Billie Joe & Norah; het is op voorhand een opvallende combinatie, want wat moet de geweldige zangeres Norah Jones met de wat schreeuwerige voorman van punkband Green Day (Billie Joe Armstrong)? Nu heb ik Green Day persoonlijk hoog zitten, al is het maar omdat de band een aantal keren heeft laten horen dat het veel meer kan dan het normaal gesproken laat horen (American Idiot uit 2004 is in meerdere opzichten een briljante plaat). Desondanks was ook ik op voorhand zeker niet overtuigd van de slagingskans van deze bijzondere samenwerking. Deze wordt nog bijzonderder wanneer je het verhaal achter deze plaat kent. Billie Joe Armstrong liep al enkele jaren rond met het idee om zijn favoriete plaat aller tijden integraal te coveren. En nee, dit is niet het debuut van The Sex Pistols, The Clash, The Ramones of The Buzzcocks, maar het uit 1958 (!) stammende Songs Our Daddy Taught Us van The Everly Brothers. Nu stonden The Everly Brothers, (die ik zelf pas sinds een jaar of wat op de juiste waarde weet te schatten) met een aantal van hun platen aan de basis van de rock ’n roll, maar dat gold zeker niet voor Songs Our Daddy Taught Us, waarop het illustere tweetal kiest voor bijzondere sobere vertolkingen van met name traditionals. De versie van de plaat die Billie Joe Armstrong en Norah Jones hebben gemaakt luistert naar de titel Foreverly (mooi gevonden) en heeft mijn stoutste verwachtingen overtroffen. Foreverly blijft zowel in muzikaal als in vocaal opzicht betrekkelijk dicht bij het inmiddels 55 jaar oude origineel. De instrumentatie is sober maar bijzonder smaakvol en geeft de stemmen van Norah Jones en Billie Joe Armstrong alle ruimte om te schitteren. En dat doet het tweetal. Nu moeten de stemmen van Don en Phil Everly wat mij betreft worden gerekend tot de mooiste stemmen uit de popmuziek, zeker wanneer het gaat om harmonieën. Billie Joe en Norah hebben de lat dus wel erg hoog gelegd voor zichzelf, maar ze blijven op knappe wijze overeind. Het tweetal slaagt hierin omdat niet wordt geprobeerd om Don en Phil naar de kroon te steken; op voorhand een kansloze missie. Foreverly is wars van vocale krachtpatserij en eert op prachtige wijze de originelen van The Everly Brothers, waarbij het opvalt dat Billie Joe en Norah ook de harmonieen uitstekend beheersen. De instrumentatie stelt zich zoals gezegd volledig in dienst van de vocalen op, maar heeft wel degelijk een meerwaarde. De basis van de instrumentatie is sober, stemmig maar bijzonder smaakvol, wat nog eens wordt versterkt door de buitengewoon fraaie accenten (die met name van gitaren komen, maar het kan net zo goed een piano, viool of mondharmonica zijn). Foreverly is alleen door de instrumentatie al een heerlijke plaat voor bij de openhaard, maar in combinatie met de prachtige zang en de klassieke songs is het een onweerstaanbare plaat voor bij de open haard. Op voorhand is het misschien even gniffelen wanneer je leest over deze bijzondere combinatie en het nog bijzonderdere concept, maar Billie Joe en Norah snoeren bij beluistering iedere criticus de mond. Een van de verrassingen van 2013 en ook nog eens een mooi opstapje naar het unieke oeuvre van Don en Phil Everly. Erwin Zijleman