De Amerikaanse singer-songwriter Anaïs Mitchell trok een jaar of acht geleden in kleine kring aandacht met in eigen beheer uitgebrachte Hymns For The Exiled; een plaat met eigenzinnige folksongs die vooral deden denken aan die van Ani DiFranco (een van de favoriete artiesten van Anaïs Mitchell). Diezelfde Ani DiFranco tekende Anaïs Mitchell voor haar Righteous Babe Records, waarop in 2007 het bijzonder overtuigende The Brightness verscheen. Met platen van het kaliber van The Brightness had Anaïs Mitchell nog jaren vooruit gekund, maar in plaats hiervan koos ze in 2010 voor het uitbrengen van het pretentieuze of op zijn minst ambitieuze Hadestown, een heuse folkopera. Vergeleken met het verre van toegankelijke Hadestown is Young Man In America een stuk lichter verteerbaar, maar Anaïs Mitchell maakt het zichzelf nog steeds niet echt makkelijk. Ook Young Man In America is weer geen lekker in het gehoor liggende folkplaat maar een ambitieuze conceptplaat waarop Anaïs Mitchell experimenteert met meerdere stijlen. Dat maakt de drempel voor de wat minder geduldige luisteraar waarschijnlijk behoorlijk hoog, ook al omdat de wat schelle stem van Anaïs Mitchell ook niet door iedereen gewaardeerd zal worden. Persoonlijk vind ik haar stem erg mooi en ook van de wat complexere songstructuren en arrangementen op Young Man In America ben ik zeer gecharmeerd. Young Man In America is een intieme folkplaat met steeds weer net iets anders klinkende songs, die variëren van uiterst ingetogen tot bijna radiovriendelijk. De fraaie arrangementen zetten je in eerste instantie vooral op het verkeerde been, waardoor Young Man In America in eerste instantie een legpuzzel is waarop nauwelijks grip te krijgen is. Wanneer de eerste stukjes eenmaal op hun plek liggen volgt de rest echter snel en wordt Young Man In America een plaat die maar blijft groeien aan kracht en schoonheid. Ik heb de plaat inmiddels een tijdje in mijn cd speler zitten en vond Young Man In America in eerste instantie een stuk minder dan The Brightness en Hymns For The Exiled, maar inmiddels schat ik Young Man In America toch hoger in. Young Man In America is een intelligente, smaakvolle en verrassende folkplaat die ook in tekstueel opzicht flink wat te bieden heeft. Het is de kers op een niet alledaagse maar uiteindelijk toch bijzonder smaakvolle taart. Erwin Zijleman