Nadat haar eigen ambities als muzikant waren gestrand begon Amy Allen een zeer succesvolle carrière als songwriter en producer in Los Angeles. Ze werkte de afgelopen jaren met de allergrootsten en schreef een enorm aantal hits, maar haar eigen muzikale ambitie bleef ook knagen. In de luwte werkte Amy Allen aan haar eerste soloalbum en dat is deze week verschenen. Het is een album dat zich niet richt op de wereldhits, maar het is een album dat buitengewoon knap in elkaar zit en vol staat met geweldige songs, waarvan een aantal met voorzichtige hitpotentie. De andere carrière van de Amerikaanse muzikante is vast veel lucratiever dan de nieuwe stap, maar wat is de muzikant Amy Allen goed.
Amy Allen debuteert deze week weliswaar met een titelloos album (met haar naam in kleine letters), maar is zeker geen nieuwkomer in de muziek. De oorspronkelijk uit Windham, Maine, afkomstige singer-songwriter maakte een jaar of tien geleden al eens twee EP’s en timmerde vervolgens aan de weg met haar band Amy & The Engine, wat ook resulteerde in een aantal EP’s.
Heel succesvol was het, ondanks heel veel belofte, allemaal niet en daarom gooide Amy Allen het een jaar of zeven geleden over een andere boeg. Na een studie aan het prestigieuze Berklee College of Music in Boston vestigde ze zich in Los Angeles en ging ze aan de slag als songwriter en producer voor anderen.
Dit deed ze met heel veel succes, want de afgelopen zeven jaar schreef ze songs en deed ze productiewerk voor onder andere Sabrina Carpenter, Harry Styles, Justin Bieber, Tate McRae, Halsey, Olivia Rodrigo, Shawn Mendes, Lizzo en Charli XCX. Het zijn zeker niet de minsten in de popmuziek van het moment en het leverde Amy Allen ook nog eens een Grammy op. Ze brak bovendien een aantal records met niet eerder vertoonde aantallen noteringen in de Amerikaanse hitlijsten, onder andere door het ongekende succes van Sabrina Carpenter.
Met deze voorkennis begon ik toch op een andere manier aan het deze week verschenen debuutalbum van Amy Allen. Dat is ook wel jammer, want waar het titelloze album een sensationeel debuut van een nieuwkomer had kunnen zijn, is het nu een debuutalbum van een niveau dat ik had kunnen verwachten van iemand met de statuur van Amy Allen.
Het verandert niets aan de kwaliteit van het album, want Amy Allen laat op haar debuutalbum horen dat ze een zeer getalenteerd songwriter is, die ook nog eens precies weet hoe goede popsongs moeten klinken. De Amerikaanse muzikante weet deze popsongs ook nog eens op overtuigende wijze te vertolken met een wat mij betreft zeer aangename stem, die de songs op het album vooral fluisterzacht vertolkt.
Amy Allen schreef de afgelopen jaren songs voor een aantal groten uit de pop, maar is op haar debuutalbum geen kopie van de muzikanten voor wie ze songs schreef. Haar debuutalbum, waar ze overigens jaren aan werkte, is voorzien van een lekker laidback geluid, dat goed past bij de vooral zachte zang op het album. Het is een geluid dat af en toe is te omschrijven als pure pop, maar ik hoor ook flink wat folk en af en toe een vleugje R&B en indie in de songs van Amy Allen.
De Amerikaanse songwriter en producer staat garant voor wereldhits, maar op haar debuutalbum durft ze ook dieper te graven in meer introspectieve songs. De catchy deuntjes bewaart ze vooralsnog voor anderen, maar de songs op het debuutalbum van Amy Allen liggen zeker lekker in het gehoor. Het zijn echter ook songs die uitnodigen tot verder uitpluizen, want er gebeurt van alles op het album.
De lekker in het gehoor liggende songs zitten vol bijzondere wendingen en zowel in muzikaal als in productioneel opzicht is het album van een niveau dat maar door heel weinig debuutalbums wordt gehaald. De stem van Amy Allen vond ik in eerste instantie vooral aangenaam, maar ook in vocaal opzicht overtuigt de Amerikaanse muzikante bijzonder makkelijk. Gezien haar status zou je verwachten dat het album wordt overladen met aandacht, maar dat blijkt vooralsnog niet het geval. Zonde, want dit is echt een heel erg goed album. Erwin Zijleman