Over concurrenten heeft de Britse muzikante Bess Atwell niet te klagen, want het is nog altijd dringen in de indiefolk en indiepop van het moment. De muzikante uit Brighton heeft echter sterke papieren, want ze beschikt over een hele mooie en warme stem, die de ruimte op fraaie wijze vult. Het is een stem die uitstekend gedijt in het mooie en gevarieerde klankenpalet op Light Sleeper dat invloeden uit de indiefolk en indiepop vermengt met een vleugje Britse folk. Het album klinkt door de bijdragen van een aantal gerenommeerde muzikanten echt prachtig en is ook nog eens vakkundig geproduceerd. Bess Atwell maakte in 2021 makkelijk indruk met haar vorige album, maar Light Sleeper is echt nog een stuk beter.
Bess Hildick-Smith schreef als tiener haar eerste songs en bracht uiteindelijk in 2016 haar debuutalbum uit onder de naam Bess Atwell. Hold Your Mind was een heel aardig debuutalbum, dat absoluut liet horen dat de jonge Britse muzikante als belofte voor de toekomst kon worden gezien.
Wat er op Hold Your Mind wat mij betreft nog niet helemaal uit kwam, was er wel op het in 2021 verschenen Already, Always. Het tijdens de coronapandemie opgenomen album liet intieme en wat melancholische songs horen, die makkelijk opvielen in het aanbod van dat moment. De songs van Bess Atwell op Already, Always waren voorzien van mooie en sfeervolle klanken, die vaak een folky ondertoon hadden, maar die zeker niet bleven steken in de Britse folk.
De aantrekkelijke folkpop van Bess Atwell werd verder opgetild door de mooie en warme stem van de muzikante uit Brighton, die haar songs voorzag van een bijzondere sfeer. Het deed me meer dan eens denken aan de muziek van Marika Hackman en dat is een muzikante die ik hoog heb zitten.
Door de goede ervaringen met Already, Always was ik heel benieuwd naar het nieuwe album van Bess Atwell dat deze week is verschenen. Light Sleeper laat eigenlijk direct vanaf de openingstrack horen dat de Britse muzikante nog veel beter kan dan ze op haar vorige album liet horen. In deze slechts tweeënhalve minuut durende openingstrack laat Bess Atwell horen dat ze in vocaal opzicht is gegroeid en ook in muzikaal opzicht begint Light Sleeper nog mooier dan het vorige album eindigde.
De openingstrack van Light Sleeper klinkt vooral zelfverzekerder dan de songs op het vorige album van Bess Atwell, die laat horen dat ze de status van belofte inmiddels is ontgroeid. Light Sleeper klinkt mooier en overtuigender dan het ook al uitstekende Already, Always en laat bovendien horen dat Bess Atwell zich nog wat minder makkelijk in een hokje laat duwen.
Light Sleeper klinkt soms folky en Brits, maar kan ook opschuiven richting Amerikaans klinkende indiefolk en indiepop. De Britse kwaliteitskrant The Guardian omschrijft de songs op Light Sleeper als “poignant, dreamlike miniatures” en dat is een mooie omschrijving. De songs van de Britse muzikant zijn subtiel, maar zijn volgestopt met mooie dingen, waardoor de songs van Bess Atwell steeds mooier worden.
De bijzonder mooie stem van Bess Atwell staat centraal tussen al deze mooie dingen, maar ook in muzikaal opzicht is er veel moois en bijzonders te horen in haar songs. Dat kan ook haast niet anders met bijdragen van topmuzikanten als James Krivchenia van Big Thief, James McAlister die speelde met Sufjan Stevens en Ben Lanz van Beirut. Er is echter meer, want Bess Atwell kon voor haar derde album ook nog eens een beroep doen op een producer van naam en faam, want niemand minder dan The National’s Aaron Dessner produceerde Light Sleeper.
Aaron Dessner heeft het eigen geluid van Bess Atwell behouden, maar hij heeft haar geluid ook verrijkt met een veelzijdigere instrumentatie, waarin de mooie stem van de Britse muzikante nog beter uit komt. Ik voorspelde Bess Atwell in 2021 al een mooie toekomst en die moet er met haar uitstekende nieuwe album zeker gaan komen. De Britse muzikante heeft met name in de Verenigde Staten flink wat concurrenten, maar Light Sleeper houdt zich, mede dankzij een dosis Britse eigenzinnigheid, makkelijk staande. Erwin Zijleman