeste songs weet ze de noten wat mij betreft uitstekend te raken en als ze dit niet doet loopt haar zang over van emotie. 

Zeker wanneer de karakteristieke wordt gecombineerd met een net wat uitbundigere en wat ruwe instrumentatie klinken de songs van Adrianne Lenker rauw en urgent, wat nog eens wordt versterkt door de wat lo-fi achtige opnamekwaliteit. Het siert de Amerikaanse muzikante dat ze soms wat ruw klinkende versies van songs op het album heeft gezet, al draagt dit ook zeker bij aan de bijzondere sfeer op dit album, dat mij echt steeds makkelijker weet te raken. Erwin Zijleman

De muziek van Adrianne Lenker is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://adriannelenker.bandcamp.com/album/bright-future.


Tigers Blood van Waxahatchee is verkrijgbaar via de Mania webshop:



24 maart 2024

The Staves - All Now

The Staves is op All Now gereduceerd tot een duo, maar Camilla en Jessica Staveley-Taylor laten horen dat ze ook zonder zus Emily garant staan voor uitstekende songs en voor zang die goed is voor flink wat kippenvel
Het is een mooi stapeltje albums dat Camilla, Emily en Jessica Staveley-Taylor het afgelopen decennium hebben gemaakt als The Staves. Camilla en Jessica moeten het vanaf All Now zonder zus Emily doen, maar de zang en de harmonieën zijn er niet minder mooi om. Aan de hand van topproducer John Congleton combineren de Britse zussen de liefde voor de Britse folk met een vleugje pop, maar het geluid van The Staves is over de hele linie smaakvol, terwijl een verrassing nooit ver weg is. De toekomst van de The Staves hing even aan een zijden draadje, maar Camilla en Jessica Staveley-Taylor laten op All Now horen dat het een verstandig besluit is geweest om samen verder te gaan.



De zussen Camilla, Emily en Jessica Staveley-Taylor leverden in 2012 met Dead & Born & Grown het debuutalbum van hun project The Staves af. Op het door de legendarische Glyn Johns en zijn zoon Ethan geproduceerde album lieten de Britse zussen zich vooral beïnvloeden door Britse folk en vertrouwden ze op hun prachtige stemmen, die elkaar versterkten zoals alleen de stemmen van zussen dat kunnen. 

De zussen Staveley-Taylor lieten op de albums die volgden horen dat ze een goede neus hebben voor interessante samenwerkingsverbanden. Zo duwde producer Justin Vernon (aka Bon Iver) Camilla, Emily en Jessica Staveley-Taylor op hun tweede album If I Was richting een wat meer door Amerikaanse folk beïnvloed geluid, terwijl de samenwerking met het bijzondere New Yorkse kamerorkest yMusic op het prachtige The Way Is Read de Britse zussen voorzag van een uniek en bijzonder fraai geluid. 

Het aan het begin van 2021 verschenen Good Woman was tot voor kort het laatste wapenfeit van The Staves. Het door topproducer John Congleton geproduceerde album liet een net wat toegankelijker en bijzonder mooi geluid horen, maar Good Woman was ook een intens en persoonlijk album dat werd getekend door de nodige persoonlijke misère van de zussen Staveley-Taylor. 

Op alle albums van The Staves stonden de prachtige stemmen en de betoverend mooie harmonieën van Camilla, Emily en Jessica Staveley-Taylor centraal. Op het deze week verschenen All Now moeten we het helaas met een stem minder doen, want Emily (die overigens nog wel heeft bijgedragen aan het album) heeft gekozen voor haar gezin, waardoor The Staves vanaf nu bestaat uit Camilla en Jessica Staveley-Taylor. 

De Britse zussen kozen tot dusver op ieder nieuw album voor een interessante nieuwe producer, maar de samenwerking met John Congleton is kennelijk zo goed bevallen dat de Amerikaanse producer nog een keer mocht opdraven. All Now volgt op een periode waarin al het leed dat werd bezongen op Good Woman moest worden verwerkt. Ook All Now is hierdoor weer een emotioneel album, waarop Camilla en Jessica Staveley-Taylor met veel passie en emotie zingen. 

De Britse zussen moeten het misschien zonder Emily doen, maar de zang op het nieuwe album klinkt fantastisch en zeker wanneer de stemmen van de twee samensmelten is kippenvel nooit ver weg. In muzikaal opzicht ligt het nieuwe album in het verlengde van zijn voorganger, al is de hand van John Congleton misschien net wat duidelijker hoorbaar. De Amerikaanse producer heeft het nieuwe album van The Staves voorzien van een lekker toegankelijk geluid met een aangenaam laagje elektronica. 

Het is hier en daar redelijk ver verwijderd van de eerste stappen van The Staves, die vooral waren geworteld in de Britse folk, maar door de zang heeft All Now nog zeker wat folky accenten en het album bevat ook een aantal wat sober ingekleurde folksongs. Het is absoluut degelijk werk dat John Congleton heeft afgeleverd, maar de grootste kracht van de muziek van The Staves schuilt nog altijd in de fantastische stemmen van Camilla en Jessica Staveley-Taylor, die er voor zorgen dat het album nooit door slaat richting doorsnee pop. 

All Now bevat deels het geluid dat we kennen van het vorige album van The Staves, maar de Britse zussen verkennen ook op All Now weer nieuwe richtingen en laten horen dat ook 1+1 in het geval van The Staves nog meer is dan de som van de delen. Erwin Zijleman

De muziek van The Staves is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Britse zussen: https://thestaves.bandcamp.com/album/all-now.


All Now van The Staves is verkrijgbaar via de Mania webshop:



Julia Holter - Something In The Room She Moves

Julia Holter komt eindelijk met een opvolger van Aviary uit 2018 en ook Something In The Room She Moves is weer een album dat is gevuld met volstrekt onnavolgbare songs, maar ook met betoverend mooie klanken
Het was in 2012 absoluut even wennen aan Ekstasis van de Amerikaanse muzikante Julia Holter, maar uiteindelijk was ik fan. Het heeft inmiddels een bescheiden stapeltje hele bijzondere albums opgeleverd, waar deze week Something In The Room She Moves aan wordt toegevoegd. Het is een behoorlijk ingetogen album waarop wolken elektronica en de prachtige stem van Julia Holter centraal staan, maar luister net wat beter en je hoort niet alleen een vat vol tegenstrijdigheden, maar ook wonderschone en afwisselend serene en sprookjesachtige muziek. Makkelijk is het zeker niet, maar stel je open voor het nieuwe album van Julia Holter en je wordt rijkelijk beloond.



De Amerikaanse muzikante Julia Holter trok bijna op de dag af twaalf jaar geleden voor het eerst mijn aandacht met het fascinerende Ekstasis, dat uiteindelijk mijn jaarlijstje haalde. Het tweede album van de muzikante uit Los Angeles, California, kreeg etiketten als freakfolk, ambient, minimal music, psychdrone, experimental en avant garde opgeplakt, maar met geen van deze hokjes deed je de muziek van Julia Holter ook maar enigszins recht. Het bijzondere van Ekstasis is dat het aan de ene kant een wonderschoon en verrassend toegankelijk album is, maar het is ook een album dat vol staat met behoorlijk experimentele en vaak onnavolgbare tracks. 

Het is een omschrijving die ook op gaat voor de albums die volgden, want ook Loud City Song uit 2013, Have You In My Wilderness uit 2015 en Aviary uit 2018 zijn albums die in artistiek opzicht bijzonder diep graven, maar het zijn ook albums vol betoverend mooie passages en hier en daar op zijn minst fragmenten van een toegankelijke popsong. De afgelopen jaren moesten we het doen zonder een nieuw regulier album van Julia Holter, al maakte ze wel een filmsoundtrack en werkte ze samen met andere muzikanten. 

Het deze week verschenen Something In The Room She Moves moet worden gezien als de echte opvolger van Aviary en het is net als zijn voorgangers een fascinerend album. Alleen in de openingstrack van het ruim vijftig minuten durende album gebeurt er al meer dan op het gemiddelde andere album dat deze week is verschenen. Julia Holter combineert haar prachtige stem met wolken synths, bijzondere ritmes, eigenzinnige bijdragen van blazers en een bak bijzondere geluiden wat een prachtig geluid, maar ook een buitengewoon complexe song oplevert. 

De muzikante uit Los Angeles experimenteert er op haar nieuwe album weer flink op los, maar ook de muziek op Something In The Room She Moves klinkt ondanks de fascinerende ingrediënten en de bijzondere wendingen zeker niet ontoegankelijk. Something In The Room She Moves is wat mij betreft het mooist als je het album met de koptelefoon beluistert en je ogen sluit. Vervolgens word je ruim vijftig minuten lang omringd door sprookjesachtige en beeldende klanken. 

Veel songs op Something In The Room She Moves hebben een wat zweverig en bijna sereen karakter, maar luister net wat beter en je ontdekt een duizelingwekkende hoeveelheid fascinerende details onder de atmosferische wolken elektronica en de engelachtige zang van Julia Holter. Something In The Room She Moves is voorzien van prachtige en zeer subtiele blazersarrangementen en hier en daar wat strijkers, maar ook de wonderschone basloopjes die de songs op het album voorzien van structuur dragen nadrukkelijk bij aan de schoonheid van het album. 

Ook op haar nieuwe album is Julia Holter soms niet eens zo heel ver verwijderd van songs met een kop en een staart en een vleugje Kate Bush, maar uiteindelijk vind je er niet een op het album. Something In The Room She Moves staat niet alleen garant voor beeldende klanken, maar het is ook een album dat zorgt voor totale ontspanning. Ik inmiddels al meerdere keren naar het album geluisterd, maar weet dat ik de komende maanden nog heel veel nieuws ga ontdekken in de fascinerende songs van Julia Holter, die wederom een album heeft afgeleverd dat zijn gelijke niet kent. Erwin Zijleman

De muziek van Julia Holter is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse muzikante: https://juliaholter.bandcamp.com/album/something-in-the-room-she-moves.


Something In The Room She Moves van Julia Holter is verkrijgbaar via de Mania webshop: