Invloeden uit de shoegaze en dreampop schitterden na de bloei van de genres gedurende de jaren 90 langere tijd door afwezigheid, maar duiken op dit moment bijna net zo vaak op als tijdens de bloeiperiode van beider genres. De uit Londen afkomstige band The History Of Apple Pie opereert voor een belangrijk deel in hetzelfde straatje als het eveneens uit de Engelse hoofdstad afkomstige Veronica Falls, dat ik gisteren nog bejubelde. Vergeleken met Veronica Falls blijft The History Of Apple Pie wat dichter bij de grote voorbeelden uit de jaren 80 en 90, zodat we dit keer voornamelijk invloeden van bands als My Bloody Valentine, Ride, Lush en, wat dichter bij in de tijd, The Pains Of Being Pure At Heart horen. De belangrijkste ingrediënten in de muziek van The History Of Apple Pie (een naam die bij mij overigens niet direct associaties oproept met shoegaze en dreampop) zijn honingzoete vrouwenvocalen en alle kanten de bocht uit gierende gitaren. Het is een recept dat inmiddels is gebruikt voor talloze platen, maar desondanks verveelt Out Of View van The History Of Apple Pie geen seconde. De hoofdrollen binnen The History Of Apple Pie worden gespeeld door zangeres Stephanie Min en gitarist Jerome Watson en ze maken er allebei een glansrol van. Stephanie Min beschikt over één van de meest aangename stemmen in het genre, terwijl Jerome Watson imposant hoge, maar steeds weer net wat anders vormgegeven, gitaarmuren opbouwt. Omdat The History Of Apple Pie de honigzoete vocalen en imposante gitaarmuren steeds weer verpakt in schaamteloos aanstekelijke popliedjes, is Out Of View al heel snel een plaat die maar lastig is te weerstaan, zeker voor een ieder die de dreampop en shoegaze een warm hart toe droeg of nog steeds toe draagt. Als je vervolgens wat beter naar de plaat luistert, valt op dat The History Of Apple Pie, als je het horen wilt, zo af en toe wel degelijk buiten de gebaande paden van de shoegaze en dreampop treedt. Het gitaarwerk zit af en toe dicht tegen dat van noicerock bands als Sonic Youth aan, terwijl de muziek van de Londense band ook lekker kam rammelen zoals dat in de hoogtijdagen van de lo-fi gebruikelijk was. Met Out Of View van The History Of Apple Pie kun je uiteindelijk maar twee kanten op. Of je hebt geen behoefte aan deze portie muziek uit de oude doos, of je omarmt het debuut van The History Of Apple Pie als een eigentijds meesterwerk. Ik hoef zelf geen seconde na te denken over mijn keuze. Out Of View was heel even niet meer dan heel erg lekker, maar is vervolgens snel tot grote hoogten gegroeid. Een briljante plaat als je het mij vraagt. Erwin Zijleman